Gå til innhold

Spedbarnsdødelighet nå og da

Anbefalte innlegg

Skrevet

1965: 17 av tusen nyfødte døde før de fylte ett år

1975: 11 av tusen nyfødte døde før de fylte ett år

1985: 8 av tusen nyfødte døde før de fylte ett år

2010: 3 av tusen nyfødte døde før de fylte ett år

Noe må vi da gjøre bedre enn i "gamle dager" og "hysteria" har kanskje noe for seg ;)

( link: http://www.vg.no/spesial/2012/5millioner/ )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noe må vi da gjøre bedre enn i "gamle dager" og "hysteria" har kanskje noe for seg ;)

( link: http://www.vg.no/spe...012/5millioner/ )

Litt hysteria har nok virkning, men mest tror jeg det skyldes bedre kunnskap hos legene og sykehuspersonale.

Skrevet

Lenge leve kunnskapen og utviklingen sier jeg bare.

Skrevet

Ikke sant!

Jeg er overhodet ikke hysterisk, men følger anbefalte råd så godt jeg kan.

Fikk litt hakeslipp da en bekjent fortalte at hun lot babyen sove på magen, for det gikk da bra når hun var liten. Men så har antall barn som dør i krybbedød gått ned med ikke mindre enn 90% siden hun var liten da, noe å tenke på kanskje, selv om hun ikke døde...

Skrevet

( link: http://www.vg.no/spe...012/5millioner/ )

Litt hysteria har nok virkning, men mest tror jeg det skyldes bedre kunnskap hos legene og sykehuspersonale.

Det kan nok sikkert stemme :) Også de har blitt smittet av "hysteria" slik vi andre er når vi flyr til legen i tide og i utide ;)

Skrevet

Ikke sant!

Fikk litt hakeslipp da en bekjent fortalte at hun lot babyen sove på magen, for det gikk da bra når hun var liten. Men så har antall barn som dør i krybbedød gått ned med ikke mindre enn 90% siden hun var liten da, noe å tenke på kanskje, selv om hun ikke døde...

Slike utsagn er noe av det mest tankeløse jeg kan tenke meg.

Som de gravide som sier "jeg røyker, men det gikk jo bra med mitt forrige barn, frisk som en fisk!"

Skrevet

Ikke sant!

Slike utsagn er noe av det mest tankeløse jeg kan tenke meg.

Som de gravide som sier "jeg røyker, men det gikk jo bra med mitt forrige barn, frisk som en fisk!"

Helt enig! Skulle likt å se den som bruker samme argument over det å feks. kjøre i fylla. "Jeg kjenner en som gjorde det og det gikk jo bra....".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...