Anonym bruker Skrevet 18. mars 2012 #1 Skrevet 18. mars 2012 Om man blir gravid og får barn f.eks i mai, og ikke har brukt ferien sin, kan man da overføre den til året etter? Sånn at man har 10 uker ferie det året man kommer tilbake på jobb? Eller Må ferien taes ut før permisjonen starter?
TPK Skrevet 18. mars 2012 #2 Skrevet 18. mars 2012 Tror det er forskjellig hva bedrift til bedrift hvor mye ferie du kan overføre. I staten er det f.eks maks 2 uker. Ellers så trenger du jo ikke ta ut 5 uker ferie nå på våren for å få det til å gå opp. Du kan ta de på høsten en gang, og så utsette permisjonen tilsvarende. Du kan ta maks 4 uker og 1 dag (!) ferie i permisjonstiden, så da må du evt. overføre de siste 4 dagene til året etter.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2012 #3 Skrevet 18. mars 2012 Det de fleste gjør er å ta ferie i permisjonen og resten etterpå. Om du føder i mai, tar årets ferie i august (og utsetter permisjonen med tilsvarende mange uker du tar ferie) også tar du neste års ferie når permisjonen er over. Tror ikke de aksepterer at du overfører hele årets ferie til neste år.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 18. mars 2012 #4 Skrevet 18. mars 2012 Du har bare rett til å overføre 10 feriedager (er det vel) fra et år til det neste. Kan jo spørre arbeidsgiver om å overføre mer, men de er ikke pliktet til å si ja til det. Forøvrig blir permisjonstiden din utsatt med tilsvarende det du tar ut i ferie underveis.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2012 #5 Skrevet 18. mars 2012 Jeg jobber i staten, ja... Så om jeg får barn i mai (haha, ja det er planen) så kan jeg ha permisjon la oss si frem til august, så ta noen uker ferie, og så starte på permisjonen igjen? Slik at jeg forskyver permisjonen det året permen starter, liksom? Hm, okey? Så man får ikke 5 uker når man man har perm altså, det er forsåvit greit det. Bare litt teskje; Jeg kan få barn i mai, ha ferie i f.eks august, også forlenge permisjonen min året etter med 5 uker? Og så ha 5 uker ferie det året jeg skal tilbake i jobb? Forsto jeg det rett? Men da vil jeg få vanlig lønn fra jobben i hele perioden, ja? (Vi forskutterer fødselsperm uansett, men jeg tenker på i ferien)... Gjelder det samme for mannen? Kan han forskyve sin permisjon ved å bruke ferie? Sånn at jeg kan ha ferie når han har permisjon, og omvendt? Eller er ikke det lov? Alt hva man lurer på
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2012 #6 Skrevet 18. mars 2012 Okey, men da tror jeg at jeg forsto det Tenker å ta ulønnet permisjon fra mai til august, og da er det jo kjekt med den ferien man kan ha
TPK Skrevet 18. mars 2012 #7 Skrevet 18. mars 2012 Du kan ha ferie når han har permisjon ja, og omvendt, men dere kan ikke ha permisjon samtidig. Ang. lønn så tror jeg du får bittelitt mindre feriepenger neste år, i alle fall hvis du velger 80% lønn i permisjonen.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 18. mars 2012 #8 Skrevet 18. mars 2012 Jeg jobber i staten, ja... Så om jeg får barn i mai (haha, ja det er planen) så kan jeg ha permisjon la oss si frem til august, så ta noen uker ferie, og så starte på permisjonen igjen? Slik at jeg forskyver permisjonen det året permen starter, liksom? Hm, okey? Så man får ikke 5 uker når man man har perm altså, det er forsåvit greit det. Bare litt teskje; Jeg kan få barn i mai, ha ferie i f.eks august, også forlenge permisjonen min året etter med 5 uker? Og så ha 5 uker ferie det året jeg skal tilbake i jobb? Forsto jeg det rett? Men da vil jeg få vanlig lønn fra jobben i hele perioden, ja? (Vi forskutterer fødselsperm uansett, men jeg tenker på i ferien)... Gjelder det samme for mannen? Kan han forskyve sin permisjon ved å bruke ferie? Sånn at jeg kan ha ferie når han har permisjon, og omvendt? Eller er ikke det lov? Alt hva man lurer på Ja, det er sånn det blir. Eller, altså, Nav utsetter bare permisjonen din med 4uker pluss 1 dag. Men da kan du altså overføre den resterende uken til året etter, etter avtale med arbeidsgiver. Da blir det sånn som du sier, permisjonstiden din blir utsatt med tilsvarende - men dette er du nødt til å gi beskjed om på eget skjema til Nav, slik at de stopper permisjonspengene i ferietiden din. Da får du feriepenger som normalt fra arbeidsgiver. Så tar du neste års ferie etter permisjonen er ferdig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå