Gå til innhold

Inspirert: hvordan slutte med bleie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til sommeren er snuppa 2 år og jeg tenkte å forsøke å slutte med bleie da. Jeg har hørt mange generelle råd som: å være rolig, tålmodig, ikke drikke på kvelden osv. Men hva er dine beste og mest konkrete råd? Og hvor lang tid tok det?

Og hvordan får man barnet til å like potte eller do? Her sitter hun på potte, men reiser seg opp og tisse et annet sted. Setter jeg henne på do så står hun i bue og hyler.

Del gjerne alle dine erfaringer :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det betyr jo virkelig at hun ikke er klar... jeg forstår ikke at man vil tvinge på bleieslutt...

Ventet til mini her var klar, da var han 3 år og 3 mnd, da sluttet vi med bleie med engang han bestemte seg. Og sluttet på natta ett par uker etterpå.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Min erfaring er at ingen barn er like, he he. Her fant jenta ut at hun skulle slutte selv rett før hun ble 3, og hadde to uhell etter det. Et uhell i senga når hun sluttet på natt. Gjorde ingenting for å få henne til å slutte. Med sønnen min har jeg prøvd absolutt alt, han blir 5 i år og er fortsatt ikke tørr på dagen. Natta har vi ikke prøvd å slutte med engang.....

Skrevet

Ja, si det. Det er jo ikke så lett å ha full kontroll på dette her.

Jenta vår var veldig flink en periode i fjor, gikk på potte, både tissa og bæsja, og var nesten helt tørr både natt og dag. Begynte også så smått å gå på do.

Men så, helt plutselig, bestemte hun seg for at hun ikke ville mer. Nekta plent både do og potte, og satte man henne der, gjorde hun uansett ingenting der. En lang periode var det full stopp på dette i barnehagen også. Ingen klistremerker og premier i verden har kunnet lokke henne til dette.

Både bhg og hs mente vi ikke skulle stresse eller presse, så vi har bare latt henne bestemme selv. Har spurt pent om hun vil tisse på potta innimellom, men ikke laget noe utav det.

Nå har hun begynt på igjen i barnehagen, går nesten bare på potta der, mens det er litt til og fra her hjemme.

Hun er straks 3, så jeg kunne jo veldig gjerne tenkt meg litt bleiefri snart..

Håper bare på finvær og varme i sommer, så vi kan la henne gå naken og uten bleie, kanskje lettere å få henne utav den da. Da kan man jo "trene" sånn som man gjør med valper, huke tak i dem straks man ser at de skal til å tisse eller bæsje, og sette dem på do eller potte. Så får man håpe de tar poenget etterhvert!;)

Skrevet

Det er ofte hva som skjer nå man skal få barnet til å slutte lenge før det er klart... at de får tilbakefall..

Skrevet

Synes det høres ut som det er litt tidlig å begynne nå

Skrevet

Min eldste som nå er 4,5år sluttet sommeren før han fylte 3. Da tok vi bare av bleia og lot det stå til. Ingen lovnader om noe som helst, bare av med bleia og "sånn, nå er du stor gutt og må tisse og bæsje på do". Nattbleia blei også kuttet samme dagen. Hadde noen få uhell første uka med både nr.1 og 2 men siden har han vært tørr. Aldri hatt nattuhell.

Tror det blir verre med lillemor. Hun er...eh...av den bestemte typen;) tenkte å prøve nå i sommer. Hun blir to i april. Dersom hun virker klar da. Vi har akkurat introdusert potta men det er uinteressant foreløpig. Doen får hun helt fnatt av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...