Gå til innhold

Noen som har barn med fortenner som ikke treffer hverandre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en slags oval luke mellom hjørnetennene, det vil si at de fire framtennene ikke treffer hverandre. Dette gjelder en 3-åring uten noe særlig språk, skal utredes for dårlig hørsel, men vi føler at hørselen er i orden. Har aldri tenkt på at tannstillingen kan være en årsak til dårlig språk, er det noen som har erfaring med dette? Når jeg googler det, ser det ut til at dette kalles frontal åpent bitt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke erfaring med det sånn sett, men jeg har nå møtt noen mennesker med slik tannstilling gjennom mitt relativt korte liv. Alle har de vært normale, oppegående mennesker som ikke har problemer med språket. Kanskje har de hatt det tidligere, men ikke i voksen alder :) Det ser jo litt artig ut, men det hindret ikke meg i å bli stormende forelsket i den ene av dem, he he.

Skrevet

Ta kontakt med tannklinikken barnet hører til.

Men ingen tannlege henviser til kjeveortoped når barnet er 3 år ;)

Smokkebruk? Tott?

Men har ikke hørt om vesentlige taleproblemer som følge av tannstillingen. Men barnet er da bare 3 år...jeg har et tantebarn som er 6 straks (nr 3 i søskenflokk) -han snakker veldig dårlig også. Enkelte er bare litt senere, uten at det trenger å få følger for de senere ;)

Lykke til :)

Skrevet

Åpent bitt er helt vanlig hos barn som bruker smokk eller sutter pÅ totten. GÅr som regel tilbake av seg selv dersom barnet slutter innen det fyller fire År. Har aldri hørt at Åpent bitt i seg selv skal ha noe Å si for sprÅkutvikling, men selvfølgelig uheldig dersom barnet gÅr rundt og sutter pÅ noe hele dagen.

Hilsen tannlege.

Skrevet

Åpent bitt er helt vanlig hos barn som bruker smokk eller sutter pÅ totten. GÅr som regel tilbake av seg selv dersom barnet slutter innen det fyller fire År. Har aldri hørt at Åpent bitt i seg selv skal ha noe Å si for sprÅkutvikling, men selvfølgelig uheldig dersom barnet gÅr rundt og sutter pÅ noe hele dagen.

Hilsen tannlege.

Takk for svar. Tok kontakt med tannlege i dagtidlig, og fikk time i dag kl 1 fordi de ville se pÅ det. Han bruker smokk om natten (men helst i innsovingsfasen), og litt pÅ dagtid om han sutrer før leggetid. Eldstemann brukte ogsÅ smokk pÅ denne mÅten, men fikk ikke rar tannstilling pga det.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hm, sønnen min har mellomrom mellom alle tennene sine, kanskje derfor han har litt dårlig språk? Aldri tenkt over...

Skrevet

Hilsen tannlege.

Takk for svar. Tok kontakt med tannlege i dagtidlig, og fikk time i dag kl 1 fordi de ville se pÅ det. Han bruker smokk om natten (men helst i innsovingsfasen), og litt pÅ dagtid om han sutrer før leggetid. Eldstemann brukte ogsÅ smokk pÅ denne mÅten, men fikk ikke rar tannstilling pga det.

NÅr han kun bruker smokk ved innsovning, bør ikke smokken være noe hinder for sprÅkutvikling. Høres helt normalt ut, synes jeg. Fint at du har fÅtt time hos tannlegen. Lykke til :)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg googlet nå, og det er ikke helt sånn sønnen min har...

Gjest Miryks
Skrevet (endret)

Mener du overbitt?

Ah, glem det, når jeg bare googlet, så så jeg at det ikke var det.

Gå gjennom alfabetet selv, så oppdager du at det er enkelte bokstaver vi bruker tenne til. F er en av de.

Så det kan være en grunn til taleproblemer.

Endret av Miryks
Skrevet

Datteren min på 3 år har latterlig "åpent" bitt, dvs at hun er veldig overbitt med de fire fortennene, helt umulig for henne å bite over en brødskive med salami f.eks. Tennene er ikke i nærheten av å treffe hverandre.

Men hun veldig tidlig med språket, snakket i hele setninger lenge før hun var 2 år.

Har aldri hørt om at bittfeil påvirker språket, men jeg har jo ingen aning egentlig så det er sikkert greit for dere å gå til tannlegen for råd.

Skrevet

det er mer slik at tennene står "oppå" hverandre, ikke overbitt. Men mellom de fire oppe og de fire nede er det et ovalt hull - biter han tennene sammen ser vi inn i munnen hans gjennom hullet mellom den øvre og nedre tannraden...

Skrevet

det er mer slik at tennene står "oppå" hverandre, ikke overbitt. Men mellom de fire oppe og de fire nede er det et ovalt hull - biter han tennene sammen ser vi inn i munnen hans gjennom hullet mellom den øvre og nedre tannraden...

Det gjør vi på datteren min også, men hun har ikke problemer med språket. Hun har snakket rent fra hun var ganske liten, men skarrer på r'en da (sørlandet).

• 3 måneder senere...
Skrevet

Hei,

Jeg er født med åpent bitt - slik du beskriver. Nå hadde ikke jeg direkte problemer med språket da jeg var liten - men store problemer med lesping og enkelte bokstaver. Naturlig nok fikk jeg også problemer med å spise - og med spytting.

Vanligvis lukker åpent bitt seg når man får "voksentennene" - men det gjorde det ikke hos meg. Denne bittfeilen ble rettet da jeg var 20 år gammel med relativt omfattende kjevekirurgi. Da hadde jeg forsøkt regulering i mer enn 10 år. Denne typen bittfeil henger ofte sammen med svelgefeil, problemer med åpen gane eller forhøyet gane - og problemer med mandler, polypper og falske mandler.

Dette er en bittfeil som mange med syndromer har - bli ikke redd av den grunn - det er ikke alltid en sammenheng.

Etter oprasjonen hvor de lukket det åpne bittet mitt - fikk jeg automatisk bedre tale, mindre lesping og større selvtillit. For et lite barn kan det at det er vanskelig å uttale ord ol være nok til at de vegrer seg for å snakke.

Beklager om noen har svart på dette før - eller du har fått hjelp - leste ikke igjennom alle kommentarene - men googlet åpent bitt og fant denne tråden. Synes jeg kunne bidra med den informasjonen jeg hadde :)

Lykke til!

Skrevet
Hei, Jeg er født med åpent bitt - slik du beskriver. Nå hadde ikke jeg direkte problemer med språket da jeg var liten - men store problemer med lesping og enkelte bokstaver. Naturlig nok fikk jeg også problemer med å spise - og med spytting. Vanligvis lukker åpent bitt seg når man får "voksentennene" - men det gjorde det ikke hos meg. Denne bittfeilen ble rettet da jeg var 20 år gammel med relativt omfattende kjevekirurgi. Da hadde jeg forsøkt regulering i mer enn 10 år. Denne typen bittfeil henger ofte sammen med svelgefeil, problemer med åpen gane eller forhøyet gane - og problemer med mandler, polypper og falske mandler. Dette er en bittfeil som mange med syndromer har - bli ikke redd av den grunn - det er ikke alltid en sammenheng. Etter oprasjonen hvor de lukket det åpne bittet mitt - fikk jeg automatisk bedre tale, mindre lesping og større selvtillit. For et lite barn kan det at det er vanskelig å uttale ord ol være nok til at de vegrer seg for å snakke. Beklager om noen har svart på dette før - eller du har fått hjelp - leste ikke igjennom alle kommentarene - men googlet åpent bitt og fant denne tråden. Synes jeg kunne bidra med den informasjonen jeg hadde :) Lykke til!

Det du beskriver er ovalt bitt - eller åpent bitt. Det er ikke det samme som overbitt eller underbitt. Jeg kunne putte hele lillefingeren inn mellom over og undertennene - når jeg bet sammen på jekslene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...