happyhappy82 Skrevet 18. mars 2012 #1 Skrevet 18. mars 2012 hei, jeg er gift med en utlending, vi har søkt på kanskje 50 joibber uten å få ett eneste svar.... er det noen som er gift med en utlending som kan gi noen tips om hvor vi kan søke eller hva vi kan søke??? eller som kanskje kjenner noen som har ett firma.. vi bor på lørenskog det er sååå vanskelig når han ikke får svar, det er så deprimerenes
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2012 #2 Skrevet 18. mars 2012 Tenker du på problemer pga etternavn som ikke er norsk? Det er dessverre et faktum for mange. Kanskje prøve å møte opp personlig og se om det hjelper å få kontakt, vise at man behersker språket, etc? Hvilke bransjer søker han?
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2012 #3 Skrevet 18. mars 2012 Hvorfor bytter dere ikke begge bare etternavn til ditt pikenavn?
Gjest Alimka Skrevet 18. mars 2012 #4 Skrevet 18. mars 2012 Dere søker begge jobber, men ingen av dere får noe svar? Det kan jo ha noe med søknadsutforming eller kompetanse og cv å gjøre, men siden du nevner at du er gift med en utlending, har dere kanskje utenlandsk etternavn? Det er jo dessverre gjort undersøkelser som viser at personer med utenlandske navn ofte havner nederst i bunka til arbeidsgiverne. Så lenge jeg skulle fortsatt å bo i Norge, ville jeg aldri byttet ut mitt norske etternavn med et utenlandsk et. I forhold til jobbmuligheter kan du vurdere å ta ditt norske (?) etternavn tilbake, kanskje kan han ta det navnet også? Jeg har en utenlandsk venninne som var gift norsk. Hun har hans etternavn, nå er de skilt, men hun har beholdt hans norske etternavn, blant annet for å unngå nettopp denne problematikken i jobbsøking (hun har et relativt internasjonalt fornavn) og for å ikke få merkelappen "utlending" i ulike settinger. Når det er sagt, kanskje NAV kan hjelpe dere med søknader? Jobbsøkerkurs etc.?
happyhappy82 Skrevet 18. mars 2012 Forfatter #5 Skrevet 18. mars 2012 Hvorfor bytter dere ikke begge bare etternavn til ditt pikenavn? jeg er utlending selv så det blir det samme.... men jeg har aldri tenkt på at det er navnet... fordi jeg får masse svar når jeg søker jobber... vi har bare søkt renhold jobber da han ikke snakker kjempe bra norsk ennå
Gjest Alimka Skrevet 18. mars 2012 #6 Skrevet 18. mars 2012 "Vi" har bare søkt renhold... Hvorfor i all verden søker dere ikke jobber hver for dere? Kjenner veldig, veldig få som jobber sammen. Og hvis du får masse svar når du søker jobber - hvorfor er det så vanskelig nå? (Og hvorfor har du ikke jobb...?) For hans integrering og språkutvikling er det antakelig bra å komme ut blant andre enn deg?
Gjest Kira med en av hver Skrevet 18. mars 2012 #7 Skrevet 18. mars 2012 Nå skriver du ingenting om hvilken utdanning eller erfaring dere har, annet enn at dere søker jobber innen renhold. Men hvis det kun er språket som er et problem, så ville jeg oppfordret dere til å søke jobb hos internasjonale selskap her i Norge. På min arbeidsplass er det over 30 forskjellige nasjonaliteter og arbeidsspråket vårt er engelsk. Dvs man må ikke kunne norsk for å jobbe der, da alt av mailkorrenspondanse og møter foregår på engelsk.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2012 #8 Skrevet 18. mars 2012 Forstår ikke dette jeg, søker dere jobber sammen? Det er ikke lett å få jobb når man ikke behersker språket skikkelig, den dagen han kan skrive i søknaden at div norskkurs er bestått og at han behersker språket godt blir det lettere. Har ikke noe annet råd enn å jobbe med språket, og ikke skriv søknader sammen. Jeg vil ikke ha et ektepar ansatt hos meg ihvertfall...
happyhappy82 Skrevet 18. mars 2012 Forfatter #9 Skrevet 18. mars 2012 Nei vi søker ikke jobb sammen jeg har fast jobb jeg... "vi" søker jobb skriver jeg fordi jeg hjelper han,
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2012 #10 Skrevet 18. mars 2012 Mannen min er ikke norsk, han fikk jobb gjennom et vikar byrå i en butikk uten å være spesielt flink i Norsk(egentlig ganske dårlig var han:) han fikset jobben og ble tilbudt fast jobb ganske kjapt. Nå noen år senere har han steget i gradene og er litt"sjef" Så..jeg anbefaler ham å melde seg hos absolutt alle vikar byrå og ta alt han får der, til slutt dukker det opp noe bra!
Studine mevik Skrevet 18. mars 2012 #11 Skrevet 18. mars 2012 Norskopplæring er nok viktig her. Jo bedre han snakker og skriver norsk jo lettere er det å få jobb. 50søknader uten napp er heller ikke så mye egentlig, men skjønner frustrasjonen godt. Bruk tid på søknadene "dere" skriver. Les nøye igjennom jobbannonsen og svar på det annonsen spør etter uten å "skrive rett av". F.eks. I annonsen kan det stå at "du må trives i et hektisk miljø". Kan besvares med at man liker når det er mye å gjøre. Ofte kan måten man skriver ting på også være avgjørende. Prøv å bruk et formelt språk. Mange går i "fella" ved å bruke et muntlig språk i søknadene sine
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2012 #12 Skrevet 18. mars 2012 Jeg vil anbefale ham å registrere seg hos alle vikarbyråer, head hunter byråer etc. Dersom det er en jobbmesse ett sted - møt opp! Min samboer fikk første jobben gjennom en jobbmesse, da noen vikarbyråer ikke "gadd" å ta kontakt med folk som ikke kunne nors, enda han gikk på norsk kurs. Han fikk jobb med en gang gjennom vikarbyrået og begynte da på kveldskurs i norsk. Det viktigste er å komme i gang med norsk kurs og en jobb - lager, renhold, kantine etc er greie å starte i. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2012 #13 Skrevet 18. mars 2012 Det er veldig synd at man skal ansette folk etter hva de heter og ikke hva de egentlig kan. Når kompetanse og erfaring har lite å si for mange arbeidstakere så kan man godt lure på hvorfor dette flotte landet mangler mange ingeniører, leger, og folk med annet høyre utdanning. Kjenner flere utenlandske personer som ikke får jobb pga sitt NAVN. Når skal Norge våkne og åpne øynene? Hva skjer med integrering og det flerkulturelle samfunnet som vi skryter så mye av??
lille sprelle Skrevet 19. mars 2012 #14 Skrevet 19. mars 2012 Vel. Det han aller først bør gjøre er å lære seg norsk. Er han ivrig, er det gjort på ikke så altfor lang tid. Har han litt utdannelse fra før av bør det ta ca 6 mnd å få gode nok norskkunnskaper til at det ikke er noe problem. Det betyr at han må stå på skikkelig fra morgen til kvedl i den perioden. Lese barnebøker, se på barnetv, lese donald, bruke kurs på pc, ta kurs osv. Også selvsagt praktisere hver eneste dag hjemme og ute. Få stumpen sin ut av stolen, komme seg til frivillighetssentralen, eldresenteret eller hvor som helst man kan praktisere og samtidig være i en naturlig setting. De fleste arbeidsgivere er lite interressert i å ansette en person de ikke kan kommunisere med.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2012 #15 Skrevet 19. mars 2012 Det viktigste er jo hans utdanning og erfaring, hva han har jobbet med i hjemlandet etc. Kontakt NAV, det kan være at de kan hjelpe med jobbsøkerkurs og arbeidsformidling. Ang språket: Har han krav på norsktimer? Det er veldig viktig at han lærer seg språket for det settes høye krav til norskkunnskaper i dagens arbeidsmarked, dette gjelder også for ufaglærte yrker som renholdsmedarbeider. Jobber med fremmedspråklige i NAV og det er litt av en utfordring!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå