Gå til innhold

Er det bare meg eller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere som har unger på min sønns alder (1år) kan mye, sier mye, og har meninger.

Leser på fb at jenta til ei venninne av meg har så lyst til å dra på badeland.

Jenta hennes er 3 mnd yngre enn min jente på 19 mnd, tror aldri hun kunne ha ville så dratt på badeland. Eller at jenta mi har så lyst til å kjøre en tur.

Jenta mi på 19 mnd kunne aldri ha sagt/ment at hun ville ri på en ordentlig hest ute feks, selv om hun elsker dyr og spes hest. Hun kunne hvertfall ikke kommet på det selv :-)

Mulig JEG og min datter henger litt etter... men er det vanlig at 1 åringer har så sterke meninger og vil mye og klarer å utrykke seg for ting man ikke gjør i hverdagen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Datteren min har fra hun var 15/16 måneder fint klart å uttrykke hva hun ønsket å gjøre. Ikke ting vi ikke hadde gjort før, men hun kunne fint si "jeg vil kjøre bil", "jeg vil i barnehagen", "jeg vil leke med ungene", "jeg vil bade" osv. Ting hun hadde gjort før og som hun likte var aldri noe problem for henne å si at hun ville gjøre igjen

Skrevet

Flere som har unger på min sønns alder (1år) kan mye, sier mye, og har meninger.

Leser på fb at jenta til ei venninne av meg har så lyst til å dra på badeland.

Jenta hennes er 3 mnd yngre enn min jente på 19 mnd, tror aldri hun kunne ha ville så dratt på badeland. Eller at jenta mi har så lyst til å kjøre en tur.

Jenta mi på 19 mnd kunne aldri ha sagt/ment at hun ville ri på en ordentlig hest ute feks, selv om hun elsker dyr og spes hest. Hun kunne hvertfall ikke kommet på det selv :-)

Mulig JEG og min datter henger litt etter... men er det vanlig at 1 åringer har så sterke meninger og vil mye og klarer å utrykke seg for ting man ikke gjør i hverdagen?

Kan jo hende din venninne spør datteren om hun vil på badeland datteren sier ja og det er det hun legger i at dattern har så lyst. det er nok mest hva hun legger i det selv.

Skrevet

Når datteren min var 2 år snakket hun i hele setninger og skravlet som en foss, så da hun var 1,5 år hadde hun ingen problemer med å uttrykke hva hun hadde lyst til hun heller.

Men selvfølgelig var det ting hun hadde gjort før og likt, men at hun vill bade, at hun ville ut, at hun ville kjøre bil osv var ikke vanskelig for henne å uttrykke eller for oss å forstå.

Men der er jo store individuelle forskjeller her da, jenta mi er yngst og det hjelper gjerne på siden de lærer masse av eldre søsken. Min eldste gutt var på langt nær så tidlig som henne språklig, vil tippe han var mellom 6 og 12 mnd senere ute enn henne når det kom til språkferdigheter. Han var ikke sen likevel, var heller jenta som var tidlig.

Er omtrent like mange tidlige som sene vet du, er det som blir et gjennomsnitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...