Gå til innhold

Fakta-tråd, HOLDES OPPE! :)


Puma - sprekker snart!

Anbefalte innlegg

Hei! Dere her inne, er det noen som går via privatklinikk? Det gjør vi, mannen min og jeg, og det er overhodet ikke snakk om å få refundert noe som helst:) Så dette blir, med litt flaks, årets julegave, bursdagsgave og bryllupsgave....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

må bare spørre-.

 

vi har prøvd over 2 år snart, men ingen barn.

Er det så man kan få hjelp med assistrert befrukning da? Er det så at man må ta det av egen lomme?

 

//A//

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må bare spørre-.

 

vi har prøvd over 2 år snart, men ingen barn.

Er det så man kan få hjelp med assistrert befrukning da? Er det så at man må ta det av egen lomme?

 

//A//

 

Gå til gynekolog, be fastlegen henvise dere. så du fr utredet dere... Kanskje kan det hjelpe med en kur med pergotime, kanskje blir dere henvist til et offentlig sykehus der ivf behandling er gratis ( utenom 15000 i medisiner)

Men hvis dere vil gå rett på ivf, kan dere gjøre det på privat klinikk... da må dere betale av egen lomme.

 

Vi ble utredet etter 1,5 år som prøvere... tok ca 6mnd fra jeg spurte fastlegen til jeg fikk gyn-time for utredning.... så er mulig å gå til privat gyn da... så slipper dere den ventingen ihvertfall--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har gynokolog på volvat. dt er jo privateid. så kan jo gå rett til de.

tenkte bare på at vi har prøvd så lenge.

 

takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Det mangler fremdeles litt her. Hva skjer i starten, forsamtalen, ventetid osv? Andre klinikker? Hva skjer etter egguttak, innsett, hva kan gå galt? Noen med litt bedre hukommelse enn meg som hadde orket å pusset litt på hovedinformasjonen her?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi er ganske nye i gamet. Vi har valgt Maigård i Danmark, og er superfornøyd!!

 

Hva kan gå galt? Jeg føler jeg har lest om alle hinder og utfordringer og alt med liten skrift på forhånd. Både jeg og min mann har vært gjennom mange tester og pratet med flere leger. Alle prøver har vært greie, MEN jeg skulle ønske at nen hadde spurt oss om vi hadde vært syke de siste mnd før vi dro nedover. Etter de hadde tatt ut egg og etter at mannen hadde avlagt prøve kom mannen min tilfeldigvis til å nevne at han hadde hatt lungebetennelse rett før jul. Dette påvirket kvaliteten såpass at celledelingen på de befruktede eggene var "unormal" og klinikken vurderte at de ikke burde settes inn igjen. Mulig jeg er uopplyst, men hverken jeg eller mannen min var klar over at en lungebetennelse for to mnd siden skulle bety såååå mye. Hadde vi visst dette på forhånd kan det hende vi hadde valgt å utsette forsøket vårt en mnd, just in case....Vi er smertelig klar over at ne kan gå galt, og hvert forsøk er dyrebart.

 

Mulig dette er allment kjent, men.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Veldig interesant lesing. Har hørt at feber hos mannen kan virke inn på spermiene men ante ikke at celledelingen kunne ta skade av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang feber og sædkvalitet-

vi var på Riksen idag og lurte på dette fordi gubben hadde feber i 2 dager i mars- fikk til svar at det ikke var noe å tenke på vi skal ha uttak fre eller man dag men fikk til svar at det var for lenge siden til å ha noe reduserene effekt iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei! Dere her inne, er det noen som går via privatklinikk? Det gjør vi, mannen min og jeg, og det er overhodet ikke snakk om å få refundert noe som helst:) Så dette blir, med litt flaks, årets julegave, bursdagsgave og bryllupsgave....

Vi bruker Medicus, som også er privat.. Og det gjelder det samme der, at etter 15000 så får man refundert:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det mangler fremdeles litt her. Hva skjer i starten, forsamtalen, ventetid osv? Andre klinikker? Hva skjer etter egguttak, innsett, hva kan gå galt? Noen med litt bedre hukommelse enn meg som hadde orket å pusset litt på hovedinformasjonen her?

Ja det lurer jeg også på. Har fått time til samtale/ undersøkelse nå i oktober . Lurer fælt på hvor lang tid det tar før man begynner på medisiner. Har skjønt man må vente på mens? I såfall har jeg fm en uke etter samtalen. Håper å starte da!

 

Anonymous poster hash: 07d7e...9f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Joda, man får refundert medisinutgifter over 15.000. Vel og merke hvis dette gjelder forsøk en to eller tre (pr barn). Forsøk utover dette må man betale all medisinen selv.

Jeg har fått ref med ved behandling på Medicus, og har planer om å få det igjen;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

 

Utgifter til medikamenter

Den norske refusjonsordningen er slik at egenandelen på inntil 15 000 kroner gjelder per barn.

Parene kan selv velge behandling ved offentlig eller privat klinikk i Norge eller i utlandet under forutsetning av at medisinen kjøpes i Norge.

Det vil i praksis bety at par som tidligere har fått barn etter assistert befruktning, har rett til å få dekning av medisinutgifter utover kr 15 000,- for å få et barn til.

Par som ikke tidligere har vært til assistert befruktning har også rett til delvis dekning av medisinutgifter.

Med andre ord kan man ha rett til delvis dekning av medisinutgifter selv om man ikke lenger har rett til å få dekket utgiftene til selve behandlingen ved offentlige sykehus.

De som ikke faller inn under ordningen om delvis refusjon av medisinutgifter, må regne med å betale alle utgifter til medisin selv. Disse utgiftene kan variere mye fra par til par og avhengig av alder, infertilitetsårsak, valg av medikament og valg av metode brukt til hormonstimuleringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ps! Rettelse til at legemidler må være kjøpt i Norge.. Det stemmer ikke helt (beklager feilinformasjon!!).

 

"Dere kan også søke om dekning av utgifter til legemidler innkjøpt i EU/EØS-området i forbindelse med infertilitetsbehandling (etter folketrygdlovens § 5-24a). Refusjonen gis etter samme regler som i Norge. Men dere må sette fram et separat krav overfor HELFO (etter folketrygdlovens § 524a) for legemidler som er kjøpt i EU/EØS-området."

 

Anonymous poster hash: 07ff9...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ang OHSS - dette blir gjerne værre om/når man starter å produsere HCG. Merket ikke noe før de kunne måle hcgen i blodet.

 

Ble innlagt på sykehus pga symptomene på ohss, fikk spørsmål om hvor mye jeg veide (hadde ikke vært på en vekt på aldri så lenge, så sa bare ca vekt- noe som sikkert var feil, da jeg veide mye mindre dagen etter) fikk også spørsmål hvor stor omkrets jeg hadde rundt magen, noe jeg heller ikke hadde målt, men buksene var trange så viste at den var større enn vanlig

 

Kan være lurt å måle omkretsen rundt magen og gå på en vekt før sprøytestart, så har man noe å forholde seg til om man blir overstimulert og får spørsmål om det.

 

Anonymous poster hash: e2cca...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Oppdatert info vedr venting på riksen: henvisning mottatt der 16. Okt - innkallingsbrev fått 30. Okt - time 10. Februar dvs 16/17 ukers ventetid. Har ringt og sagt at vi kan komme på kort varsel - de har en liste i tilfelle noen avbestiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Anbefaler virkelig dere som velger å gå offentlig å ringe og si dere kan komme på kort varsel! Ventetiden ble under en måned for oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...