Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sådde tomater (Tiny Tim og en cherrytomat jeg ikke husker navnet på) for noen uker siden. De spira etter ca en uke og er nå blitt drøyt 4 cm. Synes det går langsomt (men så er jeg en utålmodig sjel), men vokser de som "normalt" hehe? Jeg har sådd dem i sånne bittesmå firkantede potter og lurer på når jeg skal sette dem i større potter? Og når skal jeg begynne med gjødsel? Tanken er at de etter hvert skal ut på verandaen i solveggen, hvor store potter må jeg regne med at de trenger da?

Mange spørsmål som jeg håper dere "eksperter" kan hjelpe meg med!

Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet

Det er helt normal vekst. Bra de ikke bare skyter opp og blir tynne og lange og bleke -da er det for lite lys for dem. Mine er akkurat like store. Har du plastpotter eller sånne som er laget av torv eller noe sånt? Hvis sistnevnte vil du kunne se når røttene ikke lenger har nok plass, da stikker de ut av potta. Jeg gjødsler ikke før de er planta ut i jord, og da bare innimellom.

Jeg har vanligvis tre tomatplanter i ei diger potte - dvs tjueliters eller noe sånt. Inne i et varmt hjørne ute (hvor de forresten ikke kan flytte før det er absolutt helt sikkert at det ikke er noe sjans for frost lenger, dvs slutten av mai eller noe - og gjør det gradvis, noen timer av gangen) blir de sikkert kjempefine.

Skrevet

Takk for betryggende svar! Godt å høre at spirene utvikler seg som de skal:) Jeg har små firkantede plastpotter, ca 4x4 cm vil jeg tro. Tror du de må ha ny potte før de plantes ut i stor ute? Må de skjermes helt for regn ute også, de er vel kanskje sårbare for mugg?

Gjest sug lut
Skrevet

Antakelig må de ha noe større innen vi har sommer i Norge, ja... Hvis du har plass til den store potta inne er det jo enklest å plante dem om direkte i den.

Det med regn og mugg veit jeg faktisk ikke, har tilfeldigvis alltid hatt mine sånn passe skjerma for regn fordi det var der det var lunt og varmt (i en krok under takoverbygget) så det kan jeg dessverre ikke svare på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...