Gå til innhold

Opplevde noe ubehagelig på apoteket

Anbefalte innlegg

Skrevet

Opplevde noe ubehagelig på apoteket. Jeg var inne for å hente noen medisiner som legen hadde skrevet ut. Av div. grunner fikk jeg denne medisinen i annen form en tablett. Da begynte dama bak disken å spørre og grave hvorfor jeg ikke kunne bruke vanlige tabletter. Er dette vanlig? Liksom ikke det du har lyst til å diskutere i disken på apoteket. Heldigvis var det ikke så mange andre kunder akkurat da.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gul stjerne
Skrevet

Min første tanke er at hun var nysgjerrig og ønsket å lære, og at det var grunnen til at hun spurte. Hvilken medisin var det, og hvilken form...?

Skrevet

Det kan jo hende hun kunne tilby deg er annet preparat som for de fleste ville være bedre enn det du fikk. Det kan også hende at det som sto på resepten var såpass uvanlig at hun var redd legen kunne ha skrevet feil. Da er det bra de dobbeltsjekker.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Det kan jo hende hun kunne tilby deg er annet preparat som for de fleste ville være bedre enn det du fikk. Det kan også hende at det som sto på resepten var såpass uvanlig at hun var redd legen kunne ha skrevet feil. Da er det bra de dobbeltsjekker.

Ja, men er det folk på apoteket så er det kanskje ikke så kult å få brettet ut sine sensitive problemer så alle hører?

Skrevet

Nei, det er ikke vanlig at vi som jobber i apoteket spør om grunnen til legens valg.

Det hender allikevel titt og ofte at jeg bekrefter med kunden at det er rett at det blir foreskrevet stikkpiller/mikstur i stedet for tabletter, siden leger relativt ofte skriver feil på resepten. Hvis kunden bekrefter at det er rett, så blir ikke det mer nevnt.

Ofte hender det at kunden sier at de ikke skal ha stikkpiller men tabletter f.eks. Noen ganger bytter vi over der det ikke spiller noen rolle om kunden får det ene eller det andre, andre ganger må vi ringe legen - siden det kan være en årsak til at legen har gjort det valget.

Vi har "båser" i apoteket, slik at kundene blir skjermet for hverandre. Men det er upassende at de ansatte spør om unødvendige personlige opplysninger.

Skrevet

Det var diverse smertestillende stikkpiller.

Skrevet

De behøver ikke vite grunnen for å gi et annet preparat. Er det riktig at du skal ha stikkpiller i stedet for tabletter? Ut i fra dette svaret kan man vite om man kan tilby noe annet. Hvorfor skal du ha stikkpiller i stedet for tabletter? er et helt irrelevant spørsmål.

Hvorfor er relevant hvis man mener at doseringen er feil. Ulike sykdommer doseres ulikt.

Skrevet

De behøver ikke vite grunnen for å gi et annet preparat. Er det riktig at du skal ha stikkpiller i stedet for tabletter? Ut i fra dette svaret kan man vite om man kan tilby noe annet. Hvorfor skal du ha stikkpiller i stedet for tabletter? er et helt irrelevant spørsmål.

Hvorfor er relevant hvis man mener at doseringen er feil. Ulike sykdommer doseres ulikt.

Skrevet

Da er ikke hvorfor relevant. Kvalme, raskere absorpsjon og vanskeligheter med å svelge er gode kandidater til hvorfor, men det ville aldri jeg ha spurt om.

Skrevet

Apotekene er slik jeg har forstått det forpliktet til å gi deg informasjon dersom det finnes billigere og like gode preparater med samme innhold.

Det er slett ikke så dumt, for legemiddelfirmaene driver med smøring ovenfor legene, for å få dem til å skrive ut resept på deres preparater.

Så da gjør legene det, selv om det finnes billigere varianter på markedet fra andre produsenter.

Skrevet

Da er ikke hvorfor relevant. Kvalme, raskere absorpsjon og vanskeligheter med å svelge er gode kandidater til hvorfor, men det ville aldri jeg ha spurt om.

Man velger vel selv om man vil ha tabletter eller stikkpiller? Noen liker ikke tabletter osv. Rart spørsmål.

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Jeg tror apotekeren bare ville forsikre seg at det ble gitt rett medisin i rett form, ikke at hun ville drite deg ut for at du skulle ha stikkpiller.

Skrevet

Hun spurte om jeg ikke klarte å holde på tabletter. Og jeg måtte begynne å forklare. Følte meg ganske dum.

Skrevet

Trengen ikke noe spesiell grunn for å velge stikkpiller. Noen liker enkelt og greit bare ikke tabletter.

Skrevet

Nei, det er ikke vanlig at vi som jobber i apoteket spør om grunnen til legens valg.

Det hender allikevel titt og ofte at jeg bekrefter med kunden at det er rett at det blir foreskrevet stikkpiller/mikstur i stedet for tabletter, siden leger relativt ofte skriver feil på resepten. Hvis kunden bekrefter at det er rett, så blir ikke det mer nevnt.

Ofte hender det at kunden sier at de ikke skal ha stikkpiller men tabletter f.eks. Noen ganger bytter vi over der det ikke spiller noen rolle om kunden får det ene eller det andre, andre ganger må vi ringe legen - siden det kan være en årsak til at legen har gjort det valget.

Vi har "båser" i apoteket, slik at kundene blir skjermet for hverandre. Men det er upassende at de ansatte spør om unødvendige personlige opplysninger.

Du som jobber på apotek, hvor vanlig/uvanlig er det at voksne folk bruker/velger stikkpiller?

Skrevet

Jeg jobber ikke på apotek, men har merket meg at de selger feks. paracet stikkpiller til voksne på alle apotek og medisinutsalg, så vil tro at det er ganske vanlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...