Gå til innhold

Begravelse og barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tar dere med barna i begravelse uansett alder?

Her har barnas oldefar nå gått bort og jeg lurer på om minstemann på 5 år skal bli med?

Jeg vet jo at jeg får svette litt i kirken for å få han til å sitte stille hele tiden og stress vil man jo helst slippe på en slik dag...

Takknemlig for råd her...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis han hadde et forhold til oldefaren sin hadde jeg uten tvil tatt han med.

Skrevet

Enig med #2 her. Hvis forholdet var nært og du tror oldefaren ville ønsket det, så ta barnet med :)

Skrevet

Hei, jeg hadde med lille mor på 1 år i begravelse. Hadde ikke noe valg egentlig (hele familien reiste nedover i begravelsen, og hadde ingen som kunne passe henne). Var veldig redd for hvordan hun skulle takle at jeg gråt og om hun kom til å ødelegge begravelsen med prating.

Gikk greit. Tilbakemelding fra de andre var at de ble blid av å se at generasjonen gikk videre, og at det var noe glede der inne. Jeg hadde hun med i 15 min, der hun fikk legge rose på båren. Etterpå valgte jeg at faren skulle ta hun med ut. (Det var min bestemor, men han kjente hun veldig godt også etter 10 år sammen). Jeg vil råde deg til det samme. Under begravelsen greide jeg ikke å sørge skikkelig mens hun var der. Det var godt å kunne gråte ut, og slippe å tenke på at hun skulle være stille.

Kommer til å gjøre det slik flere ganger. Tar med en i kirken som har mulighet til å ta med barnet ut. Både for min del, og barnet sitt. Var ei jente (kusinen min sin datter) i begravelsen på 6 år. Hun syntes det var veldig trist at alle gråt, så mannen tok med hun ut også. De lekte utenfor, og ble med på kaffen etterpå. Fungerte greit :)

Skrevet

Om han er 5 år har han nok en viss mening selv. Noen barn kan bli veldig triste om de ikke får være med i begravelsen, bare så du er klar over det.

Jeg hadde i utgangspunktet sagt at vi skulle i begravelse, men om han ikke vil kan han få slippe. Forklar hvordan det er, at mange er lei seg fordi personen er død - og at alle, også voksne, får lov å gråte om de vil.

Skrevet

En femåring ville jeg uten tvil tatt med.

Vi hadde med vår femåring i begravelse til oldefaren for noen måneder siden. Det gikk veldig fint. Det er trist og tungt, men en

viktig del av det å forstå at oldefar ikke lever lenger..

Det er en alvorlig stund og de blir litt preget av alvoret, tror derfor ikke det blir noe problem med stillesitting. Barnet er tross alt 5 år, så om dere snakker om det på forhånd, så bør det vel klare å sitte rolig den stunden begravelsen tar? Her var hvertfall ikke det noe problem i det hele tatt. Vi snakket på forhånd om hva som skulle skje, og at man må sitte fint, være rolig og ikke prate høyt.

Skrevet

Tusen takk for svar og synspunkter!

Det rette er nok å prate litt mer om detaljene i kirken og så ta han med.

Det går jo tross alt å gå utenfor om det blir for mye, som noen skriver.

Vet også på forhånd at den presten som skal holde i begravelsen er tung og dyster og langtekkelig...mye derfor jeg lurer litt på dette også.

Men takk igjen, godt å lese svarene!

Skrevet

Uten tvil! Sorg er også noe barna må få være med på, dette handler om viktige milepæler i familien. Vi har dessverre gått i noen begravelser det siste året, og ungene har selvfølgelig vært med. Minste på tre har vært helt stille og rolig, det er jo noe med stemningen ensånn dag som ikke akkurat innbyr til spillopper. Vi har også fått tilbakemeldinger fra flere om at de har satt stor pris på barnas tilstedeværelse. Våre unger har reagert helt forskjellig, men sånn er vi vel alle uavhengig av alder. Snakk gjennom det først, og ha takhøyde for reaksjonene etterpå, vil være mine råd. Lykke til, og kondolerer med tapet av oldefar.

Skrevet

Jeg har hatt med ungene i begge oldeforeldrenes begravelser. Det har gått veldig bra og angrer ikke på at jeg tok de med.

Jeg tror du burde tenke over hvordan begravelser pleier å være i din familie. I min familie er det helt normalt å ha med unger uansett alder. Ingen er noen som gråter veldig og lager noe oppstyr. En begravelse er den siste hyllest til den døde, det er den dagen vi samles for å minnes alle de gode minnene. Mye latter og mye glede faktisk, selv om det er en tung og vanskelig dag.

Skrevet

Med mindre oldefaren var totalt ukjent for han synes jeg det er en selvfølge at han skal få være med i begravelsen.

Ikke bare for å sørge selv, men også for å se hva en begravelse er. De er jo så nysgjerrige i den alderen.

Gjest Miryks
Skrevet

Vi hadde snuppa med når hun var 2 1/2, i tantens begravelse, og når hun var 3 år, i oldefarens.

Ser ikke noe galt i å involvere de tidlig i dette.. Det er en del av livet, og jeg synes de skal få være med på å ta farvel.

Skrevet

Jeg ville vurdert dette etter hvor nært dem var.

Jeg tok ikke mine med i oldemorens begravelse, da barna ikke hadde noe forhold til henne (hun hadde alzeimers dem siste årene, og kjennte ingen igjen, tok derfor ikke barna med til henne).

Men da oldefaren døde var alle med på deet meste, dem fikk se han i kisten, og var med i begravelsen (bortsett fra minste på 2, som vi ikke tok med i kirken, men resten av dagen, da vi så for oss at det ble mest styr med han i kirken), men 4 åringen var med i kirken, og har snakket mye om dette i ettertid.

Skrevet

Jeg hadde tatt ham med om han hadde et forhold til ham.

PS!

Husk rolig underholdning!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...