Gå til innhold

1 km til skolen for 7-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en frøken som blir 8 i sommer og vi bor 1 km unna skolen, jeg har bestandig kjørt og hentet henne, men begynner nå å tenke på at det går an at hun kan gå når det ikke er lengre veien, og den er trygg/lite trafikkert.

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil tru det går bra.

Vi har 2.5 km.

Så blir ei stund til de får lov til det.

De kommer jo til å bruke over en time en veg.

Skrevet

Har ikke skolebarn enda, men tenker at mine skal gå når den tid kommer. Det er ca. 1 km. Vi gikk jo lengre enn det da vi skulle til skolen da vi var små, og det hadde vi da bare godt av! Barn trenger ikke kjøres til og fra skolen om skoleveien er trygg!

Skrevet

1 km er da ingenting!

Hadde det vært en sterkt traffikert vei hadde det vært noe annet, men en trygg skolevei på 1 km hadde jeg glatt latt barna gått selv ja :)

Her har barna gått fra de begynte i 1. klasse (ble fulgt første tiden da) De har kort skolevei på 5-600 m..

Skrevet

så godt å høre, jeg er nok litt for hønemor som vil kjøre jenta;)

Skrevet

Med mindre det er en trang vei uten fortau og med mye trafikk så ser jeg ikke helt hvorfor ungen ikke kan gå selv. Rart at barna nå til dags er tykkere enn noensinne når de blir kjørt overalt?

Tenk tilbake til egen barndom - hvor mange her ble kjørt til skolen når det bare var snakk om en skarve kilometer?

Gjest peacock
Skrevet

kanskje dere kan gå eller sykle sammen i begynnelsen om du ikke føler det er trygt? ungene blir ikke trygge i trafikken av å bli kjørt overalt, og 1 km er jo kort vei!

Skrevet

Jeg hadde nesten 5 km. til skolen når jeg gikk på barneskolen. Trasket og gikk i all slags vær. Fikk ikke skoleskyss fordi målingene ble gjort feil. Ikke målt helf frem, men til et bestemt veikryss. Vi var den gangen 4 - 5 elever som bodde innenfor dette krysset som dermed ikke fikk skyss. Mine kusiner som nå bor i nabohuset der jeg bodde, får nå en stor buss som kommer og henter dem.

Selv synes jeg 1 km kan være litt langt og gå for en 7-åring. Da må det i så fall være en som er ansvarsbevist nok til gå dit h*n skal og ikke stoppe opp på veien for å studere/leke med noe.

Skrevet

1 km burde gå meget greit for en 7-åring. Unger vimser jo litt på skoleveien, så beregn god tid, men ellers ser jeg ikke problemet. Skulle hun komme forsent pga sommel får hun vel en liten "oppstrekker" av læreren, så hun nok ikke gjør det mer ;)

Skrevet

Med mindre barne er sykt eller har skader som gjør at det ikke er like sterkt som andre barn burde 1 km være helt uproblematisk.

Skrevet

Jeg mener at det sier ganske mye om tiden vi lever i at man i det hele tatt lurer på sånne ting. JA, med mindre skoleveien er i grøftekanten på en sterkt traffikert vei, så burde barnet ditt kunne gå til skolen selv.

Skrevet

Selvsagt kan hun gå når veien er trygg

Skrevet

Jeg mener at det sier ganske mye om tiden vi lever i at man i det hele tatt lurer på sånne ting. JA, med mindre skoleveien er i grøftekanten på en sterkt traffikert vei, så burde barnet ditt kunne gå til skolen selv.

Hvordan sier d mye om tiden vi lever i at man er beskyttende overfor sine barn?

Skrevet

Hvordan sier d mye om tiden vi lever i at man er beskyttende overfor sine barn?

Dette er ikke å være beskyttende, det er å være overbeskyttende.

Skrevet

Jeg gikk til skolen da jeg gikk i 1 klasse for 18-19 år siden, det var vel over en km tror jeg. Det går sikkert helt fint :)

Skrevet

her er det ca 2 km til skolen, og har ei jente som blir 8 til høsten som har gått alene/sammen med venner siden skolen starta.

Skrevet

Har en frøken som blir 8 i sommer og vi bor 1 km unna skolen, jeg har bestandig kjørt og hentet henne, men begynner nå å tenke på at det går an at hun kan gå når det ikke er lengre veien, og den er trygg/lite trafikkert.

Hva mener dere?

Vår jente har gått 1 km (sammen med nabobarn) siden hun begynte i 2. klasse. Vi henter henne etter skolen, for b.hagen til lillesøster er i nærheten, og tenker hun er sliten da. Men naboungene på samme alder går både til og fra. De må over en litt trafikkert vei, har lært dem se seg godt for og bruke fotovergang akkurat der.

Skrevet

Når jeg var liten hadde jeg 1km til skolen, hvor halve veien var veldig trafikkert. Det gikk fint. Jeg var vel 7-8 år da jeg begynte å gå til og fra skolen, men vi var fler som gikk sammen og måtte ikke krysse noen veier.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg gikk 2 km til og fra hver dag fra 2 dagen i 1.klasse. og jeg begynte når jeg var 6 år

Skrevet

Hehe, her var barneskolen som var nærmest full. Så vi var fem unger i gata som gikk til t-banen, tok t-banen fem stopp for deretter å gå i ti minutter hver dag. Dette gjorde vi alene fra vi begynte på skolen... Foreldrene fulgte den første mnd for å se at vi klarte oss.

Ville kanskje ikke sendt min egen unge ut på samme tur idag, men 1km langs lite trafikkert vei tror jeg at jeg hadde taklet :)

Skrevet

Vil tru det går bra.

Vi har 2.5 km.

Så blir ei stund til de får lov til det.

De kommer jo til å bruke over en time en veg.

over 1 time på 2,5 km????

Skrevet

Hva er grunnen til at du har kjørt og hentet til nå?

De trenger den lille trimmen der, og skolene vil ikke ha all den biltrafikken tett ved, av sikkerhetshensyn til alle elever.

Og når skal barn bli littegranne selvstendige, om de ikke engang kan gå en km på en trygg vei fra de begynner på skolen? Greit med følge de første dagene, men.....

Skrevet

Hun skal altså opp i 3.klasse?

å starte bilen for å kjøre til skolen har aldri vært tema her, det har aldri skjedd.

Nå går mine skolebarn i 2. og 5.klasse og har gått til skolen siden de begynte i 1.klasse begge to, i all slags vær.

Vi har litt under 1 km til skolen på vei trygg vei, de må krysse et sted hvor det er sebrastriper og 30-sone.

Skolen oppfordrer jo også til å la barna gå, de er mye mer våkne og opplagt til første time når de har hatt en gåtur i frisk luft først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...