Gå til innhold

røyking under svangerskapet??

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva mener dere om røyking under svangerskapet?har ei vennine som røyket under hele svangerskapet,hun hadde fått beskjed av svangerskapsspesialisten at så lenge hun holdt seg under 6-7 røyk gjorde det ikke noe om hun røyket.han sa også at det var bedre å røyke litt å være lykkelig enn å ikke røyke og være ulykkelig.Det hadde vist større innvirkning på barnet,enn om hun røyket noen få røyk om dagen..

hmmm...

hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det to muligheter:

1)Venninnen din var til gynekolog i et annet land enn Norge

2)Venninnen din lyver om hva som ble sagt for å forsvare at hun ikke klarer å stumpe røyken.

Nr 2 er vel mest sannsynlig....:-)

Skrevet

Ikke vær så bastant, anonym.

Du var der ikke og vet nok helt sikkert ikke hva som ble sagt:)

Jeg fikk noenlunde samme beskjed fra legen min, men han rådet meg selvsagt til å slutte. (Noe jeg prøvde, men ikke fikk til)

Samvittigheten min var svart og jeg har fremdeles veldig dårlig samvittighet for røykene jeg påførte barnet mitt - Heldigvis gikk det bra med mitt barn, og barnet har heldigvis ikke fått skader som følge av dette.

Venninnen din har det helt sikkert ikke godt hun heller. Det er grusomt å ikke klare å slutte, selv om jeg sa til meg selv at jeg aldri skulle utsette barnet mitt for slikt, om jeg engang ble gravid.

Skrevet

Legene er faktisk ikke så streng på hva de sier om røyking. Selv røyka jeg i mitt svangerskap, legen sa til meg at om jeg ikke klarte å slutte så var jo mindre jo bedre. Ikke noe fy du Må slutte å røyke. Syntes egentlig at det er litt synd at de ikke tar litt tak i det, for jeg brukte det stadig til unskylding "hvor farlig kan det være når legen mener det er helt ok" (selv om at jeg er 100% klar over at det KAN være skadelig for barnet) Men bank i bordet jeg har fått ei helt frisk datter:)

Gjest overlord
Skrevet

Jeg mener at enten er legen komplett idiot eller så lyver venninna di. Anser det siste som mest sannsynlig.

Skrevet

Jeg synes det er forkastelig å røyke når man er gravid. Er selv periode røyker, har røyket fast og har sluttet og begynt mange ganger. Men når jeg var gravid, var det ikke snakk om å røyke. Jeg har to venninner som røykte under graviditeten (e) og har flere astma barn, har selv tendenser til astma og min mor røykte når hun gikk gravid med meg.. Jeg fatter ikke hvordan man kan dra ned den røyken nedi lungene når man har ett skyldig lite barn i magen.

Skrevet

Jeg synes det er forkastelig å røyke når man er gravid. Er selv periode røyker, har røyket fast og har sluttet og begynt mange ganger. Men når jeg var gravid, var det ikke snakk om å røyke. Jeg har to venninner som røykte under graviditeten (e) og har flere astma barn, har selv tendenser til astma og min mor røykte når hun gikk gravid med meg.. Jeg fatter ikke hvordan man kan dra ned den røyken nedi lungene når man har ett skyldig lite barn i magen.

Uskyldig skal det sef stå.. :-)

Skrevet

Det er en aldeles forferdelig, egoistisk handling.

Hvordan noen kan utsette sitt eget barn for den påkjenningen det er for babyen i magen når mor røyker er for meg helt ufattelig.

Stakkars liten....

Skrevet

Ikke vær så bastant, anonym.

Du var der ikke og vet nok helt sikkert ikke hva som ble sagt:)

Jeg fikk noenlunde samme beskjed fra legen min, men han rådet meg selvsagt til å slutte. (Noe jeg prøvde, men ikke fikk til)

Samvittigheten min var svart og jeg har fremdeles veldig dårlig samvittighet for røykene jeg påførte barnet mitt - Heldigvis gikk det bra med mitt barn, og barnet har heldigvis ikke fått skader som følge av dette.

Venninnen din har det helt sikkert ikke godt hun heller. Det er grusomt å ikke klare å slutte, selv om jeg sa til meg selv at jeg aldri skulle utsette barnet mitt for slikt, om jeg engang ble gravid.

Veldig enig i alt du sier. Jeg kunne ikke skjønne folk som røyka når de var gravide, det skulle ikke bli noe problem for meg. Men så satt jeg der da med to blå streker på pinnen, sa hver dag at nå må jeg slutte, men klarte det ikke. å noe som hvertfall ikke hjalp var de som skulle fortelle meg at dette ikke var bra, som om jeg ikke viste det :( :( Men har ikke tatt et eneste trekk etter at hun har blitt født så ho får hvertfall helt "ren" morsmelk.
Skrevet

Mange forskjellige svar. Jeg vet jo ikke akkurat hva legen sa til venninen min for jeg var jo ikke tilstedet..,Jeg er ikke gravid enda , men jeg blir det jo forhåpentligvis snart og jeg vil jo helst ikke røyke, men tror ikke det blir så lett å bare slutte på rappen heller.. Noen tips til røykeslutt da?:) jeg liker liksom å røyke , men vil jo ikke skade barnet heller.

Og hvor mange røyk om dagen røyket dere gravide?

Skrevet

Jeg slutta når jeg fant ut at jeg var gravid. Da hadde jeg røykt 20-25 røyk til dagen i 13 år. Hadde ikke klart å slutte med røykeboka, viljestyrke og slikt, men det var noe annet når jeg var gravid.

Er vel en del av det å bli foreldre. å sette barnet foran deg selv.

Stigmatiseringa hjelper jo den også. Hadde ikke særlig lyst til at folk skulle se på meg og tenke at jeg var ei dårlig mor og slike ting. Må jo ha vært vanskeligere for 15-20 år siden når ingen skjønte hvorfor du slutta å røyke bare fordi du var gravid.

Skrevet

Min venninne røyket i begge svangerskapene. Trappet ned, men like fullt røykte hun flere sig for dag. Hun har fått 2 jenter, som begge har astma. Ingen har astma verken på mor eller far-siden. Hun sier hun ikkje skjønner hvorfor begge to har fått det... Jeg har tenkt mitt.. RøYK!! Men orker ikke si noe, og sa ikke noe når hun gikk gravid heller, for hun visste det så godt..

Hvis du ikke er gravid enda, så start imorgen den dag med røykeslutt som mål, før du blir gravid. Astma høres ikke alvorlig ut, men når ungen din strever med å puste, vil ikke en røyk gjøre deg mye lykkelig, vil jeg tro...

Skrevet

Tips. Kast røyken med en gang pinnen er positiv! Ikke et eneste trekk først, bare kast den...

Så bare slutter du, fortell deg selv at du ikke trenger det og tving deg over på andre tanker med en gang du blir røyksugen.

Jeg gjorde det og tror problemet ligger i at. "jeg må bare ha en røyk til før jeg kaster den, jeg ble så satt ut av den positive testen" ol. reaksjoner.

Ikke la deg gå i den fella, terskelen blir så lav for å bare ta en til senere "for det gikk jo fint sist gang" og så er du en røyker i svangerskapet...

Kutt den med en eneste gang!

Skrevet

Mange forskjellige svar. Jeg vet jo ikke akkurat hva legen sa til venninen min for jeg var jo ikke tilstedet..,Jeg er ikke gravid enda , men jeg blir det jo forhåpentligvis snart og jeg vil jo helst ikke røyke, men tror ikke det blir så lett å bare slutte på rappen heller.. Noen tips til røykeslutt da? :) jeg liker liksom å røyke , men vil jo ikke skade barnet heller.

Og hvor mange røyk om dagen røyket dere gravide?

før jeg var gravid røyka jeg ca 20, når jeg fant ut at jeg var gravid var det alt fra 4 - 8 røyk om dagen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...