Gå til innhold

Lurer på noe ang barnebidrag.

Anbefalte innlegg

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Bf har startet eget firma type ett år siden, men det har tidvis ikke gått så bra så han er visstnok i permisjon og får utbetalt via nav. Men han jobber hele tiden type 12 timer i døgnet ofte mer, sjelden mindre og tjener nå ganske bra. Burde han ikke si ifra til anv om dette? Burde ikke jeg få mer bidrga nå da?

Jeg er ikke grådig, bare lei av at han betaler 2000 kr når han selv vil, og eller får ejg forskuddsutbetaling av NAV. Vi har ikke privat avtale.

Dette ble neppe forstålig, ser på film mens jeg plutselig kom på dette her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bidrag kan fastsettes etter skjønn. Det eneste innen NAV-systemet hvor skjønn er et valg NAV kan bruke :)

Si fra til NAV om det du vet, og så får de vurdere hva de finner og tenker om saken.

Skrevet

Okei. Men er det lov å jobbe å tjene penger samtidig som man mottar dagpenger fra NAV?

Skrevet

Nei. Han kan ikke få dagpenger for de dagene han jobber.

Skrevet

Ja, for på meldekortet skriver man timer man jobber. Ikke inntekten man får av jobben.... Og jobber man over så og så mye, så mister man NAV-stønad. Jeg vet ikke hvor mange timer det utgjør, for jeg jobber ekstremt lite, og har AAP. Jeg noterer timene jeg jobber, og de blir trukket fra AAP-utbetalingen etter hva timelønnen utgjør i AAP. Samme om jeg hadde 50 kr eller 200 kr timen, så blir samme sum utbetalt, dersom timeantallet stemmer med virkeligheten. Så man kan ta 1000 kr timen, og jobbe 5 timer i uka, og likevel ha rett på stønader for de manglende timene til full jobb....

Sånn er det med alt fra NAV.

Skrevet

Bf har startet eget firma type ett år siden, men det har tidvis ikke gått så bra så han er visstnok i permisjon og får utbetalt via nav. Men han jobber hele tiden type 12 timer i døgnet ofte mer, sjelden mindre og tjener nå ganske bra. Burde han ikke si ifra til anv om dette? Burde ikke jeg få mer bidrga nå da?

Jeg er ikke grådig, bare lei av at han betaler 2000 kr når han selv vil, og eller får ejg forskuddsutbetaling av NAV. Vi har ikke privat avtale.

Dette ble neppe forstålig, ser på film mens jeg plutselig kom på dette her.

Om han driver eget firma kan han i startfasen få penger av nav som en økonomisk hjelp til å få firmaet på bena.

Mannen min ble arbeidsledig pga nedbemanninger og valgte å starte for seg selv mens han gikk på dagpenger. Han kunne da søke nav om å beholde dagpengene første tiden med ny bedrift for å slippe ta ut lønn i startfasen. Han fikk beholde dagpengene i de første 9 mnd, men jeg tror man kan søke om å få denne perioden forlenget.

Veldig flott ordning, for da kunne mannen min bruke mer av overskuddet i sin nystartede bedrift til investeringer som verktøy, henger osv istedenfor melk og brød til familien.

Bidrag vet jeg dessverre lite om.

Skrevet

Okei. Syntes bare dette er så rart, han har råd til å feste hver helg, kjøpe dyre designer skjorter, men IKKE betale bidrag..

Han jobber 12 timer HVER dag unntatt lørdag og søndag. Og han mottar dagpenger, men stakkars mann kan ikke be om bidrag nå han harjo så dårlig råd stakkars som er i oppstart av nytt firma som går så det suser forresten.

Syntes noe skurrer her bare..

#6 enig det er en fin ordning om den brukes rett. Føler den blir misbrukt her.

Skrevet

Så få deg time hos NAV, og fortell det du vet. Og da mener jeg ALT du vet, også de designerskjortene og husleie og alt som er av småting ellers.

Du forstår det at NAV VIL vite om de betaler forskuddsbidrag, selv om den som egentlig skulle betalt ikke kan slik de vet, men egentlig kan likevel. Og mer til....

Skrevet

Du kan ha vært selvstendignæringsdrivende, bli arbeidsledig, heve dagpenger, og så søke om å få beholde dagpengene i en periode der du forsøker å komme igang igjen med næring.

Skrevet

Han har ikke vært arbeidsledig, saken er at han har fått godt betalt hele veien, men siden han er selvstendig næringsdrivende har han også fler utgifter. Nå har det blitt en bedre balanse og han tjener hva jeg vil si er godt. Jeg skal ta meg en tur til NAV altså. For er så irriterende at han hele tiden snakker om hvor dårlig råd han har, mens ha i en bisetning sier han ikke kan være med Mille lørdag for han skal på Eger å handle nye skjorter til festen han skal på senere..

Mille er et år blitt og har fått 2 barnebidrag so far fra han. flotters

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...