Gå til innhold

Avslutte permisjon tidligere enn avtalt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

En kollega av meg skulle ta 1 års permisjon, 2 mnd etter kom hun til jobb å sa at det ikke ble noe av permisjonen like vel og at hun ville tilbake i jobb.

Her kommer problemet og spørsmålet mitt!

Vikaren som har fått hennes 100% stilling i ett år mister nå sitt vikariat med 1mnd oppsigelse.

Er dette riktig? Er det riktig at vikaren skal "straffes" pga den faste annsattes ombestemmelse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En oppsigelse skal alltid være saklig begrunnet uansett om man er vikar eller fast ansatt.

Man kan sier opp dersom virksomheten ikke lenger har arbeidsoppgaver til deg. Men du kan ikke sies opp fordi de vil gi arbeidsoppgavene til en annen. da må du i tilfelle ansees uskikket til arbeidet. Så å si opp en vikar fordi en annen ansatt vil avbryte en på forhånd avtalt permisjon kan jeg neppe tenke med at regnes som saklig grunn.

"Problemet" er at ansettelser/oppsigelser regnes som privatrettslige forhold, og det er ingen hjelp fra det offentlige å få her. Hun må enten kontakte ditt fagforbund (dersom hun er organisert) eller hun bør kontakte advokat. Hun har uansett krav på forhandling med arbeidsgiver om oppsigelsen, men det kan være greit å ha med seg fagforbundet eller annen representant til et slikt møte!

Skrevet

Ja, det var det samme jeg tenkte.

Hun er ikke i noe forbund, men jeg anbefalte henne i dag at hun meldte seg inn.

Takk for svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...