Gå til innhold

Trenger hjelp fra bolig eiere:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min kjære har akkurat kommet inn på boligmarkedet. Av den grunn har jeg heller ikke vært så oppdatert på dette med rente heller. Renten i vår bank dnb ligger på 3,80%. Er dette mye/lite? Kan dere som har litt erfaring på dette området fortelle meg dette?

Vi ønsker å binde renten slik at vi er sikret på den måten at vi vet med sikkerhet hva vi må betale på huset i mnd uavhengig av en evt renteøkning.. Men er det dumt å binde den nå? Jeg vet at om du binder renten f.eks i 5 år blir den høyere enn 3,80.. Men spm er bør vi vente med å binde??

Hilsen ung og forvirret på dette området:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere økonomi til å klare en renteøkning burde dere

Ikke binde nå. Renten vil med all sannsynlighet holde seg lav lenge.

Har dere det derimot trangt er det veldig forutsigbart med bundet rente

Skrevet

Hei,

3,8 er en god rente :) Du kan sjekke sånt på barometere på nettet! Husk å følge med, for renta justeres stadig, og plutselig har du fått en mye høyere rente enn andre banker kan tilby.

Når det gjelder fast rente mener de fleste at dette er en meget god tid å binde på. å vente kan antakelig bli dyrt, men det er klart du kan få den litt billigere også om du er heldig. Bare vær oppmerksom på at om du binder deg i 5 år kan det bli dyrt om dere må selge boligen av en eller annen grunn. Du vil heller ikke kunne bytte bank om det er ønskelig. Men det har jo noen fordeler også, bl.a. som du nevner, forutsigbarhet. Hør med banken din hva de tilbyr. Vet dnb har hatt gode fastrenter nå!

Skrevet

For litt over 10 år siden var renten oppe i 11-12%

Skrevet

For litt over 10 år siden var renten oppe i 11-12%

Det er ikke sant - det er mye mer enn 10 år siden. Og siden den gang er hele valutasystemet lagt om, og kan ikke sammenlignes med dagens rente. Ikke driv skremsel om du ikke helt har skjønt hvordan ting fungerer :)

Skrevet

Jeg ville ikke bundet renten akkurat nå, men kanskje mot desember/januar igjen. Da er det større sjanse for at renten langsomt vil gå oppover igjen. Uansett ville jeg ikke bundet renten for hele lånet, men en del av det f.eks 75-80%. Da kan resten av lånet være med flytende rente og gi dere mulighet til å betale ned litt ekstra dersom dere kan det. Vil tro dere kan få en fastrente på ca 4,3% nå dersom dere er under 75% av boligens verdi.

Men dette er jo bare spekulasjoner, du bør vel helst forholde deg til de rådene banken gir dere ;)

Skrevet

20:51:

Holde seg lav eller synke? hehe det er kanskje ikke så godt å si men.. Sitter å leser litt bl.a denne artikkelen: http://www.vg.no/din...?artid=10079079

Syntes dette med rente ikke er til å bli klok av. Er ikke så lenge siden bankene/avisene gikk ut med at renten kunne komme opp til 8-10%...å nå er den 3,80% (i dnb)... hmm

hi

Skrevet

det viktigste hvis du binder renta er å drite i å følge med på den flytende;) for man kan jo "tape" penger på det hvis den flytende er veldig lav.

personlig bandt vi vår når vi køpte. syns det er mye bedre å forholde meg til en fast sum.

vi bandt for 5år, når det løser seg opp nå i vår, skal vi refinansiere og binnde igjen.

hvis du skal bytte bank eller selge el.l så må du betale deg ut av bindinga, og det kan bli dyrt. men du må jo vurdere hvor sikker frmtiden i boligen er, og ta en sjans:)

lykke til!

Skrevet

Å binde renten lønner seg sjeldent. Det er i utgangspunktet en veldig dyr forsikring.

Det finnes mange flere lure mÅter Å forberede seg pÅ renteoppgang pÅ. Hvis dere har en kundekonsulent i DNB sÅ fÅ en time hvor dere kan fÅ litt veiledning og rÅd.

Dere kan begynne Å spare opp til en rentebuffer.

økonomien deres skal jo uansett tÅle en renteoppgang til rundt 7-8%.

Hvis dere feks velger ett fastrentelÅn og dere plutselig mÅ selge huset enten pga samlivsbrudd, flytte, mistet jobben osv. og hvis feks fastrenten har sunket siden dere bandt den, da mÅ dere betale kompensasjon til banken for Å fÅ gÅ ut av avtalen.

Og DET kan fort bli dyrt

Skrevet

Renta var på over 10% i 1999. Gikk opp fra litt over 5% i løpet av et halvår.

Skrevet

20:52 takk for svar:) Jeg har ikke satt meg helt inn i dette ennå, men driver å leser litt her og der:) Men det viste jeg ikke, at det kan bli dyrt for oss å selge boligen om vi ønsker å selge den (med fast rente i 5 år) . Takk for svar 21:00, nå fikk jeg svar på det jeg tenkte å spørre om, om hvorfor det evt kan bli dyrt å selge igjen..

Hvilke sider på nettet kan man følge med på når det gjelder renter egentlig? Kunne tenkt meg å sett en slags tabell med oversikt over renter, hva den har ligget på tidligere osv..

Hmm vi ønsker jo kanskje muligens å selge igjen innen det har gått 5 år. drømmen er jo hus, ikke to mannsbolig.. TUSEN TAKK FOR SVAR ALLE SAMMEN. Hjelper veldig å lese det dere skriver, ..

Takk 21:05: begynner å se nå at det kanskje ikke er så lurt å binde likevel. Jeg fikk litt panikk her når jeg så hvor mye vi må betale om renten stiger ti 8-10% f.eks, dette hadde nok gått, men fy så trangt det hadde blitt økonomisk.. derfor tenkte vi at å" binde renten" kanskje kunne være en lur ide.. hehe

hi

Skrevet

3,8 er veldig bra rente, ikke noe å si på der.

Har dere dårlig økonomi og vet at dere skal bo der dere bor så og så lenge ville jeg vurdert å binde store deler av lånet. Men da må dere huske at dere ikke kan endre dette uten mulige kostnader - bindes lånet for fem år, bør dere bo der i fem år.

3,8 er veldig lavt om man ser historisk på renta, dere må gå utifra en normalrente på omkring 6. Og at den innimellom går endel over dette.

Legg av en viss sum hver mnd på en konto for de månedene renta blir litt i overkant - da sover dere mye bedre om natten - og ta det som en bonus og ikke en selvfølge at renta akkurat nå er 3,8.

Legg også litt av på en konto til kommunen sender dere regning på vann, kloakk, eiendom og annen dritt :-)

Betal ned så mye dere kan - mindre renteutgifter og tryggere hverdag :-)

Gratulere med egen bolig!

Skrevet

20:52 takk for svar:) Jeg har ikke satt meg helt inn i dette ennå, men driver å leser litt her og der:) Men det viste jeg ikke, at det kan bli dyrt for oss å selge boligen om vi ønsker å selge den (med fast rente i 5 år) . Takk for svar 21:00, nå fikk jeg svar på det jeg tenkte å spørre om, om hvorfor det evt kan bli dyrt å selge igjen..

Hvilke sider på nettet kan man følge med på når det gjelder renter egentlig? Kunne tenkt meg å sett en slags tabell med oversikt over renter, hva den har ligget på tidligere osv..

Hmm vi ønsker jo kanskje muligens å selge igjen innen det har gått 5 år. drømmen er jo hus, ikke to mannsbolig.. TUSEN TAKK FOR SVAR ALLE SAMMEN. Hjelper veldig å lese det dere skriver, ..

Takk 21:05: begynner å se nå at det kanskje ikke er så lurt å binde likevel. Jeg fikk litt panikk her når jeg så hvor mye vi må betale om renten stiger ti 8-10% f.eks, dette hadde nok gått, men fy så trangt det hadde blitt økonomisk.. derfor tenkte vi at å" binde renten" kanskje kunne være en lur ide.. hehe

hi

Google overkurs og underkurs, så kan du lese litt om hva som skjer dersom dere selger før bindingstiden går ut. Men, det går an å binde i bare 3 år også :)

Skrevet

herlighet. 10%.... Det hadde blitt litt mye for oss altså.. Ikke så greit å forutse "hva som vil skje fremover", eller ?!

hi

Skrevet

3,80 er en veldig fin rente.

Vi har 3,95 og eier nå 50% av boligen. Har faktisk akkurat fått den ned på det etter å ha forhandlet med banken, men ser at vi kunne presset de litt til.

Skrevet

Kan man binde for 3 år også ja.. Hmm 3 år vil vi nok bo der ja. men ikke 5år (kanskje). Dette med samlivsbrudd vet man jo aldri da, selv om ingenting til sier det nå:-)

21:10 (MrsMilla): ABSOLUTT! vi har ikke så mye ekstra akkurat nå. Vi gikk fra en liten leilighet til å kjøpe bolig som var 4 ganger større, der av endel nytt vi måtte ha i hus (møbler). Men vi har hvertfall 40 000 på sparing nå, og skal sette av det som kommer av ferie penger i år (evt skattepenger). Vi reiser ikke på ferie i år da det er smartere å ha en stor(=større) bufferkonto, tilfelle rottefelle. Får heller nyte huset i sommer og reise neste år. Får jeg er enig med deg der, da sover vi bedre om natten om vi har litt å rutte med:)

hi

Skrevet

Til 21:12

3,95 i fastrente? Hvor mange år har dere evt bundet renten på? Kan man forhandle med banken om fastrenten????? Hvilken bank har du evt?

Hehe dette ble mange spm ser jeg;) Takk nemelig for ALLE svar:)

hi

Skrevet

3,95 i fastrente? Hvor mange år har dere evt bundet renten på? Kan man forhandle med banken om fastrenten????? Hvilken bank har du evt?

hi

Nei ikke fastrente. Flytende. Det var derfor jeg syns dere var heldige med 3,80. Regner ikke med dere eier 50% av boligen heller og det skal vare slik at jo mer man eier jo lavere rente.

Vi har Sparebank1 midt Norge

Skrevet

Aha sånn å forstå :) Nei vi eier absolutt ikke 50% av boligen:)

hi

Skrevet

Det er mulig å videreføre ett fastrentelån til ny bolig. MEN, som jeg skrev istad og, mye annet kan skje som feks samlivsbrudd, dødsfall, arbeidsledighet osv.

Så fastrentelån er kun for de som er heeeeelt avhengig av økonomisk forutsigbarhet

Snakk med banken om andre triks.

Vi sparer heller ekstra i måneden ved å "late" som om renten er 5.5% Pengene går inn på en ekstra bufferkonto (som da er tilgjengelig når renten etterhvert går opp), og i tillegg så har vi justert forbruket som om rentenivået er mye høyere. Forskjellen er jo at vi betaler disse pengene til oss selv, ikke til banken sitt fastrentelån.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

I det store og hele lønner det seg ikke å binde renta. Dvs. viss man ser på mange mennesker over lengre tid, taper flertallet på å binde.

Vi har flytende rente nå, for vi tåler fint en renteoppgang. Men vi hadde bundet renta da den store renteoppgangen kom -99 , og det tjente vi masse på. Vi hadde også bundet renta på halve lånet da rentenedgangen kom noen år tidligere, det tapte vi noe på.

Men selv om det generelt ikke lønner seg å binde renta, så er det deilig å ikke trenge å tenke på å takle en stor renteoppgang, spesielt i faser hvor økonomien er litt trang og forutsigbarhet betyr mer enn de kronene man ev taper. En merker jo ikke noe til det tapet egentlig. Det er jo ikke sånn at man har penger som forsvinner.

Skrevet

hi

Vi har bundet 75% av huslånet i fastrente (3,89% på 3 år) og resterende går på flytende rente. Vi har i tillegg ordnet det slik at vi betaler kun renter på fastrentelånet, men at vi betaler desto mere ned på lånet med flytende rente. Lånet som går på flytende rente vil derfor være ferdignedbetalt innen 3 år :) Grunnen til at vi har gjort på denne måten er fordi flytende renta er høyere enn fastrenten og er derfor dyrere..

Skrevet

Er pluss og minus med alt.

Jeg bandt renta på lånet nå, fikk rente på 3,7% i 5 år. Mulig renten vil gå ned, men for meg er det veldig betryggende å vite hva jeg skal betale. Om den skulle gå opp slipper jeg å tenke på det:) Mulig jeg kan tape litt på det, men om den skulle gå opp til 7 eller 8 så har jeg jo også spart penger.

Skrevet

NormaJean: Veldig enig i det du sier der. Jeg har erfart at man ikke alltid kan forutse ting :) Det går fint om renten øker, men om renten øker til 8-10% da tror jeg ting ikke vil bli veldig moro i heimen. Hehe. Liker å ha litt økonomisk spillerom, ikke å bruke ALT på lån. Vi skal sette opp ett beløp i mnd som går til "sparing" (dvs uforutsette utgifter ikke ferier osv).

Vi ønsker i første omgang å ha en buffer på rundt 80 000, da er vi litt sikret å kan sove litt bedre om natten:) hehe

vi skal i møte med banken igjen om ca 1mnd, så skal forhøre meg litt hva de sier da. Vi har heldigvis fått en veldig fin rådgiver i banken, så vi føler oss trygge på at han vet hva som lønner seg og ikke:)

Tusen takk forresten:)

hi

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...