Gå til innhold

velling? lage velling av grøt?


Lene~mor til tre

Anbefalte innlegg

Dere som har erfaring med velling, hvor tykk/tynn skal den være? Kjøpte maisvelling til snuppa i sverige å blandet ut slik det stod på pakka men jeg synes det var så tynt. .var jo like tuntflytende som mme omtrent. . Hum mener å huske at vellingen jeg ga til min støsrste for 11 år siden var mye tykkere. . Å kan man lage velling av grøt, hvordan blander dere ut det? Snuppa her vil ikke ha grøt i det hele tatt, får ikke i henne en smaksporsjon engang. . Men velling drikker hun, hun er 7 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Min på 7 mnd spiser grøt, men er av og til umulig å få i noe. Da blander jeg resten av grøten med vann slik at den blir tyktflytende og hun drikker fra kopp/glass. Hun elsker nemlig å drikke av kopp/glass :) Husker også at min eldste fikk velling på flaske (15 år siden), men kan ikke finne den i butikkene nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir havrevelling til kvelds. Den er tykkere enn melk, mer som...blomkålsuppe? Bare ha litt ekstra i hvis i synes den e tynn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan lages velling? og hvor gamle er barna?

 

Vurdere om dette kan være noe for jenta mi, som er nesten 7 måneder å sover veldig dårlig. Kanskje hun burde fått velling istedet for morsmelk før hun skal sove om natten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan lages velling? og hvor gamle er barna?

 

Vurdere om dette kan være noe for jenta mi, som er nesten 7 måneder å sover veldig dårlig. Kanskje hun burde fått velling istedet for morsmelk før hun skal sove om natten?

Poden min p åsnart 4 mnd får velling før han legger seg, jeg lager det av MME og grøtpulver. Har oppi nok pulver til at det blir tyktflytende, og kjører det med stavmikseren slik at det ikke blir klumpete. Det går ned på høykant, han liker det tydeligvis....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte maisvelling til snuppa i sverige å blandet ut slik det stod på pakka men jeg synes det var så tynt. .var jo like tuntflytende som mme omtrent.

 

Har selv brukt den vellingen mye og den skal ikke være så tynn nei.

Husker ikke blandingsforholdene jeg brukte, men den ble velling-tykk.

Kanskje jeg brukte litt mere pulver enn beregnet.....

 

Hadde prøvd en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har prøvd 2 ganger å det ble like tynt begge gangene enda jeg tok en spiseskkje ekstra. . Men får vel bare ta oppi enda mer pulver da ;-) eller kanskje jeg skal ta 1-2 ss grøt i tilegg.. Grøt skal hun iværtfall ikke ha nå som hun har fått smake velling. Til dere andre som lurer så får man kjøpt velling i sverige helt fra 6 mnd. . Men er mange som lager egen velling av grøt også . .Her i norge finnes det kun fra 12 eller 15 mnd :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maisvellingen skak vel ha 4,5 ss på 200 ml. Når jeg rister den da er den veldig tyntflytende. Men når jeg varmer den opp så tykner den.

Snuppa er ikke veldig begeistret ennå, men vi driver litt tilvenning;)

Drakk ca 25 ml i dag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde velling av mme og grøt da sønnen min var 3 1/2 mnd. Jeg lagde da en vanlig flaske mme og hadde i en skje mindre grøt enn mme. Da han var 5 mnd kjøpte vi 6 mnd velling i Sverige og nå er han snart 15 mnd og får fremdeles velling til kvelds. Jeg har aldri vært så nøye på målene, så er den for tynn så er det bare å ha i noen skjeer til. Nå bruker jeg 7 skjeer til 200 ml vann, funker strålende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd 2 ganger å det ble like tynt begge gangene enda jeg tok en spiseskkje ekstra. . Men får vel bare ta oppi enda mer pulver da ;-) eller kanskje jeg skal ta 1-2 ss grøt i tilegg.. Grøt skal hun iværtfall ikke ha nå som hun har fått smake velling. Til dere andre som lurer så får man kjøpt velling i sverige helt fra 6 mnd. . Men er mange som lager egen velling av grøt også . .Her i norge finnes det kun fra 12 eller 15 mnd :|

 

Da må jeg bare spørre: Var den da varm eller kald?

For den tykner ikke så lenge den er kald, men trenger ikke være glo-varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varm. Har kaffemaskin med egen vannkran, å tapper vann fra den hver gang jeg skal lage grøt eller velling, eller når jeg skal ha meg en kopp te/kakkao ;-);-) hehe vannet er da like varmt som i en vannkoker så jeg må la det kjøle litt før jeg har oppi pulveret. . Ristet så flaska å da var det lunket men enda ble det tynt. .Hmm vurderer å pøve å lage vellingen i kjele imorra for å se om det blir bedre. . Står jo oppskrift på det å så ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min står det at den skal ristes godt i kaldt vann, så varmes opp til 37 grader... Eller lages i kjele, altså vispes ut i kaldt vann, så varmes.

Må jo være noe feil med din pakke om den ikke tykner noe;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var sikkert derfor den ble tynn da ;-) tenkte d ikke gjorde noe at man blanda det ut i lunka/varmt vann med en gang. Nå lagde jeg nemlig i kjele med kaldt vann og varmet opp å da ble den tykk :-D litt dumt da at det ikke blir det om man blander direkte i varmt vann, ikke alltid man har tilgang til micro eller komfyr. . ;-) når vi er på tur har vi jo alltid med termos med varmt kokt vann. . Men det er jo ikke så ofte så kan vel ikke være veldig farlig om hun får litt tynn velling når vi er på tur ;-);-) ellers får vi bruke grøt som velling da. . ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det er greit å ha MME i flaska også, ihvertfall hvis de er små .De trenger vel all næringen de kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags grøt bruker dere til velling? jeg har lurt på å prøve det ut, men er usikker på hvilken grøt jeg skal bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags grøt bruker dere til velling? jeg har lurt på å prøve det ut, men er usikker på hvilken grøt jeg skal bruke.

JEg bruker Nestle Havregrøt med Ris og Hvete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags grøt bruker dere til velling? jeg har lurt på å prøve det ut, men er usikker på hvilken grøt jeg skal bruke.

Jeg brukte risgrøten 4 mnd fra nestle fordi jeg var ville være forsiktig med gluten da han var så liten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...