Gå til innhold

Jeg har også et lavkarbo spørsmål.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som "går på" lavkarbo/LCHF. Hvordan gjør dere det med mat til barna? De skal jo ha karbohydrater, så man lager vel kanskje pasta/poteter osv som tilbehør til de? Men det kan jo bli en del fett i maten med LCHF, da får jo de mye karbo OG mye fett. Det kan vel ikke være veldig bra.

Bør man da lage mat som ikke har Så høyt fettinnhold og lage mat med fett fra eks. avocado osv og ikke bare smør og fløte?

Ble litt rotete dette, men hvordan gjør dere det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke tilhenger av så enorme mengder fett. Serverer vel maten omtrent som i gamledager, altså man spiser det fettet man har lyst på uten å tenke på det som en fiende. En klatt fløte, rømmer eller smør. Ikke slik at det er om gjøre å stappe mest mulig fett i maten uten å gjøre den uspiselig.

Jeg lager som oftest eget tilbehør til barna om vårt ikke passer for deres ganer. Ellers får de nok karbohydrater gjennom de andre måltidene, så det er ikke så veldig nødvendig til middagene egentlig.

Skrevet

Lavkarbo trenger ikke bety at du må spise mye fett. Ketolysekuren betyr mye fett og nesten ingen karbohydrater , maks 20 pr.dag. Du kan følge lavkarbodiett, liker egentlig ikke kalle det diett, for det går fint ann å legge om kostholdet til lavkarbo varig. Når du lager middag f.eks.så dropper du selv poteter, ris og pasta, men lager det til resten av familien. Det meste av maten du lager kan jo alle spise. Jeg lager knekke rød, men spiser jo vanlig pålegg som egg, ost, skinke.... Hvis du f.eks begrenser karboinntaket til Max 50-60 karbohydrater pr.dag, så trenger du ikkespise masse fett, eller du skal ikke det. Bruk olje i matlagingen det er sunt for alle... Ble rotete dette... Står masse på lavkarbo.no

Skrevet

Jeg går på lavkarbo og har to barn.

En typisk middag her hjemme: spagetti og kjøttdeig.

Da steker jeg kyllingkjøttdeig og lager sausen med hakkede tomater og litt krydder. Varmer opp litt broccoli og blomkål til meg selv som jeg har inntil kjøttdeig/tomatsausen, mens de spiser fullkornspagetti også.

Selv om jeg går på lavkarbo, så tilsetter jeg ikke fett i maten, annet enn meieriprodukter (ekte). Er uansett lavkarbo eller ikke motstander av lettprodukter til barn.

Knekkebrødene jeg spiser lager jeg selv, og de kan jo barna også spise. Det er ikke tilsatt annet enn noen ss olje (rapsolje) og resten av fettet er jo naturlig i nøttene/frøene.

Skrevet

Hvordan påvirker det barna på sikt å lære at de voksne og barna ikke kan spise den samme maten? Blir ikke barna veldig opphengt i hva som er "farlig" ol? Om foreldrene går på lavkaloridiet eller drikker shaker til hvert måltid betyr vel det samme for ungene.

Skrevet

Hvordan påvirker det barna på sikt å lære at de voksne og barna ikke kan spise den samme maten? Blir ikke barna veldig opphengt i hva som er "farlig" ol? Om foreldrene går på lavkaloridiet eller drikker shaker til hvert måltid betyr vel det samme for ungene.

Jeg lærer barna at mye sukker er usunt, mindre sukker og karbohydrater i kosten er positiv læring, mener nå jeg. Vi har byttet ut vanlig pasta og ris med fullkorn, mye sunnere. Det at jeg til tider kutter ut all ris og pasta, tror jeg ikke de legger så mye merke til. Knekkebrødene liker de også, og de er sunne... Føler ikke at dette er noe problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...