Gå til innhold

Jeg er på bristepunktet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takk for at du stakk innom!

Jeg har en nydelig sønn på 15 mnd, som stort sett holder meg i aktivitet hele dagen slik småbarn skal.

Men når kvelden kommer, og klokken slår syv så er det sengetid. Han sovner helt selv, og lager ikke noe bråk der.

MEN, han våkner om natten av at han slår hodet inn i sengeveggen ( jeg har sengekant, men det klarer han å manøvrere seg unna), eller han bare våkner av seg selv. I tillegg har han, siden fødselen, stått opp mellom 4 og 5 hver morgen.

Jeg får minimalt med søvn, og legger meg senest klokken 9 på kvelden.

Hver kveld når jeg legger meg under dynen ligger jeg bare å trygler Gud om at han skal la gutten sove, og stå opp senere enn 5.

Jeg har prøvd å øke/minke formiddagsluren, kutte ettermiddagslur, prøvd å legge ham alt fra 6 til 10, endre maten, skifte dyne osv. Ingenting hjelper! Uansett når han sovner, så skal han opp mellom 4 og 5.

Jeg er alene med ham, og jobber tre kvelder i uken. Jeg fungerer ikke lenger.. 1 år med minimalt med søvn, og jeg er alene med ham.

Jeg ligger å gråter om kvelden fordi jeg er så utslitt.. Jeg klarer ikke dette mer! Dessuten påvirker jo dette min rolle som mor på en dårlig måte.

Nå har han i tillegg fått tidlig trassalder, og jeg føler han bare skriker hele dagen..

Er det NOEN som kan hjelpe meg med et kjerringråd? Evt bare noen hjelpende ord? Er så desperat.... :( Føler jeg gjør alt jeg kan, prøver så godt jeg kan og ingenting gjør nytten. Jeg har mistet enormt mye vekt etter jeg fikk barnet, og føler jeg bare forsvinner mer og mer.. Helsestasjonen kan ikke hjelpe meg. De sier " Nei han er vel bare en morgenfugl da".. Jeg har jo tross alt prøvd det meste..

Kan du gi et råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du lest boka til Karin Naphaug? Vi slet veldig med jenta vår, men på helt andre måter enn det du beskriver, og vi ringte til slutt til Sovekarin. Da var jenta var over tre år, og jeg vet alt om søvnmangel og konsekvensene av det. Huff! Sovekarin tilbyr telefonkonsultasjoner og hjemmebesøk. Vi valgte telefonkonsultasjon, og jeg har ikke angret en dag siden. Det ble litt dyrt, jeg husker ikke nå nøyaktig hva jeg betalte, men det er gratis å ta kontakt med henne og forhøre deg om muligheter og tilbud. Nettsiden er Sovekarin.no.

Hadde det ikke vært for Sovekarin hadde vi aldri tørt å få ett barn til, og grunnen til at jeg sitter her midt i natten akkurat nå er pga svangerskapsplager som holder meg våken. :)

Lykke til med gutten din!

Skrevet

Begge mine gutter er morgenfugler, men eldstemann har lært seg å sove litt lengre etter han fylte 4 år. Her var det heller ingenting som nyttet i lengden, så jeg la meg mellom kl 21 og 22 for å overleve.

Det var en kollega av meg som kom med tipset som har vært gull verdt for oss: Lufte godt på soverommet hele dagen og lukke det når de voksne legger seg. Kle på barnet nattdrakt, genser, sokker, ullsokker. Teppe/ pledd legges over dyna. Dette har ikke bare ført til at gutten vår sover hele natta (med noen unntak), men han sover også 1 - 2 timer lengre om morgenen. Han frøs rett og slett pga han sparket av seg dyna, og da våket han.

Skrevet

Først og fremst tror jeg du er en inmari god mor, og all ære til deg som er alene! Veldig beundringsverdig, for det er sannelig tøft når de små sover lite.

Du skriver at du har prøvd mange ulike ting, og jeg regner jo med at du har prøvd de ulike tingene over en liten periode om gangen. Hvis ikke så er det mitt råd, for når man skal endre på rutiner (eks leggetider, sovetider på dagen osv) så må man prøve den nye strategien en stund før man evnt ser effekt. Den lille kroppen må rekke å stille om den biologiske klokken.

Vi hadde en periode da sønnen vår våknet kl 5. Tipset fra SoveKarin (vi ringte også henne) var å la ham ligge i sengen til kl 6 før vi tok ham opp og markerte at det var morgen. Altså kunne han ligge i sengen våken en time før han ble hentet. Poenget var å endre den biologiske klokken hans ved å markere forskjell på morgen og natt, slik at han etterhvert lærte seg å sove videre hvis han våknet tidlig. Så hver morgen slo vi på en lampe, trakk fra gardinene og sa "nå er det morgen", tok ham opp og skiftet på ham på badet. Før han fikk melk/pupp. Det funket. Etter en uke sov han igjen til kl 6, og nå

sover han til kl 7. Nå skal det sies at han er en som ikke gråter når han våkner, så han ligger og pludret for seg selv til vi kommer inn. Det kan kanskje være vanskeligere å la babyen din ligge om han hylskriker, men jeg tror faktisk at det er det som skal til. Det er du som er sjefen og bestemmer når det er dag, ikke han:-)

Ønsker deg masse lykke til og igjen synes jeg du er superflink!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...