Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #1 Skrevet 16. mars 2012 En bekjent som skal avlegge hovedhandling snart, har dette som tema. Og det er mye som tyder på at amming virker beskyttende også i forhold til noen psykososiale vansker/tilpasninger, utviklingsforstyrrelser osv. Dette er vitkig kunnskap å inneha når det gjelder fremtidig forebygging. For jeg syns det er merkelig at det ikke er mer fokus på forebygging av ulike forstyrrelser. JA, jeg vet at genetikk også spiller en sentral del av muligheten for å utvikle for eks autisme. Men jeg syns vi har resignert den dagen mange av oss sier at genene spiller inn i stor grad. Jeg syns det KAN virke ansvarsfraskrivende og feigt. Og ikke minst syns jeg det bidrar til å gjøre barndommen mindre magisk.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #2 Skrevet 16. mars 2012 Hvor lenge må man amme for å forebygge autisme da? Jeg ammet til sønnen min var 15 mnd, men han har allikevel fått autismediagnose.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #3 Skrevet 16. mars 2012 Hvor lenge må man amme for å forebygge autisme da? Jeg ammet til sønnen min var 15 mnd, men han har allikevel fått autismediagnose. Det at amming (eventuelt) kan beskytte mot autisme, betyr ikke at barnet er garantert å ikke få autisme om det blir ammet i x antall måneder. Og når man ikke engang vet OM det er tilfelle at amming beskytter mot autisme, så vil jeg tro det er vanskelig å si noe om hvor mange måneder man må amme før beskyttelsen gjelder.
Studine mevik Skrevet 16. mars 2012 #4 Skrevet 16. mars 2012 Foreløpig vet de vel egentlig ganske lite om hvorfor noen barn får autisme og det snakkes om ganske mange forskjeliige utløsende faktorer.
Gjest yrild Skrevet 16. mars 2012 #5 Skrevet 16. mars 2012 Jeg synes forskning beviser og motbeviser ting i hytt og pine, så jeg ville tatt det med en klype salt...
Love my kidz Skrevet 17. mars 2012 #6 Skrevet 17. mars 2012 ØØh, trodde autisme var medfØdt jeg da.. Min er under utredning ennå, men de sier jo såpass til oss at det mest sannsynlig ender opp med enten asperger eller atypisk autisme. Jeg tror mest på asperger selv. I etterkant ser vi at noen av symptomene/tegnene kunne vi se allerede på sykhuset. Jeg startet amming fØrste dag, og ammet til han var nesten 11 mnd.
Mandalas Skrevet 17. mars 2012 #7 Skrevet 17. mars 2012 Min første reaksjon er "hæ"? Hva mener du egentlig? Du hopper fra amming og autisme til at et eller annet gjør barndommen mindre magisk? Ellers syns jeg det virker som du har lite egen kunnskap om temaet og mest har fått høre fra denne bekjente. For hvordan mener du at man skal handle forebyggende når ingen aner hva autisme og andre utviklingsforstyrrelser kommer av? Det med amming er helt nytt for meg, og ærlig talt det minst troverdige jeg har hørt. Andre teorier er jo da genetikk som du tar opp (stor sannsynlighet for at det spiller inn), en uheldig reaksjon i kroppen ved inntak av gluten og kasein (noe trolig i en viss grad) og vaksinasjon. Hva tyder på at amming hjelper mot autisme? Er det gjort mange studier der man ser at barn av ikke-ammende mødre oftere utvikler autisme? Og der de også har tatt med psyko-sosiale forhold? For hvis arvelighet spiller en rolle så kan det være at mammaer som selv har en autismediagnose muligens oftere velger flaske fremfor amming. Så fortell gjerne mer, jeg skjønner så lite av hva du mener
Mandalas Skrevet 17. mars 2012 #8 Skrevet 17. mars 2012 Jeg er også veldig nysgjerrig på hvilket nivå og i hvilket studie denne avhandlingen er skrevet?
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2012 #9 Skrevet 17. mars 2012 En bekjent som skal avlegge hovedhandling snart, har dette som tema. Og det er mye som tyder på at amming virker beskyttende også i forhold til noen psykososiale vansker/tilpasninger, utviklingsforstyrrelser osv. Dette er vitkig kunnskap å inneha når det gjelder fremtidig forebygging. For jeg syns det er merkelig at det ikke er mer fokus på forebygging av ulike forstyrrelser. JA, jeg vet at genetikk også spiller en sentral del av muligheten for å utvikle for eks autisme. Men jeg syns vi har resignert den dagen mange av oss sier at genene spiller inn i stor grad. Jeg syns det KAN virke ansvarsfraskrivende og feigt. Og ikke minst syns jeg det bidrar til å gjøre barndommen mindre magisk. Tja jeg fikk nå bekjed om at autimse kom av feil i hjernen og at dette er allerede tilstede ved fødsel ikke noe som oppstår senere. Og det må jo være fryktelig vanskelig å bevise at det forebygger. Jeg vil tro at en gjennomgang av barn med autisme vil vise at de i det fleste tilfeller ble ammet. Og man kan jo ikke vise at noe barn ville fått autisme men ikke fikk det pga amming. For hvordan skulle man kunne vite dette? I tilegg er det mange helt mange friske barn som ikke ble ammet. Så hele problemstillingen blir jo litt merkelig. Vi vet jo at det er bra for barna å bli ammet men å si at det kunne hindre ting som autimse eller adhd og annet vil jeg mene er veldig vanskelig å bevise eller motbevise.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2012 #10 Skrevet 17. mars 2012 Dette er medfødt, så hva kan da amming gjøre? MULIG amming kan bedre det medfødte, men ikke noe mer enn det. Dårlig avhandling, er vel rett å si her..... Jeg har et barn med ADHD, Tourette's og litt til. Og jeg har et barn som har hatt virkelig STORE språkvansker, sosiale vansker og har sine diagnoser. Hvem ble ammet lengst av de to, tror du? Og fordi jeg selv har høyskoleutdannelse innen helse, så vet jeg ganske mye om menneskekroppen og utviklingen av denne i fosterlivet. Det er faktisk utrolig at der finnes "normale" mennesker på jorden. For det er så komplisert, at å tenke at dette skjer uten at noen styrer utviklingen av mennesket i fosterlivet, er bare helt utrolig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå