Gå til innhold

Betale eller spare?? Til økonomieksperter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har spart opp 25 000 som er en start til bolig og/evt buffer til uforutsette utgifter. Men jeg har en kredittkortgjeld på 23 000 som jeg betaler litt ekstra på. Med min inntekt klarer jeg å betale 1000 ned hver måned.

Jeg vurderer å betale inn alt nå og heller spare opp hver måned pånytt. Det er bare en stor sperre for meg å bruke penger jeg sparer opp. Hva mener ekspertene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke ekspert, men vet at det lureste er å betale ned på dyr kortsiktig gjeld.

Skrevet

Ettersom rentene på gjelda helt sikkert er langt høyere enn renta på sparekontoen så vil det alltid lønne seg å betale ned gjeld først

Skrevet

Et kompromiss. Bruk halvparten på å betale gjelda di så er du langt på vei i tillegg til at du har litt å gå på i forhold til uforutsette utgifter osv.

Skrevet

betal ALLTID dyr gjeld, som kredittkortgjeld, før sparing! Da vil du antakelig kunne spare nesten 1,5 gang summen til bolig i den perioden du ville brukt på å nedbetale gjelden din! Men vær strukturert, slik at du faktisk sparer det opp igjen :)

Skrevet

Sammenlign renten på sparepengene og renten på kredittkortgjelden så ser du fort hva som lønner seg.

Du har garantert minst 3-4 ganger så høy rente på lånet enn du får på sparepengene, minst.

Betal ned gjelden og spar opp igjen!

Skrevet

Takker og bukker.

Da er alt betalt og sitter igjen med faktisk 6000. Så var ikke så ille som jeg trodde. Og spare opp er intet problem, det er en egen god følelse å se at beløpet stiger på kontoen :)

HI

Skrevet

Klapp deg selv på skulderen og skryt av deg selv! Bra å være kvitt den gjelda :)

Skrevet

Trenger ikke være økonomiekspert for å skjønne at det er lurest å betale dyr kredittkort gjeld :-)

Skrevet

Jeg har spart opp 25 000 som er en start til bolig og/evt buffer til uforutsette utgifter. Men jeg har en kredittkortgjeld på 23 000 som jeg betaler litt ekstra på. Med min inntekt klarer jeg å betale 1000 ned hver måned.

Jeg vurderer å betale inn alt nå og heller spare opp hver måned pånytt. Det er bare en stor sperre for meg å bruke penger jeg sparer opp. Hva mener ekspertene?

Betal kredittkortgjelda med en eneste gang, og fortsett sparinga til buffer :-)

Skrevet

Det lønner seg å betale gjelden med en gang. Da vil du etter dette ha ca 400 kr ekstra hver måned å sette av til sparing av ny buffer, og dersom noe skjer før du har spart opp ny buffer, så kan du alltids benytte kredittkortet til dette, og du vil ikke betale renter på kjøpet de første 50 dagene... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...