Anonym bruker Skrevet 19. mars 2012 #1 Skrevet 19. mars 2012 Jeg mener ja, det virker på meg. Men jeg har en venn som påstår at det da kun er snakk om placbo effekten. Han sier at for å få virkning må en voksen ta to 500mg. Hva er din erfaring? Er det bare tull å kun ta en?
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2012 #2 Skrevet 19. mars 2012 Selvfølgelig virker det. Placeboeffekt er om det ikke noe legemiddel i det hele tatt
karen83 Skrevet 19. mars 2012 #3 Skrevet 19. mars 2012 Ja det holder.. Kanskje ikke for de som tar det ofte,men for meg som kun tar en gang i ny og ne holder det hvertfall.
Blabb00 Skrevet 19. mars 2012 #4 Skrevet 19. mars 2012 Det holder aldri for meg.. Jeg må alltid ta 2..
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2012 #5 Skrevet 19. mars 2012 Noen klarer seg fint med en. Moren min blir slått ut om hun tar to. Jeg trenger normalt to for å stoppe en hodepine. For tiden tar jeg to ibux og to paracet om gangen for å lette halssmerter. Hvor mye du trenger avhenger både av vekt og andre ting ved kroppen og av hvilke smerter du har.
mamma_til_gutt Skrevet 19. mars 2012 #6 Skrevet 19. mars 2012 For mitt vedkommende er det en funksjon av hvor vondt jeg har og hvor mye smertestillende jeg har tatt den siste tiden. Har jeg bare litt vondt funker en tablett, men da vil jeg normalt ikke ta noen tablett. Effekten avtar også i perioder hvor jeg er tvunget til å ta mye. Dette gjelder alle smertestillende. Men opplevelsen av smertelindring er nok også individuell...
Gjest Sekretøsa Skrevet 19. mars 2012 #7 Skrevet 19. mars 2012 Jeg tar 1 gram og 600 mg ibux for effekt, men så står jeg på den dosen *4 så jeg er rimelig tolerant for de pillene
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2012 #8 Skrevet 19. mars 2012 Det kommer an på den som tar det. Noen klarer seg med 1 tablett, andre må ha 2. Atter andre må ha 2 kombinert med f.eks. 400 mg Ibux. Vi er forskjellige. Personer som er vant til å ta tabletter titt og ofte, må kanskje ha mer enn de som aldri tar tabletter. Det er ikke placeboeffekt i bare en tablett, men det er ikke nok for mange. Videre er det plausibelt at en mann på 90 kg kanskje trenger mer enn ei lita dame på 50 kg. Kan han blande det med at man må ta 2 Panodil Zapp (á 500 mg) for å få raskere virkning?. Dette er fordi stoffene som får tabletten til å absorbere raskere trengs i den mengden, og har ikke noe med selve virkestoffet - den smertedempende effekten.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2012 #9 Skrevet 19. mars 2012 Jeg har fått beskjed av legen min å ta en av hver paracet 500mg og ibux 200mg. Legen mente at de forsterket effekten av hverandre. Dette virket godt på meg.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2012 #10 Skrevet 19. mars 2012 Min lege forklarte at dersom man veier over 40 kg, vil ikke bare én stykk Paracet på 500 virke optimalt som febernedsettende blant annet. Da bør man altså ta to stk. Det vil altså være en liten kombinasjon av placebo-effekt med i bilde dersom smertene går vekk med én tablett. Jeg veier til vanlig 50 kg og tar én 500 som forebyggende dersom jeg kjenner at f.eks menskrampene er i ferd med å ta seg opp. Dersom jeg venter og krampene er på sitt verste, så må jeg ta to, 500x500. De må også tas samtidig for å oppnå effekt. Og det beste tipset jeg noen gang har fått er å ta en Paracet og en Ibux sammen med kaffe eller cola. Tipset kom fra en lege.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2012 #11 Skrevet 19. mars 2012 Jeg tror at en paracet alene blir litt lite, men om en kombinerer med feks. ibux så holder det med en av hver.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2012 #12 Skrevet 19. mars 2012 Det varierer jo fra person til person. Ikke minst hvilken type smerte man har og hvor den kommer fra. For mitt vedkommende funker det best med en kombinasjon av ibux og paracet/pinex ved eksempelvis feber og leddvondt. Har jeg øreverk eller tannpine funker det bedre med panodil. Tramadol, brexidol, naproxen og paralgin forte/major har aldri funket påmeg. Selv ikke når jeg har hatt middels hodepine.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2012 #13 Skrevet 19. mars 2012 Jeg er høyskoleutdannet helsepersonell og vi gir aldri pasienter bare 500 mg Paracetamol, nei, nettopp fordi dette ikke vil gi optimal smertelindring. Men dersom det fungerer for hi / andre, er det jo ikke noe i veien for å ta bare en! Om det så "bare" er placeboeffekt i sammenheng med litt medisinsk effekt.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2012 #14 Skrevet 19. mars 2012 Jeg er høyskoleutdannet helsepersonell og vi gir aldri pasienter bare 500 mg Paracetamol, nei, nettopp fordi dette ikke vil gi optimal smertelindring. Men dersom det fungerer for hi / andre, er det jo ikke noe i veien for å ta bare en! Om det så "bare" er placeboeffekt i sammenheng med litt medisinsk effekt. Hva med når en kombinere, feks voltaren og paracet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå