Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #1 Skrevet 16. mars 2012 Mye vekslende mage, fra løs etter inntak av mat til ingen dobesøk på flere dager. Veldig oppblåst mage nesten daglig, ser høygravid ut. Kan plutselig på intense magesmerter, nesten som rier. Mye trøtt og orker svært lite Utslett på hals m.m som klør fælt til tider Folatmangel hele tiden, går opp ved tilskudd men rett ned igjen når jeg slutter. Jernlager ligger helt nederst på det som er innenfor normalen så må ta litt jern. Legen snakket om det, så skal inn å ta en blodprøve. Neeeeei, vil ikke ha det! Noen som kan noe om dette å kan si om det kan være noe annet?
It's all about me Skrevet 16. mars 2012 #2 Skrevet 16. mars 2012 Det er klassiske symptomet på cøliaki du beskriver, tror ikke det er mye annet det kan være. Men ta det med ro, det er ikke verdens undergang. Finnes masse bra produkter på markedet nå. Har en sønn som har hatt diagnosen i 5 år, så er ganke inne i det Bare å spørre/sende pm om det er noe lurer på. Har samlet opp en del tips gjennom årene.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #3 Skrevet 16. mars 2012 Takk for svar Håper så inderlig det ikke er det.. Kan vell bare være "urolig tarm" og at jeg feks ikke spiser mat med folat i m.m ? Kløe på hals kan og være parfyme, kremer osv. Håååååper så inderlig :/
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #4 Skrevet 16. mars 2012 Dette er som å høre min historie for noen år siden. Fikk diangnosen cøliaki nå i voksen alder. Var litt av en omstilling, men må man så må man og det finnes mye god mat som er glutenfritt. Selv velger jeg å bake brødene selv, da jeg synest de som de har i butikken, ikke er så gode. Får du diagnosen , kan du jo evt melde deg inn i cøliakiforeningen, de har kurser rundt om i landet, både bakekurs og andre informative kurs:)
It's all about me Skrevet 16. mars 2012 #5 Skrevet 16. mars 2012 (endret) Selv velger jeg å bake brødene selv, da jeg synest de som de har i butikken, ikke er så gode. Har du smakt det nye havrebrødet fra Toro? Halvfabrikat som finnes i bakerhylla. Det er veldig enkelt å lage, billig og knallgodt. Smaker ikke glutenfritt i det heletatt. Endret 16. mars 2012 av Frokostquiz
It's all about me Skrevet 16. mars 2012 #6 Skrevet 16. mars 2012 Takk for svar Håper så inderlig det ikke er det.. Kan vell bare være "urolig tarm" og at jeg feks ikke spiser mat med folat i m.m ? Kløe på hals kan og være parfyme, kremer osv. Håååååper så inderlig :/ Urolig tarm er en verre diagnose enn cøliaki. Urolig tarm krever ofte videre dietter, hvis det i det heletatt hjelper. At glutenfritt bare er vanskelig og smaker dritt er en myte, det er mye som er bedre glutenfritt til og med.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #7 Skrevet 16. mars 2012 Vil hverken ha urolig tarm eller cøliaki Ikke gøy å høre at mine symptomer passer til det, var det siste jeg hadde tenkt på før legen sa det. Visste jo såvidt hva der er :/ Er det stor sjangse for at mine barn på 1 og 4 har det også, eller? Takk for svarv:)
It's all about me Skrevet 16. mars 2012 #8 Skrevet 16. mars 2012 Vil hverken ha urolig tarm eller cøliaki Ikke gøy å høre at mine symptomer passer til det, var det siste jeg hadde tenkt på før legen sa det. Visste jo såvidt hva der er :/ Er det stor sjangse for at mine barn på 1 og 4 har det også, eller? Takk for svarv:) Om barna dine har cøliaki også kan ingen si før ev. symptomer dukker opp. Men statistikk sier at 1 av 10 rundt en også har sykdommen. Selv har vi ingen som vi vet om overhode med sykdommen, bare vår gutt. Så sjansen at dine jenter er ikke har det også er mye større enn at de har den. Og som sakt før, cøliaki er helt greit. den glutenfrie flymaten er faktisk mye bedre enn den vanlige, he he
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #9 Skrevet 16. mars 2012 Kløe på hals? kan du forklare? slik du vil raspe ned i halsen med tannkost, eller klør huden utenpå? (dine sympt er slik mi jente på 6 år har) Hun har kjent eggallergi, pusallergi og atopisk ekesem. Jeg krangler med leger for mener hun har noe mer. Hun klager ikke så mye på magen, avogtil. men har den værste prompelukta i hus.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #10 Skrevet 16. mars 2012 Jeg har cøliaki og har barn som har det. Jeg sparer en del kalorier ved at når andre spiser kaker så er det ofte jeg ikke kan ha det pga gluten. Kjedelig er at jeg tåler nesten ingen sjokolader. Inneholder det spor av gluten, kjenner jeg det med engang. Du har jo mange symptomer som glir rett inn i diagnosen cøliaki. Håper du finner ut av det. Det er egentlig ikke det værste man kan ha, cøliaki. Man blir frisk så lenge man holder seg unna gluten. Jeg må lage det meste av maten selv, så nå spiser vi rett og slett mye sunnere. Glutenfrie brød er lettere å lage enn vanlig gjærdeig. Bakereier har noen glutenfrie produkter. Men i Oslo finnes det et bakeri som er helt glutenfritt. Tror det heter Bakefri. Utrolig god mat der. Merker ikke at det er glutenfritt. Jeg syns ikke Toro har de beste produktene. Jeg liker godt semper (en meltyp) FInax er også god. Fria har mange gode halvfabrikata produkter. Det er mye god mat man kan lage, og kjøpe. Det går ganske bra for de fleste. Men er man uheldig å få i seg små mengder gluten, blir man utrolig syk etterpå.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #11 Skrevet 16. mars 2012 Jeg melder meg inn her, fikk nylig diagnosen å syns dette med mat er veldig vanskelig. Kan noen hjelpe meg med et par enkle spm? Hva slags pålegg er helt trygt å ha på brødet, feks gilde skinke, salami, egg, leverpostei, nugatti, kaviar, norvegia m.m?? Hvilke sjokolader og chips? Kylling, biff, kjøttdeig, all grillmat, all kjøtt er vell glutenfritt? Salater? Poteter? Noen sauser? Er ung og uerfaren i all som handler om dette og vil ikke si meg flink på Kjøkken desverre
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #12 Skrevet 16. mars 2012 Hvis du skal sjekke deg for gluten, ikke kutt ut gluten før du er ferdig undersøkt. Kjempe viktig.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #13 Skrevet 16. mars 2012 Anonym 21:26 Kløe på huden, får akuratt som noen små blemmer i en klynge å det klør og blir rødt og hissig. Kommer og går ca annenhver dag Få tatt en cøliaki test av jenta di HI
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #14 Skrevet 16. mars 2012 Takk for svar 21:27 Jeg stusser litt på det når du og andre sier at får du i deg litt gluten blir du veldig syk? Jeg har de symptomene, men i hverdagen tar de ikke "livet av meg" for å si det slik... Kløen fikses ved krem mot kløe. Klyster mot forstoppelse om jeg må Smertestillende om jeg får intense magesmerter en gang i blant Osv osv..... Så hvirdan mener du at du kjenner at du blir syk? Hva kan skje på det værste med denne sykdomnen? Mange går jo uten å vite st de har det ... På forhånd takk
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #15 Skrevet 16. mars 2012 ok. Hun har ikke blemmer, med det er rødt og klør, (kan jo være pga atopisk). Ja, skal ringe sykehuset på mandag. Var hos legen for 14 dager siden. Men blir ikke tatt særøst. De sier det er normalt for ei på 6 år. Men jeg mener det ikke er det. Dere som har cøliaki, og sier dere blir så dårlige. Tror dere at dere har hatt sykdommen lenge?
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #16 Skrevet 16. mars 2012 Jeg melder meg inn her, fikk nylig diagnosen å syns dette med mat er veldig vanskelig. Kan noen hjelpe meg med et par enkle spm? Hva slags pålegg er helt trygt å ha på brødet, feks gilde skinke, salami, egg, leverpostei, nugatti, kaviar, norvegia m.m?? Hvilke sjokolader og chips? Kylling, biff, kjøttdeig, all grillmat, all kjøtt er vell glutenfritt? Salater? Poteter? Noen sauser? Er ung og uerfaren i all som handler om dette og vil ikke si meg flink på Kjøkken desverre Leverpostei kan du ikke ha. Les alltid bak på hva produktet inneholder. Ost er helt ok. Men husk å bruke eget smør, og at du ikke får smuler fra andre i for eksempel smørepålegg. Gluten finnes i mel, og noen andre kornsorter. Spelt kan du heller ikke ha. Grillmat kan du ha. Men husk alltid å sjekke alle typer marinader. Og hvis noen inneholder gluten, så må du grille på et område der det ikke har vært noe glutenkontakt. Soya saus inneholder gluten, men det finnes en glutenfri. De fleste pose sauser inneholder gluten. Les alltid varedeklereasjon. Lett å lage saus. Hvit saus. jeg bruker to skjeer smør, to skjeer gluten fritt mel som som jeg har i en kjele. Spe på med melk til passe tykk. Krydre. Jeg bruker glutenfritt mel som jeg bruker vanig mel. Bare bytter. Stek kylling, med grønnsaker og krydder ha over vann og maizena litt fløte skvett. kjempe enkelt. Chips er ofte pakket der de også behandler andre glutenprodukter. Jeg tåler ikke chips. Men smaker litt innimellom. Sjokolade er det samme. Freia tåler jeg ikke. De lager kvikklunch og melkesjokolade i samme maskinene. noen ganger tåler jeg ikke en twist en gang. Det er kjedelig. Du kan spise alle grønnsaker, fisk, fugl, kjøtt. poteter. Salater. Men vær obs på at ingen skjærer vanlig brød, og bruker samme kniv til salat. Unngå all kontakt med gluten. Egg kan du spise. Kaviar husker jeg ikke, men tror det er greit. Det er bare å øve på kjøkkenet. Sånn blir du flinkere :-)
It's all about me Skrevet 16. mars 2012 #17 Skrevet 16. mars 2012 Jeg melder meg inn her, fikk nylig diagnosen å syns dette med mat er veldig vanskelig. Kan noen hjelpe meg med et par enkle spm? Hva slags pålegg er helt trygt å ha på brødet, feks gilde skinke, salami, egg, leverpostei, nugatti, kaviar, norvegia m.m?? Hvilke sjokolader og chips? Kylling, biff, kjøttdeig, all grillmat, all kjøtt er vell glutenfritt? Salater? Poteter? Noen sauser? Er ung og uerfaren i all som handler om dette og vil ikke si meg flink på Kjøkken desverre Det enkleste er om du bare er flink til å les bakpå produktene, ha det som en vane i starten uansett. Men det meste du nevner over her er glutenfritt. Av leverpostei er den Vita (eller hva den heter) glutenfri, og alle nugattiene utenom Crisp er glutenfri. Resten av påleggene du never er bra. Av sjokolade går det meste bra, les bare bakpå hvis du tror den inneholder crisp, samt hvis den inneholder lakris eller karamell. Ved de to sistenevnte kan det være hvetemal, men er ikke ofte. Av chips er det ca 50/50, så les deg fram. Men generelt er alle som kommer i hele potetflak greie, men behandlede som French Fries må sjekkes. Av kylling, biff, kjøttdeig, all grillmat, all kjøtt har jeg aldri opplevd å finne gluten så lenge de er rene produkter. Salat er greit, så lenge det ikke er miks med krutonger. Poteter er rent, men husk at pommes frittes ute ofte er fritert i samme olje som glutenholdige produkter. Dette må du alltid spørre om. Unntaket er McDonalds og Burger King, der har pommfri alltid egen olje. Et fåtall sauser er glutenfrie. Kommer nå på Lettere Bearnes og Toro kjøttdeigsaus, men det finnes en del flere. Andre ting som er greit å vite: Det er nå en liten glutenfri krig i dagligvaren hvor Coop går inn for å være billigst uansett. Så du kan spare litt på å handle slikt på Obs. De har også Fria brød som er det beste som kjøpes ferdig. Scher halvstekte ciabatta er veldig gode. På lompe.no får du kjøpt lomper, leftser og tortillalomper. Tykklesene er veldig gode synes vi iallfall, og vanlige lefser er bedre enn lompene. Tortillalefsene har god smak, men ser litt anderledes ut og smuldrer lettere. McDonalds sin sjokolademilkshake er glutenholdig, men Burger King sin er greit......det samme er alle de andre smakene på begge steder. Og gled deg til jul, for Semper pepperkaker er det beste som finnes av alle. Men det er enkelt og godt å lage hjemme også. Glutenfrie krumkaker er også nam nam, bedre enn vanlige.
It's all about me Skrevet 16. mars 2012 #18 Skrevet 16. mars 2012 Takk for svar 21:27 Jeg stusser litt på det når du og andre sier at får du i deg litt gluten blir du veldig syk? Jeg har de symptomene, men i hverdagen tar de ikke "livet av meg" for å si det slik... Kløen fikses ved krem mot kløe. Klyster mot forstoppelse om jeg må Smertestillende om jeg får intense magesmerter en gang i blant Osv osv..... Så hvirdan mener du at du kjenner at du blir syk? Hva kan skje på det værste med denne sykdomnen? Mange går jo uten å vite st de har det ... På forhånd takk Det finnes masse symptomer på cøliaki. Noen for mange, noen får en. Noen blir kjempe dårlige, og noen merker knapt noen plager. Felles er at det er like skadelig for kroppen. I tillegg til at man konstant går med en ødelagt tynntarm øker man på sikt sjansen for underernæring, benskjørhet og tarmkreft.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #20 Skrevet 16. mars 2012 Takk for svar 21:27 Jeg stusser litt på det når du og andre sier at får du i deg litt gluten blir du veldig syk? Jeg har de symptomene, men i hverdagen tar de ikke "livet av meg" for å si det slik... Kløen fikses ved krem mot kløe. Klyster mot forstoppelse om jeg må Smertestillende om jeg får intense magesmerter en gang i blant Osv osv..... Så hvirdan mener du at du kjenner at du blir syk? Hva kan skje på det værste med denne sykdomnen? Mange går jo uten å vite st de har det ... På forhånd takk Jeg hadde som deg før. Men det jeg har blitt forklart er at før når jeg spiste gluten var det akuratt som noen "nerverver" var skadet. Når jeg hadde levd glutenfritt over en lang periode var nervene blitt friske igjen. Kroppen min reagerer veldig fort når jeg får i meg gluten. Jeg blir syk. Jeg får noen utrolig sterke magesmerter. så vondt at jeg tenker jeg skal ikke føde igjen. jeg blir kvalm, og på det værste så kaster jeg opp. jeg er bare så dårlig, at ynker meg av smerter. Det kommer både bak og frem for å si det sånn. Det er grusomt.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #21 Skrevet 16. mars 2012 Takk for svar 21:27 Jeg stusser litt på det når du og andre sier at får du i deg litt gluten blir du veldig syk? Jeg har de symptomene, men i hverdagen tar de ikke "livet av meg" for å si det slik... Kløen fikses ved krem mot kløe. Klyster mot forstoppelse om jeg må Smertestillende om jeg får intense magesmerter en gang i blant Osv osv..... Så hvirdan mener du at du kjenner at du blir syk? Hva kan skje på det værste med denne sykdomnen? Mange går jo uten å vite st de har det ... På forhånd takk Jeg hadde som deg før. Men det jeg har blitt forklart er at før når jeg spiste gluten var det akuratt som noen "nerverver" var skadet. Når jeg hadde levd glutenfritt over en lang periode var nervene blitt friske igjen. Kroppen min reagerer veldig fort når jeg får i meg gluten. Jeg blir syk. Jeg får noen utrolig sterke magesmerter. så vondt at jeg tenker jeg skal ikke føde igjen. jeg blir kvalm, og på det værste så kaster jeg opp. jeg er bare så dårlig, at ynker meg av smerter. Det kommer både bak og frem for å si det sånn. Det er grusomt. Hvis du har cølikai og ikke kutter ut gluten vil det få store konsekvenser. Da blir man sykere og sykere. kan hende man få utlagt tarm. økt sjanse for kreft.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #22 Skrevet 16. mars 2012 Dumt spørsmål men hva med melk, yoghurt, all krydder som salt, pepper, piffi, grillkrydder, potetsalat, juicer, brus?? Håper noen kan si om det er glutenfritt?
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #23 Skrevet 16. mars 2012 Dumt spørsmål men hva med melk, yoghurt, all krydder som salt, pepper, piffi, grillkrydder, potetsalat, juicer, brus?? Håper noen kan si om det er glutenfritt? Ja det er glutenfritt. Men sjekk alltid for sikkerhetsskyld øl er ikke glutenfritt, men det finnes glutenfrie alternativer.
It's all about me Skrevet 16. mars 2012 #24 Skrevet 16. mars 2012 Dumt spørsmål men hva med melk, yoghurt, all krydder som salt, pepper, piffi, grillkrydder, potetsalat, juicer, brus?? Håper noen kan si om det er glutenfritt? Det sies at enkelte blandingskrydder kan inneholde gluten, men jeg har enda til gode å finne et. Ellers er det andre du nevnte glutenfritt.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2012 #25 Skrevet 17. mars 2012 Er det kun en blodprøve man trenger ta for å finne ut om man har cøliaki eller må man ta andre tester også? =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå