Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #1 Skrevet 15. mars 2012 Correct me if I'm wrong, men jeg har forstått det slik at TRAS-testing er frivillig. Er det da slik at barnehagen er pliktig til å spørre foreldrene om de ønsker at barna skal testes, eller i det minste opplyse om at de vil starte testingen, slik at foreldrene får mulighet til å motsette seg testingen?
1,2 også 3 Skrevet 15. mars 2012 #2 Skrevet 15. mars 2012 Tras er vel en av de få testene barnehagen kan ta uten å informere foreldrene. De kan kartlegge uten å si fra.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #3 Skrevet 15. mars 2012 Tras er vel en av de få testene barnehagen kan ta uten å informere foreldrene. De kan kartlegge uten å si fra. Akkurat. Men man kan motsette seg det?
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #4 Skrevet 15. mars 2012 Vi får ikke ta tras uten foreldrenes samtykke.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #5 Skrevet 15. mars 2012 Det er et verktøy til bruk i barnehagen, så dukannok ikke motsette deg det. Men dersom det skal henvises til feks ppt, kan du bestemme at det ikke skal sendes med som vedlegg? Hvorfor så mye mot tras???
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #6 Skrevet 15. mars 2012 http://ipad.dagbladet.no/2012/03/15/kultur/debatt/kronikk/oppdragelse/barnehager/20693083/
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #7 Skrevet 15. mars 2012 Det er et verktøy til bruk i barnehagen, så dukannok ikke motsette deg det. Men dersom det skal henvises til feks ppt, kan du bestemme at det ikke skal sendes med som vedlegg? Hvorfor så mye mot tras??? Har ikke sagt noe om at jeg er imot TRAS. Det jeg lurer på om det er frivillig og om barnehagene må opplyse foreldrene om at barna skal testes.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #8 Skrevet 15. mars 2012 Jeg vet faktisk ikke om de MÅ informere eller kan gjøre det uten samtykke. MEN; hvis barnehagen skal ta en TRAS-test regner jeg med at det er grunn til det. Og skal barnet kartlegges av en grunn sÅ bør vel det gjøres i samarbeid med foreldrene?? Jeg synes det ville være snodig hvis mitt barn skulle kartlegges uten at vi hadde blitt informert, uten at barnehagen hadde tatt "problemet" opp med oss pÅ en eller annen mÅte. Hvis barnehagen har en grunn til Å kartlegge barnet, sÅ ville det vel være helt naturlig Å ta en samtale med foreldrene først?
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #9 Skrevet 15. mars 2012 I enkelte kommuner traskartlegges alle barn.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #10 Skrevet 15. mars 2012 Jeg vet faktisk ikke om de MÅ informere eller kan gjøre det uten samtykke. MEN; hvis barnehagen skal ta en TRAS-test regner jeg med at det er grunn til det. Og skal barnet kartlegges av en grunn sÅ bør vel det gjøres i samarbeid med foreldrene?? Jeg synes det ville være snodig hvis mitt barn skulle kartlegges uten at vi hadde blitt informert, uten at barnehagen hadde tatt "problemet" opp med oss pÅ en eller annen mÅte. Hvis barnehagen har en grunn til Å kartlegge barnet, sÅ ville det vel være helt naturlig Å ta en samtale med foreldrene først? Slik jeg har forstått det så TRAS-testes alle barn i barnehager som bruker denne testingen. Det trenger derfor ikke være en grunn til at de tester, eller et "problem" i utgangspunktet.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #11 Skrevet 15. mars 2012 I enkelte kommuner traskartlegges alle barn. Ja, men er det frivillig og kan man motsette seg det?
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #12 Skrevet 15. mars 2012 Jeg har jobbet som ped leder i 3 ulike kommuner og alle bruker TRAS uten at det kreves samtykke.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #13 Skrevet 15. mars 2012 Jeg vet faktisk ikke om de MÅ informere eller kan gjøre det uten samtykke. MEN; hvis barnehagen skal ta en TRAS-test regner jeg med at det er grunn til det. Og skal barnet kartlegges av en grunn sÅ bør vel det gjøres i samarbeid med foreldrene?? Jeg synes det ville være snodig hvis mitt barn skulle kartlegges uten at vi hadde blitt informert, uten at barnehagen hadde tatt "problemet" opp med oss pÅ en eller annen mÅte. Hvis barnehagen har en grunn til Å kartlegge barnet, sÅ ville det vel være helt naturlig Å ta en samtale med foreldrene først? Slik jeg har forstÅtt det sÅ TRAS-testes alle barn i barnehager som bruker denne testingen. Det trenger derfor ikke være en grunn til at de tester, eller et "problem" i utgangspunktet. Jeg vet faktisk ikke om de MÅ informere eller kan gjøre det uten samtykke. MEN; hvis barnehagen skal ta en TRAS-test regner jeg med at det er grunn til det. Og skal barnet kartlegges av en grunn sÅ bør vel det gjøres i samarbeid med foreldrene?? Jeg synes det ville være snodig hvis mitt barn skulle kartlegges uten at vi hadde blitt informert, uten at barnehagen hadde tatt "problemet" opp med oss pÅ en eller annen mÅte. Hvis barnehagen har en grunn til Å kartlegge barnet, sÅ ville det vel være helt naturlig Å ta en samtale med foreldrene først? Slik jeg har forstÅtt det sÅ TRAS-testes alle barn i barnehager som bruker denne testingen. Det trenger derfor ikke være en grunn til at de tester, eller et "problem" i utgangspunktet. ja jeg er klar over det! Men i de kommuner hvoo ALLE TRAS-testes, sÅ er jo faktisk foreldrene allerede informert..... Jeg regnet med at dette ikke var i en kommune hvor alle TRAS-testes utfra spørsmÅlet om informasjon eller ikke......
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #14 Skrevet 15. mars 2012 Hos oss (Asker) TRAS vurderes alle barn. Dette er kun et greit beskrivende system på å forklare hvor barnet ditt ligger i utvikling. Har aldri hørt om noen bhg som spør foreldre om lov, har heller aldri hørt om foreldre som ikke ønsker dette. Hvis du har veldig i mot dette (feks barn med handicap eller særskilte behov, der TRAS ikke gir mening), ville jeg snakket med styrer, PPT og evt BUP. Testes barnet ditt på andre vilkår, gir det jo ingen mening med TRAS. Det forstår nok ped.leder/styrer/PPT og andre instanser som er rundt barnet ditt. Spør :-)
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #15 Skrevet 15. mars 2012 Har man først overlatt barnet sitt til en barnehage, må man visst regne med at barnehagen gjør det som DE mener er best for barnet.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #16 Skrevet 15. mars 2012 Har man først overlatt barnet sitt til en barnehage, må man visst regne med at barnehagen gjør det som DE mener er best for barnet. Og dette er jeg uenig i, at man skal måtte følge hva barnehagen mener er mest hensiktsmessig. Det er derfor jeg lurer på om man kan motsette seg TRAS-testing og heller henvende seg til fagpersonell man selv stoler på og overlate utredning til dem. Barnehagen her har driti seg ut big time med trasingen av dattera mi (sendt henne til utredning for noe hun faktisk mestrer godt, og fullstendig oversett de utfordringene hun faktisk har på andre områder), noe som gjør at jeg har mistet tilliten til barnehagens kompetanse fullstendig.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #17 Skrevet 15. mars 2012 Har man først overlatt barnet sitt til en barnehage, må man visst regne med at barnehagen gjør det som DE mener er best for barnet. Og dette er jeg uenig i, at man skal måtte følge hva barnehagen mener er mest hensiktsmessig. Det er derfor jeg lurer på om man kan motsette seg TRAS-testing og heller henvende seg til fagpersonell man selv stoler på og overlate utredning til dem. Barnehagen her har driti seg ut big time med trasingen av dattera mi (sendt henne til utredning for noe hun faktisk mestrer godt, og fullstendig oversett de utfordringene hun faktisk har på andre områder), noe som gjør at jeg har mistet tilliten til barnehagens kompetanse fullstendig. TRAS er ingen UTREDNING av barnet. Det er kun en kartlegging av hvor barnet ligger i utvikling. Dette KAN avdekke eventuelle "hull" i barnets utvikling. Bhgansatte er kun mennesker og kan selvfølgelig gjøre feil. Jeg ville i ditt tilfelle tenkt at det var fint at de tok tak i det de TRODDE var utfordringene til dattera di. Når de viste seg at hun strever på andre områder var det fint at de fikk adekt de da. Barnehagen er ikke et uredende organ, men de kan være de som melder sin bekymring til foreldre hvis de har en følelse eller faglig kunnskap om at noe ikke stemmer eller henger helt på grep i et barns utvikling.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #18 Skrevet 15. mars 2012 Barnehagen jeg jobber i bruker ikke Tras, men Alle Med. Alle Med skjemaet må alle foreldre signere på før vi kan observere og registrere noe som helst. Hvis ikke foreldre ønsker at vi skal bruke skjemaet, så er det opp til dem. (har aldri opplevd at noen foreldre sier nei)
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #19 Skrevet 15. mars 2012 Har man først overlatt barnet sitt til en barnehage, må man visst regne med at barnehagen gjør det som DE mener er best for barnet. Og dette er jeg uenig i, at man skal måtte følge hva barnehagen mener er mest hensiktsmessig. Det er derfor jeg lurer på om man kan motsette seg TRAS-testing og heller henvende seg til fagpersonell man selv stoler på og overlate utredning til dem. Barnehagen her har driti seg ut big time med trasingen av dattera mi (sendt henne til utredning for noe hun faktisk mestrer godt, og fullstendig oversett de utfordringene hun faktisk har på andre områder), noe som gjør at jeg har mistet tilliten til barnehagens kompetanse fullstendig. TRAS er ingen UTREDNING av barnet. Det er kun en kartlegging av hvor barnet ligger i utvikling. Dette KAN avdekke eventuelle "hull" i barnets utvikling. Bhgansatte er kun mennesker og kan selvfølgelig gjøre feil. Jeg ville i ditt tilfelle tenkt at det var fint at de tok tak i det de TRODDE var utfordringene til dattera di. Når de viste seg at hun strever på andre områder var det fint at de fikk adekt de da. Barnehagen er ikke et uredende organ, men de kan være de som melder sin bekymring til foreldre hvis de har en følelse eller faglig kunnskap om at noe ikke stemmer eller henger helt på grep i et barns utvikling. Nei jeg er klar over at TRAS ikke er en utredning. Det var derfor jeg ville sende barnet mitt til utredning hos fagpersonell. Mitt tilfelle, og andres i denne barnehagen, handlet heller ikke om at de trodde barnet hadde utfordringer det ikke hadde, uten at jeg vil gå inn på hva fadesen(e) innebar i detalj. Ei heller var det barnehagen som avslørte hennes andre utfordringer. Det er uansett ikke så viktig. Det jeg lurte på var barnehagenes eventuelle informasjonsplikt om testing og foreldrenes eventuelle mulighet til å motsette seg denne av grunner de selv mener er gyldige.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #20 Skrevet 15. mars 2012 Det er opp til hver enkelt kommune hvilke retningslinjer de har ift. til dette. I den kommunen jeg jobber i, tas TRAS på alle barn, med samtykke fra foreldre. Den kommunen vi bor i, og som barna mine går i bhg i, tas TRAS på alle som skal begynne på skolen, og de barna de er usikre/bekymret for. Når min gutt skulle begynne på skolen (høsten i siste bhg.året), skrev jeg under at de kunne kartlegge han med tras. Når det gjelder ditt konkrete sp.mål, mener jeg at det er frivillig og at du kan si i fra at du ikke ønsker dette. Hadde tatt det med styreren i bhg.
1,2 også 3 Skrevet 15. mars 2012 #21 Skrevet 15. mars 2012 Men tras er jo, tidlig registrering av språkutvikling.... Kartlegger kun språk, og ikke adferdsproblemer.....alle med er et bedre verktøy hvis det er andre felt som skal kartlegges, og den må foreldrene godkjenne bruken av.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #22 Skrevet 15. mars 2012 Det er opp til hver enkelt kommune hvilke retningslinjer de har ift. til dette. I den kommunen jeg jobber i, tas TRAS på alle barn, med samtykke fra foreldre. Den kommunen vi bor i, og som barna mine går i bhg i, tas TRAS på alle som skal begynne på skolen, og de barna de er usikre/bekymret for. Når min gutt skulle begynne på skolen (høsten i siste bhg.året), skrev jeg under at de kunne kartlegge han med tras. Når det gjelder ditt konkrete sp.mål, mener jeg at det er frivillig og at du kan si i fra at du ikke ønsker dette. Hadde tatt det med styreren i bhg. Takk for svar! Da skal jeg sjekke hva som gjelder i vår barnehage.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #23 Skrevet 15. mars 2012 Men tras er jo, tidlig registrering av språkutvikling.... Kartlegger kun språk, og ikke adferdsproblemer.....alle med er et bedre verktøy hvis det er andre felt som skal kartlegges, og den må foreldrene godkjenne bruken av. Ja TRAS påstår å være kartlegging av språkutvikling, men er mer enn det, bl.a ser det på sosial kompetanse, evnen/viljen til å konsentrere seg om en oppgave/leke over en bestemt tid...
Gjest Husfrua Skrevet 15. mars 2012 #24 Skrevet 15. mars 2012 Tras er vel en av de få testene barnehagen kan ta uten å informere foreldrene. De kan kartlegge uten å si fra. Dette er feil. Barnehagen skal ha samtykke av foreldrene. Det skal signeres på baksiden av TRAS skjemaet.
Gjest Husfrua Skrevet 15. mars 2012 #25 Skrevet 15. mars 2012 Correct me if I'm wrong, men jeg har forstått det slik at TRAS-testing er frivillig. Er det da slik at barnehagen er pliktig til å spørre foreldrene om de ønsker at barna skal testes, eller i det minste opplyse om at de vil starte testingen, slik at foreldrene får mulighet til å motsette seg testingen? Det har du helt rett i:-) Sjekket også på et skjema for å være sikker på at jeg svarte rett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå