Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #1 Skrevet 16. mars 2012 Jeg tror jeg har blitt gammel og utdatert. Her i huset ser vi på tv når det er barne-tv (dvs 18 - 18.30) og helgemorgene (da kan mor eller far slappe av litt i sofaen). Men utenom det er tv'en av til barna er i seng. Da blir den slått på senere hvis det går noe som vi vil se på. Ellers er den bare av... De fleste i min vennekrets har det slik. Men nå har jeg fått meg en ny barselgruppe og en del av de er litt yngre (uten at det kanskje har noe med saken å gjøre) og de har tv'en på konstant! Spurte en gang når vi var på barseltreff hos hun ene og tv'en sto på i bakgrunnen og da fortalte de alle meg om tv vanene. Det første de gjorde når de sto opp var og sette på tv. Når barna var hentet i bhg ble de plassert foran tv'en mens de lagde middag. De spiste alle måltider (når de var hjemme) foran tv'en. Og den sto på helt til de voksne la seg... De mente det var UMULIG å få lagd middag uten at ungene fikk se tv for da var de så slitne og sutrete.. Rart, jeg har tre barn og ingen av mine har hatt behov for å se tv mens jeg lager mat. Men har nå skjønt at dette er mer og mer normalt, men er det egentlig greit? Forstyrrer det ikke familielivet, den gode praten, samtaler om hva dagen har inneholdt over middagsbordet, leken etterpå osv at denne kassen står på HELE tiden? Blir helt matt jeg.... (men på den annen side så burde jeg sikkert bare bry meg litt mindre om hva andre folk gjør, hihi)
Gjest Sekretøsa Skrevet 16. mars 2012 #2 Skrevet 16. mars 2012 Står på rimelig ofte her og, mest fordi minstemann alltid har vært av den litt slitne typen. Veldig sliten etter barnehage, og tåler ikke så mye kjas og mas. Når vi spiser middag er tv av, og vi spiser ved middagsbordet. I helgene spiser vi frokost der også, nettopp for å beholde det du nevner. Hender vi spiser middag foran tv om vi har noe lett en dag og ungene og jeg spiser alene da.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #3 Skrevet 16. mars 2012 Står på rimelig ofte her og, mest fordi minstemann alltid har vært av den litt slitne typen. Veldig sliten etter barnehage, og tåler ikke så mye kjas og mas. Når vi spiser middag er tv av, og vi spiser ved middagsbordet. I helgene spiser vi frokost der også, nettopp for å beholde det du nevner. Hender vi spiser middag foran tv om vi har noe lett en dag og ungene og jeg spiser alene da. Men blir det ikke mer kjas og mas av å sette ungen foran et apparat som viser hundrevis av intrykk hele tiden? Når ungene mine er slitne tusler de inn i lekehjørnet på stuen og sitter og leker rolig, ofte ligger de på gulvet og bare leke-slapper av. Ellers så setter de seg på kjøkkenet og bare ser på at jeg lager mat. Hyggeligere at de ser på meg enn på tv...
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #4 Skrevet 16. mars 2012 Står på rimelig ofte her og, mest fordi minstemann alltid har vært av den litt slitne typen. Veldig sliten etter barnehage, og tåler ikke så mye kjas og mas. Når vi spiser middag er tv av, og vi spiser ved middagsbordet. I helgene spiser vi frokost der også, nettopp for å beholde det du nevner. Hender vi spiser middag foran tv om vi har noe lett en dag og ungene og jeg spiser alene da. Men blir det ikke mer kjas og mas av å sette ungen foran et apparat som viser hundrevis av intrykk hele tiden? Når ungene mine er slitne tusler de inn i lekehjørnet på stuen og sitter og leker rolig, ofte ligger de på gulvet og bare leke-slapper av. Ellers så setter de seg på kjøkkenet og bare ser på at jeg lager mat. Hyggeligere at de ser på meg enn på tv... Nå ser jeg at jeg virker litt arrogant å belærende.... Var ikke meningen, var et ærlig spm Mine unger blir nemlig ofte oppjaget synes jeg av å se på tv så var derfor jeg lurte. Men unger er jo ofte forskjellige Hilsen #3
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 16. mars 2012 #6 Skrevet 16. mars 2012 Det var ekstremt mye, synes jeg. Her ser vi vel en del på tv, vi har rolige morgener, så da får ofte barna se litt på barne tv før barnehagen. Men om ettermiddagene venter vi til kl 18 før det blir noe TV, med mindre treåringen er spesielt sutrete og det ikke hjelper å være med på middagslagingen. I helgene blir det en del morgen barne tv, og kanskje en film på søndag. Mannen og jeg ser ofte på tv etter at barna har lagt seg.
Gjest Sekretøsa Skrevet 16. mars 2012 #7 Skrevet 16. mars 2012 Står på rimelig ofte her og, mest fordi minstemann alltid har vært av den litt slitne typen. Veldig sliten etter barnehage, og tåler ikke så mye kjas og mas. Når vi spiser middag er tv av, og vi spiser ved middagsbordet. I helgene spiser vi frokost der også, nettopp for å beholde det du nevner. Hender vi spiser middag foran tv om vi har noe lett en dag og ungene og jeg spiser alene da. Men blir det ikke mer kjas og mas av å sette ungen foran et apparat som viser hundrevis av intrykk hele tiden? Når ungene mine er slitne tusler de inn i lekehjørnet på stuen og sitter og leker rolig, ofte ligger de på gulvet og bare leke-slapper av. Ellers så setter de seg på kjøkkenet og bare ser på at jeg lager mat. Hyggeligere at de ser på meg enn på tv... Nå ser jeg at jeg virker litt arrogant å belærende.... Var ikke meningen, var et ærlig spm Mine unger blir nemlig ofte oppjaget synes jeg av å se på tv så var derfor jeg lurte. Men unger er jo ofte forskjellige Hilsen #3 Det går bra, er ikke så nærtagen;) greia er at søstra hans er høyt og lavt, og hvis han skal leke med noe kommer hun og sjefer og kjefter. Og da blir han lei seg, hu sur, hu river ting i filler og vips, så var sausen brent:) han kan fint sitte å leke i flere timer, når hun ikke er hjemme:)
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 16. mars 2012 #8 Skrevet 16. mars 2012 Du skal ikke undervurdere tv som barnevakt når man lager middag Jeg synes dette er supert jeg da. De to minste sitter og ser på i ca 20-25 min mens jeg lager mat og får unna leksene med de to store. Da får de små roet ned og glemmer litt hvor sulten de er, og de store får fred og ro med meg til å gjøre lekser uten de små masende rundt seg (meg). Men ellers er jeg enig, det blir fort mye tv hos enkelte. Jeg er også en sånn som må ha tv av det meste av tiden, blir sprø om den er på "hele dagen".
Gjest Mine ♥ ♥ ♥ Skrevet 16. mars 2012 #9 Skrevet 16. mars 2012 Tja, vi har tven på konstant men det betyr ikke at vi ser på den.. Ikke bryr barna seg nevneverdig over den heller. Mannen er ikke int i tv serier, og jeg laster ned og ser mine på nettet. Ingen av mine barn har problemer med konsentrasjonen eller noe. De ser på tven mellom hav 6 til ca halv 7.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #10 Skrevet 16. mars 2012 Tja, vi har tven på konstant men det betyr ikke at vi ser på den.. Ikke bryr barna seg nevneverdig over den heller. Mannen er ikke int i tv serier, og jeg laster ned og ser mine på nettet. Ingen av mine barn har problemer med konsentrasjonen eller noe. De ser på tven mellom hav 6 til ca halv 7. Hvorfor ikke bare skru den av da??
Gjest Mine ♥ ♥ ♥ Skrevet 16. mars 2012 #11 Skrevet 16. mars 2012 Fordi den er go å ha neida, men vi syns det er greit å ha litt bakgrunnsstøy vi men har full forståelse av at folk ikke liker det.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 16. mars 2012 #12 Skrevet 16. mars 2012 Samboeren min er fæl med det der. Han må liksom ha på bakgrunnsstøy, så da skrur han på tv'n med en gang han kommer hjem, eller når han står opp i helgene. Jeg gjør ikke det, synes det er godt med litt stillhet. Hvis jeg vil ha lyd i bakgrunnen kan jeg heller sette på litt god musikk. Jentungen vår ser nesten ikke på tv uansett om den står på eller ei, følger bare med når Barne-TV kommer. Er ikke alltid hun følger med da heller. Hva andre gjør, får nå være deres sak.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #13 Skrevet 16. mars 2012 Her er tvn som oftest på, men ofte på radiokanalen. Ungene ser på om morgen i helgene, og litt om kvlden. Jeg ser på etter barna har lagt seg. Syns det er greit å ha noe å høre på når jeg gjør husarbeid!
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #14 Skrevet 16. mars 2012 Fordi den er go å ha neida, men vi syns det er greit å ha litt bakgrunnsstøy vi men har full forståelse av at folk ikke liker det. Hørt om radio?
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #15 Skrevet 16. mars 2012 Til alle dere som tror at barn ikke blir forstyrret at tv'en står på i bakgrunnen.... http://www.forskning.no/artikler/2009/september/229156
Dini Skrevet 16. mars 2012 #16 Skrevet 16. mars 2012 Står på rimelig ofte her og, mest fordi minstemann alltid har vært av den litt slitne typen. Veldig sliten etter barnehage, og tåler ikke så mye kjas og mas. Når vi spiser middag er tv av, og vi spiser ved middagsbordet. I helgene spiser vi frokost der også, nettopp for å beholde det du nevner. Hender vi spiser middag foran tv om vi har noe lett en dag og ungene og jeg spiser alene da. Men blir det ikke mer kjas og mas av å sette ungen foran et apparat som viser hundrevis av intrykk hele tiden? Når ungene mine er slitne tusler de inn i lekehjørnet på stuen og sitter og leker rolig, ofte ligger de på gulvet og bare leke-slapper av. Ellers så setter de seg på kjøkkenet og bare ser på at jeg lager mat. Hyggeligere at de ser på meg enn på tv... I min krets så slapper ungene bedre av med tv'en på.. Men selv har vi ikke så mye tv-vaner. Tv'en kommer på litt på kvelden i noen timer, men har ikke det største behovet for å ha den på. Men nå skal jo ikke min se på tv enda uansett. Hun er jo bare 7 uker, så blir vel et år til eller noe før vi _kanskje_ begynner å innføre barne-tv..
Mandalas Skrevet 16. mars 2012 #17 Skrevet 16. mars 2012 Vi har på tv om morgenen (jeg liker ikke det, men jeg leverer bare barna rundt en dag i uka, så der får nok jeg føye meg). Og etter skole/ bhg er tv på frem til middag. Eldste er skikkelig sliten etter skolen og tv er dessverre ganske uvurderlig. Ellers bruker vi radio endel fremfor tv. Vi voksne ser litt tv på kveldene.
TPK Skrevet 16. mars 2012 #18 Skrevet 16. mars 2012 Her står tv på fra vi er ferdige med middagen til vi voksne legger oss. Ca 17-22.30. Småen på nesten 2 er ikke så interessert i TV, ser bare på Fantorangen. Men så har vi ikke TV midt i stua da, den står i en del av stua som er litt adskilt fra resten.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #19 Skrevet 16. mars 2012 Her har det blitt en vane at det er på. Jeg har vært alene med barn i alle år, og TV er mitt selskap hver dag. Jeg ser ikke alt, men lyden og bildene er der. Ser ikke problemet, jeg. For hva er feil med at TV står på? Hva er bedre med svart skjerm og andre aktiviteter hjemme, selv om man ikke glaner på TV'en som står på? Har du problemer med at du "ramler inn i TV'en" om den står på, slik at du ikke får med deg noe annet som skjer i hjemmet? Hvorfor skulle radio være bedre? Eller bare stillhet? Jeg bestemmer kanalene, og som regel er det lærerike program vi ser. Som dyreprogram, historie og sånt. Disney er ikke lov å slå over til når jeg er i nærheten av TV'en. Takler ikke lyden av det. Nei, fatter bare ikke hva du helt mener med at din rutine er bedre enn min.
Gjest Tullmusa83 Skrevet 16. mars 2012 #20 Skrevet 16. mars 2012 Hører på musikk jeg. Blir sprø av radio og tv hvis jeg ikke følger med både blikk og øyne trekkes ditt. Kjenner mange som har tven på hele tiden selv når de har besøk. De ser ikke ut til å la seg distrahere i det hele tatt. Er vel en vane.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #21 Skrevet 16. mars 2012 Da er nok jeg også gammel og utdatert, men jeg trodde ikke jeg var så gammel. Akkurat ferdig med tyveårene. Her skrues ikke tv på før barnetv, og hvor lenge det står på avhenger av hva osm går på. Vi har unger i forskjellige aldere, så de ser på forskjellige ting. Men har ikke unger som ser så mye på tv heller, her ista når det var barnetv så forsvant to av tre unger for å leke, for det var mer gøy å leke. I helgene kan tv stå på til klokka 12 om morran, men sjeldent de ser så lenge. Vi setter alltid på tv på morran om vi ikke har forsovet oss, morran går mye greiere om de ser på noe på tv. Vi er en gjeng med morragrettene mennesker, så vi snakker ikke mer sammen enn vi må om morran. Så barnetv er supert på morran, om de ikke gjør det de skal før de setter seg ved bordet for å spise og se på tv så blir tv slått av. Uansett hvem unge som ikke har gjort det de skal. Fungerer supert for oss. Vi ser ikke så veldig tv mennesker. Vi har opptaksfunksjon på tv så vi tar opp det vi vil se og ser det når det passer seg som oftes. Vi syns det er greit å slippe å være avhengie av å være hjemme når det er noe vi vil se, og ikke minst at alle som vil se er hjemme. Men utover morran og ved barnetv tid så er ikke tv på. Radioen står på nesten hele døgnet.
Lammelåret Skrevet 16. mars 2012 #22 Skrevet 16. mars 2012 Folk burde tenke mer på hvilke vaner de påfører ungene og hvilke konsekvenser det kan få på sikt. Det er absolutt ikke bra med så store mengder tv-titting som du forteller om. Særlig ikke for de minste ungene.
SnekkerPelle Skrevet 16. mars 2012 #24 Skrevet 16. mars 2012 Her i huset er det tv ca en halvtime hver dag. Noe mer i helgene. (3 og 1 år)
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2012 #25 Skrevet 17. mars 2012 her er tv på hele tiden nesten,,,, ingen ser på den, men kos med den i bakgrunn. Begge ungene har tv på sine rom, og vi på soverommet,,, ja det blir 4 tv det da.. synes tv er fin underholdning jeg=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå