Gå til innhold

Noen som kan litt om sengevæting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:) Vår eldste sønn som straks blir 7 år tisser ut seg hver natt. Vi tok kontakt med fastlegen, men følte ikke vi fikk mye hjelp fra han. Han anbefalte å kjøre ett opplegg med klistremerker og belønning for tørre netter, men nå har vi virkelig forsøkt men det er tydelig at dette ikke virker.

Vi begrenser væskeinntak og passer på så godt vi kan at han tisser ofte på dagen, men ikke noe har fungert.

Nå er sønnen vår blitt så stor og han syns dette er skikkelig flaut, Han tør ikke ligge over borte, og vil heller ikke ha overnattingsbesøk av kompiser i tilfelle de skal oppdage det.

Har fått tips om kiropraktor, men vil gjerne høre om noen her kan dele erfaringer med oss.

Er det noen som kan hjelpe oss med tips og råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville tatt han til en ny lege, hva med å ringe helsestasjonen og få en time hos barnelegen som er tilknyttet dem?

Sengevæting kommer som regel av at ungene ikke har fått hormonene på plass som skal sørge for at det produseres mindre urin om natten enn om dagen. En baby produserer like mye urin hele døgnet, mens en voksen produserer urin i våken tilstand mens denne prosessen tar pause når vi sover. Et sted på veien kommer dette på plass, men hos noen barn senere enn hos andre.

Dette hormonet kan du få i nesespray. Det vil sette ned produksjonen om natten.

Men jeg har faktisk hørt at mange har hatt god hjelp av akupunktur for å hjelpe kroppen på vei i denne modningsprosessen, så jeg ville prøvd en akupunktør i tillegg til et nytt legebesøk.

Klistremerker hjelper jo ikke når ungen har full blære tre timer etter at han har sovnet.....

Skrevet

Vi fikk slik matte som gutten vår skulle ligge på. (alarm om han tisset) Merkelig nok ble han plutselig tørr før vi fikk prøvd den.

Om det ikke "virket" skulle vi prøve nesespray.

Tror jeg ville tatt meg en tur til en annen lege...

Skrevet

Vi brukte å vekke og sette vår på do når vi la oss. ca klokken 23. Ellers synes jeg kanskje legen din er på bærtur. Prøv helsestasjonen.

Skrevet

Det dummeste man gjør er å forsøke belønningsystem. Det er da ikke som om man tisser på seg om natten med vilje. Hva skal man da belønne? Dette blir bare en ekstra straff for barnet som sikkert synes dette er ille nok som det er. Jeg tisset selv i sengen til jeg var ganske stor og det er ikke gøy, men ikke noe man kan noe for. Jeg husker at jeg kunne drømme at jeg måtte på do og gikk rundt i drømmen og lette etter en do, og når jeg fant en så tisset jeg. Men jeg sov tydelig så dypt at jeg ikke våknet før jeg tisset i sengen.

Hadde tatt en tur til ny lege og spurt om alternativer. Hadde også hørt med barnet om det ønsker å bruke bleie.Det finnes litt kule bleier for større barn som ikke ser ut som vanlige bleier. Jeg husker at jeg snek på meg bleien til lillebror for jeg synes det var bedre enn alt styret som ble når jeg tisset i sengen. Har han venner på overnatting så går det an å snike på seg en slik bleie under pysjen og så er det ingen som der det.

Prøv i alle fall å forklare barnet at det ikke er hans feil og at det er mange som har problemer med dette.

Skrevet

Belønningssystemer kan funke om årsaken til tissinga er at man sover tungt. Det kan gi ekstra motivasjon til å våkne når man må tisse. Det anbefales av enkelte fagfolk. Dessuten funker det som dokumentasjon på hvor ofte man har tørre netter som igjen er viktig for å vurdere hvilke tiltak som skal settes inn.

Vi gikk først via helsesøster og prøvde tissealarm. Da var han 7 år. Det funka ikke fordi han svetta såpass om natta at vi stadig hadde falske alarmer. Så ble vi henvist til spesialist av fastlegen og fikk tabletter. Det ga kun hodepine, for utinproduksjonen var ikke problemet.

Det gikk over av seg selv, og han har vært helt tørr siden han var 9,5 år. Det som helt klart virket best var klistremerker, men det er viktig at evt premiering er lett oppnåelig.

Vær tålmodig! Bruk evt bleier som ser ut som vanlige boksere pm han vil overnatte. Se torrhelenatten.no

Skrevet

Jeg har to barn som har slitt med dette til langt opp i skolealder. Så jeg kan en del, ja.

Når barnet blir 5 år, så får du alt av inkontinensutstyr(som f eks kladder til sengen og bleier) på blå resept.

Og der finnes en medisin som heter Minirin(den beste typen der er smeltetabletter), som er en dose antidiuretisk hormon vi vanligvis produserer selv i søvne. Dette hormonet er grunnen til at vi får mer konsentrert urin på morgenen.

Her har ene barnet hatt sekundær enurese, og andre har hatt primær enurese(forskjellen på dette er om der har vært en lengre tørr periode, eller ikke, i nattetissingen).

Det barnet med sekundær enurese, hadde bare bruk for medisinen, så var det tørt hele natten hele tiden. Det andre barnet har nytte av medisinen på den måten at urinmengden reduseres, men blir ikke tørt. Så her er bleier nødvendig. På overnattinger er stor pysj og "up and go"-bleier fra apoteket nødvendig. Da klarer barnet å fikse alt sammen selv, og ingen oppdager noe som helst :)

Belønningssystemer er tull i denne sammenhengen, samme hva andre sier. For det skaper lettere tapfølelser enn mestringsfølelser. For barnet kontrollerer ikke dette selv i hele tatt.

Skrevet

Jenta vår var sengevæter. Fram til hun fylte 7 år fikk hun bruke nattbleier for store barn, det selges på apoteket:) De er behagelige å ha på, og synes ikke under nattklærne, så funket fint når hun overnattet til venner også:) Snakket litt med foreldrene i forkant, så de sørget for at hun fikk skifte og ha på seg bleien uten at noen merket det, og de var veldig diskrè og kastet den for henne om morgenen:)

Da hun fylte 7år, lånte vi tissealarm på helsestasjonen. Det var en liten sensor som vi puttet inn i et truseinnlegg hun brukte i trusa. Den var koblet tråløst til en vekkerklokke som ringte øyeblikkelig når en dråpe traff sensoren.

Jeg hadde ikke tro på at det skulle fungere!

Den første uka med alarmen sov jeg på rommet hennes for å hjelpe til, å være sikker på at hun våknet av alarmen:)

Etter ei lita uke, våknet hun selv av alarmen, og klarte å knipe igjen å komme seg på do:) Vi lånte ett campingtoalett og satte på gangen utenfor rommet hennes, så det ikke ble så langt å gå.

Når hun lærte å våkne å styre alarmen selv, lagde vi klistermerke og belønningssystem i tillegg:) Etter 2 1/2-3mnd ble hun helt tørr!

Og hadde verken behov for alarm eller belønning, så det fungerte veldig bra!:)

Lykke til, og bare spør om det er noe du lurer på!

Skrevet

Hei igjen:) Takk for at dere deler deres erfaringer med sengevæting.

Vi har kuttet ut belønningsskjema, det var det ingen hjelp i. Vi må bare holde motet oppe, gutten vår er litt lei dette tissemaset akkurat nå så vi tar en liten pause;)

Vi har trusebleier liggende, han bestemmer selv om han vil bruke de:)

Vi holder motet oppe, og tar kontakt med helsestasjonens lege om en stund.

Skrevet

Jeg har to barn som har slitt med dette til langt opp i skolealder. Så jeg kan en del, ja.

Når barnet blir 5 år, så får du alt av inkontinensutstyr(som f eks kladder til sengen og bleier) på blå resept.

Og der finnes en medisin som heter Minirin(den beste typen der er smeltetabletter), som er en dose antidiuretisk hormon vi vanligvis produserer selv i søvne. Dette hormonet er grunnen til at vi får mer konsentrert urin på morgenen.

Her har ene barnet hatt sekundær enurese, og andre har hatt primær enurese(forskjellen på dette er om der har vært en lengre tørr periode, eller ikke, i nattetissingen).

Det barnet med sekundær enurese, hadde bare bruk for medisinen, så var det tørt hele natten hele tiden. Det andre barnet har nytte av medisinen på den måten at urinmengden reduseres, men blir ikke tørt. Så her er bleier nødvendig. På overnattinger er stor pysj og "up and go"-bleier fra apoteket nødvendig. Da klarer barnet å fikse alt sammen selv, og ingen oppdager noe som helst :)

Belønningssystemer er tull i denne sammenhengen, samme hva andre sier. For det skaper lettere tapfølelser enn mestringsfølelser. For barnet kontrollerer ikke dette selv i hele tatt.

Vår fastlege sa at vi ikke fikk bleier og tisselaken på blåresept. Barnet måtte være 9 år og absolutt alt av muligheter måtte være utprøvd, alt fra alarm, medisin og undersøkelse hos urolog......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...