Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Trenger anbefalinger ang sjal.

Prøvde bb-sling til førstemann, men det ble ikke så vellykket. Fikk liksom ikke babyen til å bli tett nok inntil meg, samtidig som hun ble liggende mer på tvers nederst følte jeg...

Nå er det snart på an igjen, og jeg vil så gjerne ha et sjal som funker!

Setter pris på alle svar, tips og råd :)

Takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg brukte et elastisk sjal (Moby Wrap het det) og var fornøyd med det (bortsett fra at jeg forsto ikke hva det betyr å ha babyens føtter i fosterstilling..). Det var lett å knyte og babyen lå tett og godt inn til meg. Men som sagt fikk jeg ikke til dette med føtter når han var nyfødt så begynnte å bruke det for fullt når han va 4 mnd (?) og kunne ha fotan stikkende ut av sjalet.

Skrevet

Sikker på at du fikk til knytingen ordentlig?

Er det til helt nyfødt er jo elastiske koselig. Har også testet Moby, men synes den var alt for varm.. Looma Sino er litt tynnere, den er fin:)

Er det litt større hadde jeg satset på et vevd sjal, favo er Didymos Indio. Eventuelt en sjaltai- perfekt kombinasjon:)

Skrevet

Et elastisk sjal er veldig godt å bruke til nyfødte, men man kan ikke bruke det så lenge da. Når babyen blir litt tyngre, så begynner sjalet å sige og det blir ubehagelig. Vevd sjal, så er det Ellevill sine sjal jeg liker best. Mange fine farger, ender som smalner så knuten blir liten og norskt. Er på salg nå.;) Ellers så er meitai som er lett å bruke, er ikke så lange ender og enkelt å få babyen i rett ergonomisk posisjon. :) Uansett, ingenting som er bedre enn å bære på en liten baby som man bare kan snuse på og nyte babylukta av.

Skrevet

Meitai og Manduca :)

Skrevet

Kjøpte Moby Wrap til snuppa, da vi hadde en liten til hjemme og tenkte det ble greit med hendene fri.

Hun hater den! Fra hun var nyfødt har hun hylt når vi har prøvd.. Så det var bortkastede penger :( Har lyst på en vanlig ringslynge, men blir nok ikke å kjøp det heller.

Sydde en Meitai til mellomste, og den var super å bære i, men min var urstygg;)

Så når vi skal på reise blir det BabyBjörn... Hun elsker å sitte i den, så da føyer jeg henne;) er jo ikke lange stunden hun sitter i den heller :)

Skrevet

Så når vi skal på reise blir det BabyBjörn... Hun elsker å sitte i den, så da føyer jeg henne;) er jo ikke lange stunden hun sitter i den heller :)

Har en babybjörn jeg også, men fikk jo så sinnsykt vondt i skuldrene og nakken av den, så den ble henvist til boden. Det var bortkastede penger for vår del. :( Det var etter dette vi oppdaget alle de andre typene bæretøy som finnes. Anbefaler folk som skal kjøpe bæretøy å få prøve først, så vet dere om det er noe for dere før dere bruker masse penger.

Skrevet

Jo, er sikkert mange som er bedre å bære enn BB, men sinnssykt dyre! Og her jeg bor er det fryktelig dårlig utvalg i butikkene, og ikke vet jeg folk som har bærtøy heller. Skulle gjerne hatt en lett og fin Meitai da;) men syerske er jeg ikke;)

Gjest yrild
Skrevet

Elsker Manducaen vår og har en fantastisk kul og god Meitai fra titt-tei (http://www.titt-tei.no/), men frem til ca 4 mnd liker jeg best vevd sjal, føler at det er mykere for baby :-)

Gjest yrild
Skrevet

Og BB fikk jeg også grusomt vondt i ryggen av og det er ikke anbefalt for babyen...

Skrevet

En liten digresjon siden HI spurte om sjal, men jeg sydde meg en meitai etter denne oppskrifta (http://tettinntil.creocommunico.com/pages/sysiden_abc_Ulla.php), men jeg svingte den inn litt på siden og avrundet i toppen (istedenfor helt firkantet) så den skulle passe bedre til mindre barn. Oppskrifta er superenkel å få til, får du til å tre nåla på maskinen klarer du å følge den oppskrifta :)

Uansett, syns meitaien var super å bære småen i når han var nyfødt, han satt kjempefint i den og koste seg. Det var også kjekt at både mannen og jeg kunne bruke den begge to. Nå som småen har runda 6 måneder syns jeg han ble litt tung i meitaien, eller at stroppene ikke var polstret godt nok, og at det ble litt styr med knytinga, så nå har jeg kjøpt en manduca som småen også sitter veldig godt i og den er god å bære. Får vi flere barn vil jeg nok bruke meitaien igjen når barnet er nyfødt, men gå over til manducaen når babyen blir litt større. (Det følger med nyfødtinnlegg til manducaen, men med det skal barnet sitte med beina ut og helt i begynnelsen virker det for meg mer naturlig med froskestillingen i meitaien.)

Men, når det kommer til bæretøy (og sjal) kan du jo ta en titt på tettinntil.no, der er det mange som har mye erfaringer med mye forskjellig :)

Skrevet

Tusen takk for svar!

Når det gjelder meitai og manduca, - er det ikke et himla styr å få knyta dem på seg?

Hadde slått meg litt til ro med å bruke BB sin, som det står at skal gjelde fra nyfødt, men det er kanskje ikke så lurt det...

Gjest yrild
Skrevet

Nei jeg vile seriøst ikke brukt BB, både for deg og barnet.

Manduca er ikke vanskelig fra ca fire mnd, men litt knotete med spedbarnsinnlegget frem til det. Meitei er ikke vanskelig, men man surrer litt i begynnelsen med disse lange "snorene" :-)

Selv sjal er ikke vanskelig bare man prøver seg frem og leser litt på tett-inntil sine bruksanvisninger :-)

Skrevet

Caboo (tidligere close baby carrier) er perfekt de første månedene! Det er et elastisk sjal, men det er ferdigknyttet og strammes enkelt til ved hjelp av to ringer. Slipper knyting og styr med lange reimer, men får likevel alle fordelene med å bære den nyfødte tett inntil kroppen i sjalet. Brukte mitt daglig de første 5 mnd, og kunne ikke klart meg uten, siden jeg hadde en kosebaby uten like som krevde kroppskontakt 24/7 og en liten 2-åring i tillegg :)

Her er det:

http://lotusbarn.no/butikk/index.php?main_page=index&cPath=545_332

Fra ca 5 mnd har jeg brukt Manduca, veldig enkel og god sele det også, men ikke så bra for nyfødt synes jeg.

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med min beco gemini. Den er enkel å ta på, god og bære og snuppa kan sitte vendt inn og ut, samt på hofte og rygg (ikke prøvd rygg enda). Jeg fikk den nylig, så har vet ikke hvor godt den egner seg til helt nyfødt, men tror det skulle gå fint nokså tidlig..

Skrevet

Forøvrig, hvis du bor i osloområdet anbefaler jeg å ta en tur innom Bæreglede i Oslo, de har stort utvalg av bæretøy og du kan prøve før du kjøper samtidig som du kan få hjelp med å finne det som passer deg best.

Skrevet

Tusen takk for svar!

Når det gjelder meitai og manduca, - er det ikke et himla styr å få knyta dem på seg?

Hadde slått meg litt til ro med å bruke BB sin, som det står at skal gjelde fra nyfødt, men det er kanskje ikke så lurt det...

Manduca har klips samme som BB :) Samme gjelder angelpack, beco, ergo (og sikkert noen til) Du får og tak i meitai med klips (Go´klompen f eks) Da har du samme bærekomforten som vanlig meitai, men slipper knytingen :)

Uansett om du bare skal bære korte turer vil jeg ikke anbefale BB. Den er grusom. Både for bærer og baby! Og prisen er samme for BB som Manduca f eks ;)

Skrevet

Jeg syns Manduca-en er enklere enn meitaien nettopp på grunn av klipsene. Så lenge det bare er jeg som bruker den kan den ligge så å si ferdig innstilt, bare justere litt for hver gang. Har mannen brukt den i mellomtida blir det litt mer justeringer.

Tenk litt på hva du har tenkt å bruke bæretøyet til. Skal du bare bruke det når barnet er nyfødt? I så fall er kanskje sjal og lignende veldig greit, men kanskje det ikke egner seg like godt om du har tenkt å bruke det når barnet er 10 måneder?

Du kan også ta en titt på denne tabellen http://bereglede.no/index.php?main_page=page&id=31

Skrevet

Her var det mye bra informasjon :)

Jeg bor dessverre langt ifra Oslo, og her jeg bor er det få utvalg av butikker som selger bæreseler.

Når mini kommer så er størsten snaut 2 år, - og høyt og lavt selvfølgelig. Jeg kommer til å være endel aleine med de to og ser for meg å bruke sjalet i den forbindelse slik at jeg blir litt mer mobil mtp å løpe etter størsten.

Har en BB som jeg kjøpte til størsten i forb med flyreiser, men vil gjerne ha et sjal også.

Skrevet

Caboo/ close baby-sjalet kan du kjøpe via nett her f.eks;

http://bereglede.no/index.php?main_page=product_info&cPath=84_296&products_id=200

Jeg hadde også en aktiv 2-åring fra før, og var derfor avhengig av å bruke et sjal som var kjapt å få på. Derfor var Close baby-sjalet så genialt, bare svipper det på på 2 sekunder, like enkelt som BB vil jeg påstå, men mye mye bedre både for mor og barn=)

Skrevet

Jeg kjøpte min beco på nett fra USA, de merka den som gave og jeg fikk den for halve prisen av hva den koster her... Google-my friend :)

Skrevet

Takk for gode tips og råd :)

Uten å ha prøvd noe enda, så tenker jeg at jeg faller ned på enten Beco eller Angelpack. De ser veldig enkle og lette ut å få på.

Ser at det står at de kan brukes fra nyfødt, men går det bra med beina til babyen da? Syns det ser litt brutalt ut...

Kanskje jeg må ha et Caboo-sjal og bruke helt i starten...

Skrevet (endret)

Jeg har close baby carrier og angelpack. Var veldig fornøyd med cbc fra nyfødt, og hadde virkelig ikke greid meg uten siden han hadde kolikk og jeg har to andre barn. Veldig fin til nyfødt, synes jeg! Da han vokste ut av det, gikk jeg over til angelpack. Den er grei synes jeg, men har ikke fått helt dreisen på den ennå. Tror ikke jeg ville brukt den til helt nyfødt, da synes jeg sjal er bedre.

Han likte ikke sjal i begynnelsen, men når han ble litt vant til det, var det den eneste måten å roe han ned på! Brukte nesten ikke vognen den perioden han hadde kolikk. Bar han i sjal i Dyreparken i seks timer sammenhengende uten å tenke over det!

Endret av Merethe ♂ ♀ ♂
Skrevet

Jeg har Manduca, BB og MobyWrap. BB brukes ikke, da den er helt grusom å bære i synes jeg. Brukte den litt til storebror, og når jeg gikk gravid igjen, så bestemte jeg meg for å anskaffe annet bæretøy.

Manducaen bruker jeg både til knerteline og knerten på 2,5 år. Knerten elsker å sitte på ryggen i Manducaen. Knerteline tar jeg gjerne med på tur i skogen i Manducaen. Toppers både for hun og meg. Deilig å kunne gå litt utenfor grusveiene.

Mobywrapen likte ikke snuppa noe særlig,så den er lite brukt. Var veldig god å ha på for meg. Men med en baby som griner oppi der hjalp det lite :-( Har ikke prøvd den noe i det siste da, men ho begynner nok å bli litt tung for den siden den er elastisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...