Gå til innhold

ang mekling og samlivsbrudd

Anbefalte innlegg

Skrevet

pappaen sier han IKKE vil komme på mekling. Han vil ikke sitte der og fortelle dumme psykologkjerringer (hans ord) hvorfor ekteskapet tar slutt.

På den andre siden vil han ha barnet vårt full tid og sier han skal ta meg til retten.

Men hvordan stiller han hvis han ikke engang møter til mekling? Det burde da stille han i et dårlig lys?

En annen ting er at jeg ikke jobber for tiden, vi har ikke fått barnehageplass og har ikke funnet dagmamma, har prøvd alt, ergo er jeg hjemme og tjener ikke penger. Har jobbtilbud som venter på meg hvis jeg finner en dagmamma.

Dermed sier mannen min at han stiller sterkere og at jeg da ikke kan ta vare på barnet vårt (1 1/2 år), men jeg kommer jo garantert igang med å jobbe uansett fra høsten når han er garantert barnehageplass om ikke før hvis jeg er heldig og finner dagmamma. (Jeg leier et familimedlems hus nesten gratis.)

Pappaen vil flytte ut av Norge og ta med seg barnet hvis han får mulighet, jeg tenker også på at han er istand til å kidnappe barnet.

Så mitt siste spm er, hvordan vil de på meklingen se på situasjonen? Vil de synes at siden han jobber, så er han best istand til å ta vare på barnet? Barnet er veldig knyttet til meg da pappaen nesten ikke ser han uansett pga mye reiseaktivitet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke en "psykologdame som skal hvite hvorfor forholdet tar slutt" på mekling, det er en familieterapeut som skal hjelpe til å sette opp en samværskontrakt.

Om far ikke møter til mekling kan du sette opp samværet alene og få attesten du kan levere på nav for å søke økonomisk hjelp til du kommer i jobb.

Om mannen har noen ønsker når det kommer til samvær må han møte til mekling, så enkelt er det. At han nekter å møte til mekling kommer han ikke til gode nei, det har du helt rett i.

Skrevet

Ettersom det er du som har vært hjemme og fortsatt er hjemme med barnet så er det ingen rett som vil go far hovedomsorgen for et så lite barn.

"Pappaen vil flytte ut av Norge og ta med seg barnet hvis han får mulighet, jeg tenker også på at han er istand til å kidnappe barnet."

Her ringer ALLE bjellene! Om du oppriktig er bekymret for dette så kan du be om inndragelse av barnets pass, at det ikke blir utstedt nytt pass til barnet og at far får samvær med tilsyn.

Skrevet

Første jeg da anbefaler deg er å ta kontakt med en advokat.

Dukker ikke han opp til mekling, så sier det seg selv at han ikke stiller veldig sterkt. Han kan heller ikke ta barnet med seg ut av norge.

Du har krav på OS, barnetilsyn, dobbel barnetrygd, bostøtte, småbarnstillegg og bidrag.

Snakk med en advokat(du har krav på fri rettshjelp) og bestill time til mekling. Han kommer ingen vei. Han kan ikke en gang kreve å få 50/50, du må samtykke, han kan ta det til retten, men det tar sin tid. Spar på all dokumentasjon, mld osv og vis til advokaten. skriv også gjerne ned når han reiser med jobben, når han kommer tilbake osv.. kan være til hjelp :)

Lykke til :)

Skrevet

Mekling ved samlivsbrudd er obligatorisk for begge parter, uavhengig av om man er gift eller samboere.. Så enkelt er det!

Men hva som skjer om han ikke møter, det vet jeg ikke. Ring familievernkontoret å hør med de...

Skrevet

Stakkars deg! Å bli truet med slikt er virkelig grusomt... Men her sier han enten masse drit for å skremme deg, eller så vet han rett og slett inne hva han snakker om.

Han trenger ikke møte til mekling, men det taler jo ikke til hans fordel i retten akkurat, om det er det som er planen hans. Noen voldsom ulempe er det heller ikke, men en ulempe absolutt. Han må ha meklingsattest for å kunne ta ut stevning, usikker på om han får det om han ikke dukker opp, noen som vet?

Uansett, barnet ditt er jo bitte lite... Du kommer aldri til å miste foreldreretten fordi du ikke har jobb. Men du må jo kunne ta vare på barnet, ved stønader og sånn, så det ikke lider. Men har barnet det bra hos deg vil han aldri få 100%.. Dokumenter at du har jobb så snart du har barnehageplass så ordner det seg!

Hvor mye har han deltatt i barnets liv hittil da? Er det du eller ham som har gått hjemme? Et så lite barn vil ikke engang få 50/50, men vil være mest hos den som har fulgt opp best, nesten alltid mor.

Syns du skal se gjennom fingrene på alt han sier, han vil nok true deg til å gå med på til du ikke må gå med på..

Og du, meklerne bestemmer ingenting. De veileder dere til å bli enige. Så er du ikke enig, ikke si deg enig. Da må han gå til retten evt. Du har fei rettshjelp også vil jeg tro, så prøv å ta det som det kommer. De fleste går aldri til sak...

Lykke lykke til!!!

Skrevet

Det som skjer er at om han ikke møter så kan han ikke ta saken til retten. For å få ført en slik sak i retten så Må man ha vært til mekling så så mange ganger.

For din del skjer det ingenting. Du vil få din meklingsattest så lenge du stiller opp, selv om han ikke kommer, og når han ikke møter så kan du bestemme alt alene.

Dumt for ham. Bra for deg.

(og som noen over her nevner: ved fare for kidnapping så ber du om samvær med tilsyn)

Skrevet

tusen takk for svar jenter.

Blir rørt av omtanken dere viser. Det er ikke lett og se hva man skal gjøre når man står i situasjonen selv og jeg blir usikker på meg selv når han truer med rettsaker og diverse.

Han har deltatt lite med barnet vårt, vist veldig liten interesse. F.eks så har jeg måtte fortelle han at jeg synas han skal ta han på fanget og lese i en bok osv, faller han ikke naturlig å skulle leke med barnet.

Han har aldri badet han, gir han kun mat hvis jeg sier han skal det, tar ingen egne initiativ når det gjelder barnet. Vil hellr se på tv ifred ol.

Jeg må le litt av han også. Han skal reise en tur til sitt land hvor vi også ble gift. Han tar med skilsmissepapirene når han kommer tilbake hit. Fint sier jeg, helt ok. Når jeg da sier at det er lovmessig at han skal være på mekling, så sier han at nei, vi ble gift i hans land og skal skilles i hans land, dermed går vi ikke etter norske lover. Og her snakker vi ikke om at han kommer fra midtøsten, nei han er fra et annet skandinavisk land. Så jeg er ening i at han kommer med mange tomme trusler. Og jeg vet at ting ordner seg, men det er ikke lett å ta det siste skrittet, bestille timen til mekling feks. Alle drømmene om et lykkelig gift liv sammen, det ble jo ikke slik, det er hardt å skulle svelge.

Ang det med at jeg tror han kan kidnappe han, er fordi ting han har sagt tidligere. Og i går feks var han her og jeg og sønnen vår var ute og lekte, vi går oss en kort tur langs veien og når jeg kommer tilbake står han på trappa og roper, hvor har du vært???? jeg trodde du hadde kidnappet min sønn! Hæ???? Vi gikk oss en liten tur langs veien og du er uansett likeglad med åvære ute med barnet ditt......

men siden han i sitt hode tror at jeg kidnappet barnet fordi vi gikk oss en liten tur, var vel borte i 15 min, så får det meg til å tro at han tenker sånn selv. Vi bor på landet og hvor ialledager skulle jeg gå liksom? Går ingen busser forbi her om søndagene......

En annen ting og det er sikkert en bagatell, ikke vet jeg, men han har et fryktelig temperament. Han har aldri slått meg, men den verbale "slåingen" kan være like ille tror jeg. Men i går fordi jeg sa til han at jeg hater at han er så hatsk i sin væremåte, så fiker han til meg, ikke hardt, men hardt nok til at det gjør litt vondt. Når jeg så påpeker at, slår du meg???? Så sier han, det der var vel ikke å slå??? Er det jeg som er pysete? Skal man akseptere at man i et forhold slår hverandre lett fordi man ikke er enig i hva den andre sier?

Uanett, så kastet jeg han ut igår og han dro tilbake til den byen hvor han jobber og har pendlerhybel.

Skrevet

Hvis pappaen reiser mye i arbeidet så får han ikke 50% engang.

Ikke la deg stresse av alle truslene hans. Jeg har vært gjennom d samme selv. hadde advokat og vant rettsaken. men klart d var en STOR påkjenning!! du har rett på gratis advokathjelp dersom du tjener under 230` og er alenemor. og som de sier over her så Må han møte til mekling om han har tenkt å ta d videre til retten. ta kontakt m familievernkontoret, bestill meklingstime.. trenger ikke snakke m pappaen engang.. han vil motta innkallelse via post.. og møter han ikke, ødelegger han KUN for seg selv.. da har han ingenting å si i samværssaken. Han er pliktig å møte der uanz. Eneste gyldig grunn er om han faktisk er bortreist i jobbsammenheng, men da må han selv dokumentere dette m familievernkontoret, og de vil sette en ny time for dere. og jeg kan tenke meg at dere ikke kommer til enighet på det møtet. ikke signer noenting!! du er kun pliktet til å møte, IKKE signere en avtale!! få kun meklingattest og ta d videre til retten. sammen m advokaten så gjør du lurt i å fortelle dommer at du ønsker d beste for barnet og at de sakkyndiges vurdering skal vektlegges. d vil være en barnepsykolog tilstede og vil komme m sin vurdering. er d pappaen som saksøker deg så kan han få tilbud om å få en vurdering av hans samværsevne sammen m en barnepsykolog. dvs at en barnepsykolog kommer hjem til pappaen mens han har samvær og tar en vurdering utifra hvordan han opplever dette. det samme gjøres med deg, men pappaen må dekke kostnadene.dette koster pappaen en 30-40tusen, og har ikke han gratis rettshjelp så ønsker han nok ikke dette.

det vil vektlegges at han er mye bortreist, og finnes d mistanke om kidnapping så kan du kreve samvær m tilsyn.

men d lureste du kan gjøre er å ta kontakt m en advokat som jobber m familie saker. og ikke diskuter m pappaen. ta d gjennom advokaten. pappaen vil bruke ALT han kan mot deg, så prøv å hold sinne tilbake og få råd fra advokaten. all kommunikasjon mellom deg og pappaen bør gjøres gjennom mail, som igjen kan dokumenteres i rettsaken. ord slengt frem og tilbake via tlf blir ord mot ord, og kan ikke dokumenteres.

Skrevet

tusen takk for svar jenter.

Blir rørt av omtanken dere viser. Det er ikke lett og se hva man skal gjøre når man står i situasjonen selv og jeg blir usikker på meg selv når han truer med rettsaker og diverse.

Han har deltatt lite med barnet vårt, vist veldig liten interesse. F.eks så har jeg måtte fortelle han at jeg synas han skal ta han på fanget og lese i en bok osv, faller han ikke naturlig å skulle leke med barnet.

Han har aldri badet han, gir han kun mat hvis jeg sier han skal det, tar ingen egne initiativ når det gjelder barnet. Vil hellr se på tv ifred ol.

Jeg må le litt av han også. Han skal reise en tur til sitt land hvor vi også ble gift. Han tar med skilsmissepapirene når han kommer tilbake hit. Fint sier jeg, helt ok. Når jeg da sier at det er lovmessig at han skal være på mekling, så sier han at nei, vi ble gift i hans land og skal skilles i hans land, dermed går vi ikke etter norske lover. Og her snakker vi ikke om at han kommer fra midtøsten, nei han er fra et annet skandinavisk land. Så jeg er ening i at han kommer med mange tomme trusler. Og jeg vet at ting ordner seg, men det er ikke lett å ta det siste skrittet, bestille timen til mekling feks. Alle drømmene om et lykkelig gift liv sammen, det ble jo ikke slik, det er hardt å skulle svelge.

Ang det med at jeg tror han kan kidnappe han, er fordi ting han har sagt tidligere. Og i går feks var han her og jeg og sønnen vår var ute og lekte, vi går oss en kort tur langs veien og når jeg kommer tilbake står han på trappa og roper, hvor har du vært???? jeg trodde du hadde kidnappet min sønn! Hæ???? Vi gikk oss en liten tur langs veien og du er uansett likeglad med åvære ute med barnet ditt......

men siden han i sitt hode tror at jeg kidnappet barnet fordi vi gikk oss en liten tur, var vel borte i 15 min, så får det meg til å tro at han tenker sånn selv. Vi bor på landet og hvor ialledager skulle jeg gå liksom? Går ingen busser forbi her om søndagene......

En annen ting og det er sikkert en bagatell, ikke vet jeg, men han har et fryktelig temperament. Han har aldri slått meg, men den verbale "slåingen" kan være like ille tror jeg. Men i går fordi jeg sa til han at jeg hater at han er så hatsk i sin væremåte, så fiker han til meg, ikke hardt, men hardt nok til at det gjør litt vondt. Når jeg så påpeker at, slår du meg???? Så sier han, det der var vel ikke å slå??? Er det jeg som er pysete? Skal man akseptere at man i et forhold slår hverandre lett fordi man ikke er enig i hva den andre sier?

Uanett, så kastet jeg han ut igår og han dro tilbake til den byen hvor han jobber og har pendlerhybel.

Dette tar du m til advokaten.. at han har et temperament og faktisk rører deg i sinne.. spiller ingen rolle om han bare fiker til deg..

hvis dere virkelig skal ta skrittet m å gå fra hverandre, hadde jeg skiftet låser på huset/leil.. dette er ikke dyrt og er fort gjort..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...