Gå til innhold

Svigermor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff, må ha en utblåsning når det gjelder svigermor. Vi har nylig fått baby og nå hun kommer hit, så plukker hun alltid opp babyen og bare går rundt og bærer på henne akkurat som det er hennes unge liksom. Jeg liker ikke det, hun passer ikke på hodet, og sitter med kaffekoppen over henne osv. Sier jeg noe på dette så får jeg bare høre at jeg er hysterisk, og at hun tross alt har fått tre barn, så dette vet hun bedre enn meg osv.

Når hun kom på barselbesøk en uke etter vi var hjemme fra sykehuset så troppet hun opp uten forvarsel da vi hadde bedt min familie, for som hun sa da var det jo noen der fra før slik at vi ikke fikk slappet av da uansett. Det blir jo mer styr med mange mener jeg, og hun kunne jo kommet dagen etter eller noe når hun ble bedt... Hun hadde med kake og det var jo snilt. Men jeg overhørte henne stå til å si til alle at det var jammen bra hun tok med kake for ellers hadde de ikke fått noen servering... Herregud, forventer folk at vi skal diske opp når vi nettopp er hjemme fra sykehus? Dessuten var det jo ingen vits å lage til noe når hun hadde med? Slike ting gjør at jeg blir så lei dette mennesket...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svigermonster. Ikke gi henne kaffi i alle fall!

Skrevet

Høres slitsomt ut. Jeg forstår at du føler hun setter dere i dårlig lys av at dere ikke serverer noe. De fleste forventer ikke å få noe når de kommer på besøk. Jeg vet at ingen forventet å få noe av oss når de kom så tidlig etter fødsel. Men jeg ordnet med noe enkelt.

Ved at hun snakker så høyt om hvor flink hun er så blir det automatisk at dere er dårligere. Jeg vet ikke om hun skjønner det selv.

Det jeg har funnet ut etter mange år, er at min svigermor rett og slett ikke er like smart som meg. Jeg har funnet ut at det ikke alltid nytter å si noe, fordi hun rett og slett ikke er så reflektert. Hun har sagt noen ting som ikke henger på greip. Hun sa rett ut til meg at jeg hadde så stor mage. Jeg var gravid og hun visste det. Jeg var 4 uker på vei, så den hadde akuratt begynt å vises. Jeg tenker at fagkunnskapen hennes er dårlig. På mange ting. Blandt annet prøvde hun å overtale meg til å ikke henge opp brannalarm fordi det kom vi ikke til å få bruk for. Hun snakker som hun har peiling, og når jeg sier i mot hører hun ikke på meg. Jeg har gitt opp, får ta henne som hun er.

Hun svigermor høres litt ut som mange andre svigermødre. Tror hun vet best, og er så klok. Men desverre så er kunnskapen gått ut på dato.

Du kan prøve å si ifra. Men jeg har møtt mange som sier i fra og det blir dårlig steming og svigerdatter og svigermor kommer ikke overens. Jeg sier til meg selv når det er noe, minner meg selv på at ikke bli så fornærnet over kommentarer, min svigermor er bare ikke så begavet.

I ditt tilfelle kan konsekvnesen blir store. Du kan risikere at babyen din får brannskade. jeg tror du må være streng og si fra tydelig. Jeg hadde ikke tatt sjansen hvis jeg var deg. Skal hun holde så får hun ta kaffen etterpå. Kjenner jeg blir sint. Arg!!!

Skrevet

Høres slitsomt ut. Jeg forstår at du føler hun setter dere i dårlig lys av at dere ikke serverer noe. De fleste forventer ikke å få noe når de kommer på besøk. Jeg vet at ingen forventet å få noe av oss når de kom så tidlig etter fødsel. Men jeg ordnet med noe enkelt.

Ved at hun snakker så høyt om hvor flink hun er så blir det automatisk at dere er dårligere. Jeg vet ikke om hun skjønner det selv.

Det jeg har funnet ut etter mange år, er at min svigermor rett og slett ikke er like smart som meg. Jeg har funnet ut at det ikke alltid nytter å si noe, fordi hun rett og slett ikke er så reflektert. Hun har sagt noen ting som ikke henger på greip. Hun sa rett ut til meg at jeg hadde så stor mage. Jeg var gravid og hun visste det. Jeg var 4 uker på vei, så den hadde akuratt begynt å vises. Jeg tenker at fagkunnskapen hennes er dårlig. På mange ting. Blandt annet prøvde hun å overtale meg til å ikke henge opp brannalarm fordi det kom vi ikke til å få bruk for. Hun snakker som hun har peiling, og når jeg sier i mot hører hun ikke på meg. Jeg har gitt opp, får ta henne som hun er.

Hun svigermor høres litt ut som mange andre svigermødre. Tror hun vet best, og er så klok. Men desverre så er kunnskapen gått ut på dato.

Du kan prøve å si ifra. Men jeg har møtt mange som sier i fra og det blir dårlig steming og svigerdatter og svigermor kommer ikke overens. Jeg sier til meg selv når det er noe, minner meg selv på at ikke bli så fornærnet over kommentarer, min svigermor er bare ikke så begavet.

I ditt tilfelle kan konsekvnesen blir store. Du kan risikere at babyen din får brannskade. jeg tror du må være streng og si fra tydelig. Jeg hadde ikke tatt sjansen hvis jeg var deg. Skal hun holde så får hun ta kaffen etterpå. Kjenner jeg blir sint. Arg!!!

Ikke 4 uker, men 4 måneder med 5.mann :-)

Jo, takk for den svigermor. Jeg har ihvertfall alibi for å være litt rundere rundt magen.

Skrevet

Tror du er inne på noe. Kanskje dama rett og slett er dum! Når jeg tenker på diverse hendelser og uttalelser så må jeg jo si at hun virker litt "kort". Jeg får bruke det som trøst til meg selv når hun holder på som verst, at hun rett og slett ikke er like smart som alle andre. Takk, det hjalp faktisk bare å tenke på det.

Ja, jeg må sette foten ned når hun gjør ting som er farlig for barnet. Det er bare så vanskelig å skulle få all tynen jeg får når jeg sier henne mot. Høre hvor ung, uerfaren, hysterisk osv jeg er som mener det er farlig å drikke kaffe når en har baby på fanget "hun har jo ikke tenkt å tømme kaffen på babyen liksom"... hørt om uhell? Mannen min er ikke på min side heller noe som gjør det ekstra tungt, han støtter mamma...

Slitsomt når hun rister på hodet av meg, og kommenterer meg til andre så fort jeg er ute av rommet, at det der hysteriet kommer jeg nok til å vokse av meg når jeg bare blir flinkere og mer erfaren... *SUKK*

Skrevet

Huff, det er ikke lett dette her med svigermødre.

Det jeg har funnet ut etter 13 år med min, er at veldig mye handler om makt, rett og slett. Min svigermor var slik fra starten at hun konsekvent var uenig med meg, bare for å kunne "rakke ned" på en måte. Har også fått servert en del kommentarer som direkte setter oss som foreldre i et dårlig lys, ikke de voldsomste kommentarene riktignok, men nok til å sette oss et hakk ned på "rangstien".

Etterhvert lærte jeg meg å si i fra på en høflig og fin måte. Fant liksom bare en metode. Feks i situasjonen du skisserer, med svigermor som drikker varm kaffe over babyen, ville jeg klart og LITT overbærende si noe slikt som "Det er nok en del ting vi ikke helt har funnet ut av ennå, men slike ting som sikkerhet er vi skikkelig nøye på, altså!".

Og hadde jeg overhørt en kommentar ang. servering lik den du nevnte, hadde jeg ikke nølt med å brøytet meg inn i samtalen og sagt noe slikt som "Nei servering er ikke akkurat det jeg har tenkt mest på i det siste, nei! Så supert at du tok med noe, svigermor!".

Med andre ord: ta makta tilbake. For det er som sagt det det hele handler om: svigermor må ha reviret sitt, hun må passe på å ikke miste "ansikt" nå som sønnen hennes faktisk har blitt voksen og far selv. For selv om det skiller noen år mellom dere, så er faktisk både du og mannen din nå voksne mennesker som har blitt foreldre selv, og for både din og dine barns skyld synes jeg du skal passe deg for å la deg "kue". Men samtidig prøve å bevare et ok forhold til svigermor, og det kan godt være at hun demper seg etterhvert når hun ser at dere faktisk klarer foreldreoppgaven greit, og hun ikke finner noe å "ta" dere på.

Slik var det altså med min. Jeg/vi var VELDIG nøye på å være i forkant med det meste, slik at svigermor hadde minst mulig å kommentere. Etterhvert stilnet det, og i dag har svigermor og jeg et veldig godt og nært forhold, og vi kan til og med snakke om de første årene, og hvordan det var.

Lykke til :-)!

Skrevet

Her i huset får jeg bare min mann til og sette henne på plass..Vi er enige om hva som er greit og ikke greit for VåRE barn. Svigerforeldre eller andre familliemedlemer har ingenting med og blande seg oppi hva vi gjør som vi gjør med våre barn.

Og jeg kan love deg at det hadde blitt liv her i gården om svigermor hadde sittet med kaffekoppen over babyen, for mannen min hadde gått bananas og kastet henne ut...

Men nå har jeg en grei svigermor så er så pass opplyst at hun ikke gjør slike ting..

Men hun er jo tross alt 30 år eldre enn meg så mye av det hun mener er greit er jo gått ut på dato for lenge siden og da sier gubben klart i fra, så blir vi ferdige med det og svigermor respekterer oss så pass at hun ikke gjør det igjen eller at hun spør om det er noe hun er usikker på, heldigvis;))

Skrevet

For det første så må du få mammadalten til å innse at han er voksen, blitt far og skal støtte sin samboer, ikke mammaen. Så kan han svare henne dersom det passer seg slik.

Vist ikke får du bare svare damen tilbake. Dersom hun rakker ned på at du er ung og uerfaren, får du slå tilbake med samme mynt.

"Husk at det er en stund siden du hadde små sist, 30år er lang tid, og vi vet mye mer i dag. Før døde jo barn som fluer av både varm kaffe, dårlig sikring i bil, overopphetinng osv. Det er jo en grunn til at langt færre barn dør i krybbedød og ulykker i dag"

Si det med et smil om munnen, så kan man ikke si noe på at du er sur og frekk heller :-)

Skrevet

Her i huset får jeg bare min mann til og sette henne på plass..Vi er enige om hva som er greit og ikke greit for VåRE barn. Svigerforeldre eller andre familliemedlemer har ingenting med og blande seg oppi hva vi gjør som vi gjør med våre barn.

Og jeg kan love deg at det hadde blitt liv her i gården om svigermor hadde sittet med kaffekoppen over babyen, for mannen min hadde gått bananas og kastet henne ut...

Men nå har jeg en grei svigermor så er så pass opplyst at hun ikke gjør slike ting..

Men hun er jo tross alt 30 år eldre enn meg så mye av det hun mener er greit er jo gått ut på dato for lenge siden og da sier gubben klart i fra, så blir vi ferdige med det og svigermor respekterer oss så pass at hun ikke gjør det igjen eller at hun spør om det er noe hun er usikker på, heldigvis;))

Det nytter ikke å si at hennes meninger har gått ut på dato, for det ble jo folk av hennes barn, så da må det jo være riktig det hun mener... Makan til idiotiargument. Jeg kan jo ikke nekte for at barna hennes ble bra heller, for merkelig nok er de skikkelig bra mennesker alle tre, til tross for spetakkelet de har til mor.

Det ville vært veldig mye enklere om mannen var enig med meg og sa fra til henne. Jeg er jo uansett bare dum og uerfaren i hennes øyne, eller hysterisk da.

Skrevet

For det første så må du få mammadalten til å innse at han er voksen, blitt far og skal støtte sin samboer, ikke mammaen. Så kan han svare henne dersom det passer seg slik.

Vist ikke får du bare svare damen tilbake. Dersom hun rakker ned på at du er ung og uerfaren, får du slå tilbake med samme mynt.

"Husk at det er en stund siden du hadde små sist, 30år er lang tid, og vi vet mye mer i dag. Før døde jo barn som fluer av både varm kaffe, dårlig sikring i bil, overopphetinng osv. Det er jo en grunn til at langt færre barn dør i krybbedød og ulykker i dag"

Si det med et smil om munnen, så kan man ikke si noe på at du er sur og frekk heller :-)

Hun bare fnyser av slikt, for hennes barn tok jo ikke skade av at hun drakk vin i hele svangerskapet, feks, et av hennes gulleksempler. Og da er det jo herved bevist at alkohol mens man er gravid er trygt. Så det at flere døde/tok skade av ting før kjøper ikke hun. Tror det må være som noen her sa, dama er DUM!

Skrevet

Tror du er inne på noe. Kanskje dama rett og slett er dum! Når jeg tenker på diverse hendelser og uttalelser så må jeg jo si at hun virker litt "kort". Jeg får bruke det som trøst til meg selv når hun holder på som verst, at hun rett og slett ikke er like smart som alle andre. Takk, det hjalp faktisk bare å tenke på det.

Ja, jeg må sette foten ned når hun gjør ting som er farlig for barnet. Det er bare så vanskelig å skulle få all tynen jeg får når jeg sier henne mot. Høre hvor ung, uerfaren, hysterisk osv jeg er som mener det er farlig å drikke kaffe når en har baby på fanget "hun har jo ikke tenkt å tømme kaffen på babyen liksom"... hørt om uhell? Mannen min er ikke på min side heller noe som gjør det ekstra tungt, han støtter mamma...

Slitsomt når hun rister på hodet av meg, og kommenterer meg til andre så fort jeg er ute av rommet, at det der hysteriet kommer jeg nok til å vokse av meg når jeg bare blir flinkere og mer erfaren... *SUKK*

Kjenner jeg blir så sint. Har bare lyst til å kjefte på henne. Hun er nok ikke så smart nei. Jeg sa kjempe tydelig ifra til min, nå har jeg mannen på min side. Det må jo være kjempe ille for deg , å stå alene. Mannen din burde støtte deg.

Svigermoren din høres gammeldags ut. Syns den er litt moro, at kunnskapen hennes er nok utgått på dato. De levde i en annen tid med andre regler. Og er desverre ikke oppdatert.

Stå på og krev din rett. Det er ditt barn og du bestemmer!!!

Skrevet

Hun bare fnyser av slikt, for hennes barn tok jo ikke skade av at hun drakk vin i hele svangerskapet, feks, et av hennes gulleksempler. Og da er det jo herved bevist at alkohol mens man er gravid er trygt. Så det at flere døde/tok skade av ting før kjøper ikke hun. Tror det må være som noen her sa, dama er DUM!

Så da får du svare med at siden du kjenner en som hadde kreft og ikke døde, betyr det at man ikke dør av kreft. Derfor er det bare tull med behandling for kreftsyke, så kan du le litt overbærende etterpå så kanskje hun skjønner hvor dum hun er. Er mannen din like dum som sin mor, eller bare en tøffel?

Skrevet

Det nytter ikke å si at hennes meninger har gått ut på dato, for det ble jo folk av hennes barn, så da må det jo være riktig det hun mener... Makan til idiotiargument. Jeg kan jo ikke nekte for at barna hennes ble bra heller, for merkelig nok er de skikkelig bra mennesker alle tre, til tross for spetakkelet de har til mor.

Det ville vært veldig mye enklere om mannen var enig med meg og sa fra til henne. Jeg er jo uansett bare dum og uerfaren i hennes øyne, eller hysterisk da.

DU må jo vise til nyrer forskning eller fortell om det. Det var jo ei som hadde en artikkel.

Skrevet

Hvis svigermor di fremdeles står på sitt. er hun sta og vranglært. Da får du som andre sier ta makten tilbake, prøv deg frem.

Min gir seg heller ikke, og tror fremdeles på den gamle kunnskapen sin. Men som jeg skrev, jeg får ta hennes som hun er. Og jeg tenker inni meg, at stakkars henne. Hun er bare ikke så smart og begavet.

Skrevet

Det finnes mange dumme svigermødre i verden. Men de er gode å ha når man trenger barnevakt.

Skrevet

ufff...synest synd i dere som har slike dumme damer til svigermødre. Høres ut som min far. Men jeg setter han på plass, og når han nekter å høre på fornuft, sier jeg det bare som set er; "Du er ikke den skarpeste kniven i skuffen, så greit nok at du ikke skjønner argumentene mine. Men nå er det slik at det er mine barn og mine regler, så det må du uansett forholde deg til vist du ønsker å se barnebarna dine" Hadde sakt det samme til svigermor, og driter i hvor sur de blir. Ingen gambler med mine barns sikkerhet!

Skrevet

Det finnes mange dumme svigermødre i verden. Men de er gode å ha når man trenger barnevakt.

Heheheh...

Men er faktisk ikke alle som bør være barnevakt selv om de er biologisk i slekt med barnet. Dersom jeg ikke er trygg på at ungene blir tatt godt nok vare på er jeg heller hjemme med dem selv. Eller betaler noen andre jeg stoler på...

Skrevet

Jeg hadde rett og slett ikke villet ha svigermor på besøk om hun var frekk mot meg og ikke respekterte mine regler i mitt (og samboers) hus. Kjenner jeg blir forbanna på dine vegne. Men nå fyrer jeg meg ekstra opp over sånt. Har en svigermor som selv tar litt over, men på langt nær så frekk!!

Skrevet

Heheheh...

Men er faktisk ikke alle som bør være barnevakt selv om de er biologisk i slekt med barnet. Dersom jeg ikke er trygg på at ungene blir tatt godt nok vare på er jeg heller hjemme med dem selv. Eller betaler noen andre jeg stoler på...

Enig med deg der :-)

Jeg stoler heldigvis på min. Hun ønsker bare det beste for barnebarna. Kunnskapen er ikke på det høyeste nivået. Rart når hun begynner å legge ut om noe, og så vet jeg at det hun sier stemmer ikke. Hun kan legge ut om hva vi skal gjøre med huset som for eksempel at vi ikke trenger å derenere. Det hang ikke på greip det hun sa. Vi hørte ikke på henne, fikk saken undersøkt av fagkyndige. Og det var fult av sopp pga fuktighet i huset som må utbedres.

Skrevet

Så da får du svare med at siden du kjenner en som hadde kreft og ikke døde, betyr det at man ikke dør av kreft. Derfor er det bare tull med behandling for kreftsyke, så kan du le litt overbærende etterpå så kanskje hun skjønner hvor dum hun er. Er mannen din like dum som sin mor, eller bare en tøffel?

Har prøvd det der. Brukte røyking som eks jeg da, at det finnes folk som røyker i 90 år uten å bli syke, men at det ikke betyr at det ikke er skadelig å røyke, men tror ikke hun absorberer det jeg sier i det hele tatt. Hører ikke etter, eller er dum...

Mannen er ikke dum, men har et rart forhold til mamma ja...

Skrevet

Kommer aldri til å la svigermor være barnevakt frivillig!! Ikke før ungene er så store at de kan ta vare på seg selv i en viss grad hvertfall. Selv om ungene hennes "overlevde" så tar ikke jeg sjansen med mitt barn. Men det blir nok en kamp det og, mannen vil jo sikkert at hun skal "ha dem" som hun sier.

Skrevet

Jeg ber til Gud at det går bra med barna når andre skal passe dem. Helst skulle jeg hatt kontrollen hele tiden, og være tilstede all the time. Jeg må bare slippe kontrollen av og til og håpe det går bra.

Skrevet

Jeg har funnet ut at det er lettere å få gjennomslag for de viktige tingene om jeg gir litt ved dørene, svigermor bærer ungen hele tiden når jeg er der eller de er hos oss, men får ikke drikke kaffe over h*n. Skulle ofte tatt ungen fra henne når jeg vet at jeg hadde roet h*n ned med en gang, men h*n lider ingen nød heller. Give and take

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...