Gå til innhold

Farlig å få i seg for lite salt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg unngår salt så langt det lar seg gjøre. Dvs., jeg spiser aldri ferdigmat som pommes frites, pizza, Torosupper og annen halvfabrikata. Jeg baker brød, knekkebrød og rundstykker selv så jeg mye lettere kan kontrollere hva jeg har i baksten. Jeg salter aldri mat, verken under matlagningen eller ved bordet. Men, det skal godt gjøres å unngå salt totalt, det er vel nærmest umulig og ikke noe jeg går rundt og trakter etter heller. Det jeg lurer på er jeg om man kan få i seg FOR lite av dette og om dette vil være farlig? Hvilken oppgave har egentlig saltet i kroppen? Bortsett fra å binde vann? ;-)

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det er farlig å få i seg for lite salt ja. Det får samme effekt som dehydrering. Men du skal jobbe bra hardt for å ikke få i deg nok salt altså, så med mindre du merker noe til det ville jeg nok ikke ofret det en eneste tanke :)

 

Direkte oppgaver uten å holde på vann aner jeg ikke... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3

Det er verre for kroppen å få for mye salt enn for lite. Kroppen skal ha ca 5 gr salt om dagen, hva som skjer om man får i seg for lite, det vet jeg ikke.

 

Men hvis du spiser ost fra butikken, kjøttpålegg osv, så er du helt sikkert innenfor grensa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googlet og fant dette:

 

For lite salt medfører først vage nevrologiske symptomer, senere kramper, epilepsi og kanskje død som følge av hjernestammebrokk. Symptomene skyldes at saltmengden ikke står i forhold til vannmengden. Nerveceller og muskelceller vil ikke fungere optimalt, samtidig som vann vandrer til områder hvor saltkonsentrasjonen nå er blitt relativt høyere, inne i cellene. Kroppen responderer ved at nyrene forsøker å holde på saltet (ved hjelp av et hormon fra binyrene som kalles aldosteron), samtidig som mer vann skilles ut. Et hormon som heter antidiuretisk hormon bidrar til dette. Anti-diurese betyr å hindre vannlating. En annen måte å si at kroppen har for lite salt på er å si at den har for mye vann ( i forhold). Hjernen skiller derfor ikke ut like mye ADH (virker på nyrene ved å la de holde igjen vannet i kroppen) og vannet skilles ut (urin).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt mulig men ikke særlig vanlig i Norge i og med at veldig mange matvarer er tilsatt salt. Lider man av nyresykdom, diabetes eller bruker vanndrivende medisiner er man lettere utsatt for å utvikle lave natriumnivåer. Det er også en psykisk lidelse kalt psykogen polydipsia(der pasienten har en manisk trang til å drikke eksteme mengder vann) som kan bidra til at saltinntaket blir for lavt.

Symptomer på lavt saltnivå er irritabilitet, forvirring, uinteressert, muskelsvakhet, div. nevrologiske symptomer som kramper, epilepsi, hjerneødem, hjerneslag og drypp. Trener du hardt og mye bør du være litt ekstra obs, men så lenge du ikke er helt fanatisk ang. maten du spiser(kostholdet ditt høres ganske kontrollert ut uten å være ekstremt) vil du helt sikkert vært innen normalen:) Og det er jo perfekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt klor-mangel i forbindelse med hyperemesis. For å gjenopprette balansen måtte jeg spise litt ekstra salt en periode, så det er mulig:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm jeg har fått beskjed de gangene saltnivået mitt har blitt testet (3-4 ganger) om at det har vært for lavt. Og jeg har ikke prøvd å begrense inntaket på noen måte. Men drikker 4-5 liter vann om dagen.

 

Har ikke merket noe til de nevnte symptomene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hmm jeg har fått beskjed de gangene saltnivået mitt har blitt testet (3-4 ganger) om at det har vært for lavt. Og jeg har ikke prøvd å begrense inntaket på noen måte. Men drikker 4-5 liter vann om dagen.

 

Har ikke merket noe til de nevnte symptomene da.

Du drikker litt for mye vann!

 

Anonymous poster hash: a25ec...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er verre for kroppen å få for mye salt enn for lite. Kroppen skal ha ca 5 gr salt om dagen, hva som skjer om man får i seg for lite, det vet jeg ikke.

 

Men hvis du spiser ost fra butikken, kjøttpålegg osv, så er du helt sikkert innenfor grensa :)

tullprat.

Hvis man får i seg for lite salt, får man kramper og dør om man ikke kommer seg på sykehus STRAKS. Kroppen sier ifra om du får for mye, ved å bli tørst, men den sier ifra når du får for lite ved å dø.

 

Anonymous poster hash: 217b6...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen med å trekke opp en mer enn tre år gammel tråd og svare på ting folk skrev da?



Anonymous poster hash: 18b65...d3a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva er vitsen med å trekke opp en mer enn tre år gammel tråd og svare på ting folk skrev da?

 

Anonymous poster hash: 18b65...d3a

Fordi jeg fant dette interessant!

 

 

Anonymous poster hash: a25ec...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan få i seg for lite salt, men er nesten umulig så lenge man er frisk og spiser mat.  Har man for lite salt i kroppen, så er det mye større sjanse at man har drukket for mye vann eller har drevet svært mye og hard fysisk aktivitet uten påfyll av annet enn vann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, man kan få i seg for lite salt, men er nesten umulig så lenge man er frisk og spiser mat. Har man for lite salt i kroppen, så er det mye større sjanse at man har drukket for mye vann eller har drevet svært mye og hard fysisk aktivitet uten påfyll av annet enn vann.

Det er jo null problem, om man lager mat selv.

 

Anonymous poster hash: 38305...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan få i seg for lite salt, men er nesten umulig så lenge man er frisk og spiser mat.  Har man for lite salt i kroppen, så er det mye større sjanse at man har drukket for mye vann eller har drevet svært mye og hard fysisk aktivitet uten påfyll av annet enn vann. 

 

Nei det er ikke så veldig vanskelig. Jeg ble veldig overrasket over å få beskjed om at jeg hadde for lite salt, siden jeg spiste svært mye (nesten bare) halvfabrikat. (Ettersom dette er dib så får jeg vel spesifisere at dette var før jeg fikk barn.) Det eneste jeg gjorde "galt" var å drikke ca 3 liter vann per dag, og det er faktisk ikke spesielt vanskelig. ;)

 

Anonymous poster hash: 48d55...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, man kan få i seg for lite salt, men er nesten umulig så lenge man er frisk og spiser mat. Har man for lite salt i kroppen, så er det mye større sjanse at man har drukket for mye vann eller har drevet svært mye og hard fysisk aktivitet uten påfyll av annet enn vann.

Det er jo null problem, om man lager mat selv.

 

Anonymous poster hash: 38305...bec

 

 

Null problem å få for lite salt om man lager maten selv?

 

Da skal man i så tilfelle ha et temmelig spesielt kosthold og jobbe hardt for å få unngå salt.  Det er salt i utrolig mye som vi spiser og drikker.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, man kan få i seg for lite salt, men er nesten umulig så lenge man er frisk og spiser mat.  Har man for lite salt i kroppen, så er det mye større sjanse at man har drukket for mye vann eller har drevet svært mye og hard fysisk aktivitet uten påfyll av annet enn vann. 

 

Nei det er ikke så veldig vanskelig. Jeg ble veldig overrasket over å få beskjed om at jeg hadde for lite salt, siden jeg spiste svært mye (nesten bare) halvfabrikat. (Ettersom dette er dib så får jeg vel spesifisere at dette var før jeg fikk barn.) Det eneste jeg gjorde "galt" var å drikke ca 3 liter vann per dag, og det er faktisk ikke spesielt vanskelig. ;)

 

Anonymous poster hash: 48d55...b0c

 

 

Ja, men da understreker du bare det jeg sier.  Du spiser ikke for lite salt, du drikker for mye vann. Og det er det kanskje noe folk ikke er klar over etter at Flaskevann-industrien har brukt årevis på å overbevise oss om at vi trenger mye mer vann enn det vi egentlig trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...