Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #1 Skrevet 16. mars 2012 Sønnen på 9 år skulle holde seg i gata i går fordi vi skulle spise middag etter 30 min. DA klokka var 17.00 var han ingen steder å finne. Vi spiste og halv sju kom han inn.... han var jo blitt sulten. Så sa vi i fra at slik ville vi ikke ha det han MåTTE si fra hvor han dro. I dag fikk han lov til å gå tidlig hjem fra sfo og etter 1,5 time og mange kjøreturer hadde jeg enda ikke funnet han. Så til slutt kom han gående langs en vei fra en helt annen kant fra skolen og kunne fortelle at han hadde blitt med en annen gutt hjem. Jeg sa at avtalen var at han skulle gå rett hjem men det hadde han ikek tenkt på... jeg har vært helt fra meg ettersom det har vært tilfeller med varebiler som har kontaktet små barn her i området. Vi bor bare 8 minutter gåtur fra skolen og om jeg går i enden av gata så ser jeg skolen... derfor har jeg latt han gå selv. Men nå orker jeg bare ikke ha en 9 åring som aldri følger det vi sier... men hvordan skal jeg få slutt på dette? Hvilken konsekvens skal dette få?
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #2 Skrevet 16. mars 2012 Har vi samme sønn eller??? Bare at min er 8 Like rådvill jeg dessverre.....
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #3 Skrevet 16. mars 2012 Har en slik gutt selv jeg (han er 8 år), og han har fått mobil Jeg har vært temmelig fortvilet selv, men han blir ikke borte av vond vilje, han bare avledes på en måte. Vi bor også rett ved skolen, og på andre siden av skolen bor bestemor. Min 8 åring skulle til bestemor en tur og gikk dit selv, det tar bare noen minutter å gå dit. Plutselig ringte bestemor (min svigermor) og lurte på om han var kommet hjem? Han skulle nemlig skate litt på skolen mens hun stelte seg litt også skulle hun komme etter og se på han, men da hun kom bort var han vekk. Flere timer senere kom han hjem, jeg hev meg jo over han i gangen: HVOR HAR DU VæRT! Han ser på meg med verdens mest sjokkerte ansikt, han har jo vært hos bestemor.... Det som hadde skjedd var at en klassekamerat var på veien ved skolen og han ville også skate litt så de gikk bare hjem til han for å hente skateboardet. På veien møtte de en tredje kamerat og da måtte de bare hjem til han også å hente skateboardet hans. Det ingen tenkte på var at disse guttene bor ca en km fra hverandre og at i gutters somletempo tar dette tid Men sønnen min mente bestemt at han ikke hadde vært borte i det hele tatt, selv om han skjønte at vi hadde blitt redde når vi ikke fant han noe sted.. Særlig bestemor ble redd og han ba om unnskyldning og forsto alvoret. Men så går det noen dager og det er glemt. Etter et par-tre slike episoder fant jeg ut at det er faktisk noen barn som trenger mobil før de er 10 år gamle. Og bare for å ha sagt det, han fikk mobil til bursdagen sin og ikke som "belønning" for å ha blitt borte.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #4 Skrevet 16. mars 2012 Sorry men jeg er så forbanna nå at det nesten klikker for meg. Saken er den at han forrige fredag også gjorde noe som måtte få skikkelig konsekvens og det var jo da at han fikk stå over aktiviteten vi har på fredagene og heller ikke være med på fredagskosen. Men jeg synes det ødelegger hele helgen og nå er det pån igjen liksom. Det er tydelig at konsekvensen å være hjemme mens resten av familien dro på svømming ikke var "sterk" nok og at han driter i fredagskosen. Jeg vet jammen ikke hva jeg skal gjøre jeg????
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #5 Skrevet 16. mars 2012 Det heter ikke konsekvens, det heter faktisk straff.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #6 Skrevet 16. mars 2012 Joda mobilen hans ligger allerede til lading så han vil ikke gå en meter ut fra huset uten den heretter. MEN det forandrer ikke det faktum at han faktisk skal forholde seg til reglene og at han skal høre etter. Han har nettopp fått ny sykkel til nesten 4000.- til 9 års dagen og jeg lurer på om jeg skal ta sykkelen fra han noen dager og se om det virker. Har ikke gitt han noe konsekvens enda men sagt at han fikk være på rommet og rydde det til helgen til jeg kom opp igjen.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #7 Skrevet 16. mars 2012 #5 Hvilken straff mener du han burde få da?
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #8 Skrevet 16. mars 2012 Nå vet ikke jeg hva det er som får begeret ditt til å renne over på denne måten da, kanskje gutten din er en skikkelig drittunge som svarer stygt, er slem med søsknene sine, ødelegger ting med vilje eller andre ting som får deg til å klikke? Men du kan da ikke klikke i vinkel fordi en 9-åring er svimete og glemsk? Det er helt vanlig og 99% av gutter i denne alderen er det i større eller mindre grad. Selvfølgelig er det ikke greit at han tar en annen vei hjem, blir borte, glemmer seg osv så du blir redd for han. Det må dere snakke om. Men å straffe han med å la han være hjemme fra svømmingen, ikke få delta i fredagskosen osv er da virkelig langt over streken? Hva i alle dager slags "konsekvenser" skal du bruke den dagen han virkelig gjør noe galt med overlegg? Høres ut som du skal få en konfliktfylt tenåringstid altså...
Gjest Miryks Skrevet 16. mars 2012 #9 Skrevet 16. mars 2012 Ta fra ham sykkelen, herlighet. Evt gi husarrest. Enkelt og greit.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #10 Skrevet 16. mars 2012 Nå vet ikke jeg hva det er som får begeret ditt til å renne over på denne måten da, kanskje gutten din er en skikkelig drittunge som svarer stygt, er slem med søsknene sine, ødelegger ting med vilje eller andre ting som får deg til å klikke? Men du kan da ikke klikke i vinkel fordi en 9-åring er svimete og glemsk? Det er helt vanlig og 99% av gutter i denne alderen er det i større eller mindre grad. Selvfølgelig er det ikke greit at han tar en annen vei hjem, blir borte, glemmer seg osv så du blir redd for han. Det må dere snakke om. Men å straffe han med å la han være hjemme fra svømmingen, ikke få delta i fredagskosen osv er da virkelig langt over streken? Hva i alle dager slags "konsekvenser" skal du bruke den dagen han virkelig gjør noe galt med overlegg? Høres ut som du skal få en konfliktfylt tenåringstid altså... Forrige uke hadde han tatt karatespark mot ryggen til en i klassen. Tatt en vannflaske og kastet ut over gymsalen og løpt ut. på veien ut hadde han revet ned vaskestativet til rengjøringshjelpen slik at såpe og vann lå i hele gangen. Dette snakekt vi om. Det har aldri skjedd noe lignende så vi tok dette kun med prat. Han skulle si unnskyld til gutten og dagen etterpå var alt i skjønneste orden....trodde vi for klokka 13.00 kom det en telefon fra SFO at gutten hadde kastet et balltre på en jente. Begge episodene startet om uenighet i spillet. Han har et sykt konkurranseinnstinkt og må være best i begge sportene han bedriver og vi fant ut at han rett og slett måtte stå over svømmingen forrige uke da han ikke klarte å oppføre seg i sport andre steder. Synes det var en grei konsekvens jeg. Mannen mente gutten skulle sitte på rommet hele helgen men jeg synes en kveld var nok. Uansett vi har snakket hver dag om ting. Om andre, lytte til beskjeder etc og jeg VET han skjønner at han må høre etter.... Men men kanskje vi er for strenge? Jeg føler ikke det. Har siden forrige uke også vært mye sammen med han 1 på 1 slik at han får alenetid både med meg og mannen. Så hva mer kunne jeg gjort?
Gjest Miryks Skrevet 16. mars 2012 #11 Skrevet 16. mars 2012 Om han driver med karate, ta ham ut av kurset! Det er fullstendig uakseptabelt at han bedriver med det utenfor kurset og uten trener!
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #12 Skrevet 16. mars 2012 Ok, da skjønner jeg reaksjonen din bedre. Han fikk ikke så streng straff fordi han glemte bort når han skulle hjem, karatespark, kasting av balltre og hærverk er selvfølgelig ikke noe man lar forbigå i stillhet. Men har ingen råd egentlig, han er jo helt klart kommet i den vanskelige prepuberteten og psyken er ute av kontroll. Veldig forskjellig hvordan ungene reagerer i denne perioden, men har vel egentlig forstått at guttene kan være en stor utfordring FøR puberteten, mens jentene gjerne blir det i puberteten. Har enda ikke trengt å straffe 8-åringen min noe særlig, holder at jeg hever stemmen litt, så jeg har ingen erfaringer å dele enda ihvertfall. Mye personlighet i dette, men gutten din må jo lære å kontrollere seg selv om han har et kraftig konkurranseinstinkt.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #13 Skrevet 16. mars 2012 Nå vet ikke jeg hva det er som får begeret ditt til å renne over på denne måten da, kanskje gutten din er en skikkelig drittunge som svarer stygt, er slem med søsknene sine, ødelegger ting med vilje eller andre ting som får deg til å klikke? Men du kan da ikke klikke i vinkel fordi en 9-åring er svimete og glemsk? Det er helt vanlig og 99% av gutter i denne alderen er det i større eller mindre grad. Selvfølgelig er det ikke greit at han tar en annen vei hjem, blir borte, glemmer seg osv så du blir redd for han. Det må dere snakke om. Men å straffe han med å la han være hjemme fra svømmingen, ikke få delta i fredagskosen osv er da virkelig langt over streken? Hva i alle dager slags "konsekvenser" skal du bruke den dagen han virkelig gjør noe galt med overlegg? Høres ut som du skal få en konfliktfylt tenåringstid altså... Forrige uke hadde han tatt karatespark mot ryggen til en i klassen. Tatt en vannflaske og kastet ut over gymsalen og løpt ut. på veien ut hadde han revet ned vaskestativet til rengjøringshjelpen slik at såpe og vann lå i hele gangen. Dette snakekt vi om. Det har aldri skjedd noe lignende så vi tok dette kun med prat. Han skulle si unnskyld til gutten og dagen etterpå var alt i skjønneste orden....trodde vi for klokka 13.00 kom det en telefon fra SFO at gutten hadde kastet et balltre på en jente. Begge episodene startet om uenighet i spillet. Han har et sykt konkurranseinnstinkt og må være best i begge sportene han bedriver og vi fant ut at han rett og slett måtte stå over svømmingen forrige uke da han ikke klarte å oppføre seg i sport andre steder. Synes det var en grei konsekvens jeg. Mannen mente gutten skulle sitte på rommet hele helgen men jeg synes en kveld var nok. Uansett vi har snakket hver dag om ting. Om andre, lytte til beskjeder etc og jeg VET han skjønner at han må høre etter.... Men men kanskje vi er for strenge? Jeg føler ikke det. Har siden forrige uke også vært mye sammen med han 1 på 1 slik at han får alenetid både med meg og mannen. Så hva mer kunne jeg gjort? Ville så langt det er mulig holdt meg til naturlige konsekvenser...
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #14 Skrevet 16. mars 2012 Hvis han ikke kan gå rett hjem fra SFO når det er avtalen må han hentes. Det er en naturlig konsekvens. Hvis han ikke er der han skal være når det er mat må han legge seg sulten. Det er en annen naturlig konsekvens.
Gjest Filifjonka Skrevet 16. mars 2012 #15 Skrevet 16. mars 2012 Enig med #14. Hvis han ikke greier å gå rett hjem fra SFO blir det slutt på den friheten og han må være på SFO til han blir hentet. Gi beskjed på SFO at han ikke under noen omstendighet får forlate området før han er hentet av deg eller pappaen. De andre episodene er langt alvorligere, og jeg hadde nok gått inn med hardere lut allerede den første gangen, så han skulle skjønne at dette ikke er lov under noen omstendighet. å sparke klassekamerater i ryggen eller kaste balltre på andre er så ille at jeg hadde tatt ham med hjem til den det gikk ut over og tvunget ham til å stå der og be pent og ydmykt om unnskyldning. Så fikk han høre på offerets forklaring om hvordan dette føltes. Det med vasketralla ville jeg ha tatt opp med skolen og hørt hva de hadde å foreslå, men å vaske over gulvet ville ha vært en logisk reaksjon synes jeg.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #16 Skrevet 16. mars 2012 Hm. Det er vanskelig å gi noe ordentlig svar når du plutselig la til veldig vesentlig informasjon. Men etter den gymsalepisoden skriver du at han ikke har gjort noe sånt før. Mener du eksakt det han gjorde da, eller har han aldri gjort sånne "pøbelstreker" generelt før? Er det helt nytt at han oppfører seg sånn? Ellers enig med #14. Konsekvenser er at han feks ikke kan være ute alene, ikke får gå fra sfo alene etc. At han må sitte alene på rommet en hel fredag kveld er straff. Hvor var han forresten når dere var på svømming? Alene hjemme?
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #17 Skrevet 16. mars 2012 Går han til den samme vennen hver gang? Om han gjør det kan du be den voksne i familien om å sende ham hjem. Ellers synes jeg du skal ta en prat med gutten din om det som bekymrer deg, men pass på hvordan du legger det fram for han.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå