Gå til innhold

Hvor lenge må barna sitte på pute med rygg?

Anbefalte innlegg

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Og hvor lenge gjorde deres barn det...? Når er det ok å ta vekk ryggen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hører at det har eller skal komme en lov hvor de putene blir forbudt.

De er ikke trygge nok uten ryggen.

Skrevet

Ryggen bør være på til de ikke trenger sete i det hele tatt lenger.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

ok, takk :)

Hvor lenge må de sitte i beltestol, da? :)

Skrevet

Den eldste hadde ryggen på til han var 7/8. Han satt mye mer komfortabelt med rygg og sidestøtter enn uten. Han på snart 5 bruker sitter også slik enda. Har ingen planer om å ta den bort. Kommer faktisk til å kjøpe et nytt sete med fastrygg til han da det setet vi har nå er lånt.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Fant denne på linken; "Barn mellom 135 og 150 cm skal bruke godkjent barnesikringsutstyr dersom slikt utstyr er tilgjengelig i bilen."

Så egentlig sier de at de må sitte på godkjent utstyr frem til de er 150 cm, men ikke om de er over 36 kg?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg må vite når vi kan starte med en evnt nr 3, hehe. Har ikke plass til 3 seter i bilen sånn som det er nå. Eldste er 8, minste er 5... :)

Skrevet

150 cm hørtes mye ut. Da skulle jeg brukt rygg til jeg var 15 :P

Skrevet

150 cm hørtes mye ut. Da skulle jeg brukt rygg til jeg var 15 :P

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, ikke sant? Forstår meg ikke helt på det... Har sendt mail til Trygg Trafikk ifb noe annet, og da skjønte jeg ikke helt hva de mente der heller. Mulig jeg er fjern, altså ;)

Men vi får se. Må uansett ha ny bil etterhvert, men hadde ikke tenkt å kjøpe det riktig enda. Skulle betalt ned noe gjeld først :P

Skrevet

135 cm er vel grensen for når man Må bruke eget sete til barna. Men man kan da bruke sete uten rygg om man vil. Enn så lenge er det jo godkjent.

Men dere får ikke plass til et bakovervendt sete heller altså (kanskje hvertfall babysete som er ganske små)? Da blir jo ryggen hvertfall på motsatt side av de andre to sine rygger. Og da er jo eldste minst ti år når det blir noe dilemma. Og som ti-åring antar jeg det må være ok med sete uten rygg..

Skrevet (endret)

De MÅ sitte i beltestol (eller pÅ pute, men vanlig pute frarÅdes) til de er enten 36 kg eller 135 cm. Dersom det er en pute/beltestol, skulderregulering eller noe i den duren i bilen som er ledig og barnet er under 36 kg sÅ skal barnet sikres i dette sÅ lenge de et under 150 cm.

VÅr eldste satt i slikt sete til han var ca 8 År, da bikket han lengde og vekt-grensene, men han er veldig stor for alderen. Vi har en pÅ 7,5 År som jeg antar mÅ sitte i beltestolen sin i minst 2 År til.

Endret av Alva♂♂♂♀
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jo, jeg tror babysete skal gå bra. Minsten nå må jo sitte på sete i noen år til. Eldste er vel 128 cm nå, tror jeg. Kan jo være hun strekker seg til over 135 før det evnt kommer noe 3.mann.

Haha, alt man skal lure på når man for en gangs skyld skal planlegge et barn :) De 2 andre er laga litt på slump ;)

Skrevet

De anbefaler vel egentlig å bruke beltestol til 12 år, men som de sier over her er det påbudt til 135 cm.

Skrevet

De anbefaler vel egentlig å bruke beltestol til 12 år, men som de sier over her er det påbudt til 135 cm.

Det kan da ikke være mange 12 åringer som veier under 36 kg og er under 135 cm? Nå vet jeg at min på snart 9,5 år er veldig stor for alderen, men han er ikke større enn de fleste 12-åringene jeg kjenner. Min gutt er da ca 150 cm lang og veier ca 40 kg.

Skrevet

Når jeg var 16 år, var jeg 43 kilo og 47 cm.

ser for meg at jeg satt i bilstol mens kjærsten kjørte meg rundt. :P

Skrevet

Har en 11 åring som er 135 cm, han har et sete med veldig lang rygg så der sitter han godt enda. Har sett selv hva resultatet av en sidekollisjon gjør med et barn som ikke har rygg/nakke støtte.. :/

Skrevet

10-åringen min er 154 cm høy og rett under 40 kg, han bruker ikke noe sikringsutstyr lenger.

8-åringen nærmer seg 140 cm og bruker beltestol på langturer, om vi bare skal på den lokale butikken e.l. (ingen veier med høyere fartsgrense enn 50 kr/t) sitter han på bare pute.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Takk for svar, alle :)

Dersom dette blir aktuellt så vil jo eldste være 10 før vi må ha større stol til den evnt 3.mannen, så det kan jo hende hun har vokst seg ut av behovet for å sitte på stol :)

Hos faren sitter hun i midten bak uten pute (de har 2små barn i store seter i tillegg) så det var derfor jeg sendte mail til trygg trafikk og spurte også, for jeg mente kanskje det var i overkant å sitte uten noe som helst :)

Skrevet

Påbudt til 135cm men det er vel anbefalt å bruke beltstol til de vokser ut av den.

Skrevet

8-åringen nærmer seg 140 cm og bruker beltestol på langturer, om vi bare skal på den lokale butikken e.l. (ingen veier med høyere fartsgrense enn 50 kr/t) sitter han på bare pute.

Man bør alltid sitte optimalt sikret i bil uansett hvor kort eller hvor sakte man skal kjøre. Blir man påkjørt i en 50sone av noen som kommer i 80, hjelper det ikke å si"jammen, jeg skulle jo bare på butikken".

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Påbudt til 135cm men det er vel anbefalt å bruke beltstol til de vokser ut av den.

Ja, det er vel kanskje det. Eller da frem til de er 36 kg? Står på sidene til TT at barn og voksne over 36kg skal sikres med bilens seler...

Jaja, uansett en god stund til det blir et tema :)

Skrevet

Det finnes ingen anbefaling på alder, det er kg og cm anbefaling fordi ingen mennesker vokser helt likt.

Skrevet

Man bør alltid sitte optimalt sikret i bil uansett hvor kort eller hvor sakte man skal kjøre. Blir man påkjørt i en 50sone av noen som kommer i 80, hjelper det ikke å si"jammen, jeg skulle jo bare på butikken".

Joda, ser den, men det er en bredskuldret liten kar jeg har så han sitter veldig trangt i beltestolen nå. Han synes det er greit på langtur om han skulle sovne eller noe, men i nærmiljøet her dropper vi det siden han er såpass stor av vekst nå (nesten 140 høy og ca 30 kg)

Det er faktisk ikke mulig å møte noen i 80 her, det er snakk om et stort tettbebygd strøk med bare småveier og høyreregel hele veier. Sjelden man er oppe i 50 selv om det er lov, på noen av veiene (er stort sett 30-sone).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...