Gå til innhold

Uhyre kresen, nugatti og prim hver dag??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Herres altså, jenta mi er sååå kresen.

Dette er ikke noe nytt, hun har vert sånn siden en halsbetendelst rundt 15 måneders alder, og nå er hun 6 år.

Hun liker INGENTING nesten.

På brødskiva liker hun KUN nugatti og prim.

Uansett hva annet jeg har på, så kommer de brødskivene urørte hjem igjen.

Hun får som regel 1 skive med nugatti til kvelds. og så er det 3 med prim til skole/sfo.

Da er det nugatti maxi og mager prim da.

Men det er jo ikke sunt forde.

Jeg har prøvd ALT av annet pålegg.

Jo, foresten jorbær og bringebærsylte spiser hun.

Når det gjelder middag:

Hun liker pannekake, pannekake, og enda mer pannekake.....

Med sukker på.

Hun kan til NøD spise ovnsbakt kyllingfiet, men det er da snakk om 2-3 biter.

1 fiskekake kan også spises dersom jeg tørker av sausen.

Og pasta kan hun spise, med toro spagettisaus, men ikke noe kjøtt, pølse, eler kjøttdeig til. Bare saus og pasta. Da kan hun spise masse.

Ovnsbakt laks kan hun til NøD spise, men også da bare 2-3 biter.

Havregrøt kokt med melg og godt søtet kan hun spise en ørliten posjon av...

Grønnsaker:

IKKE NOE I DET HELE TATT:

Dette er ile synes jeg, for vi andre i familien har ett svært sundt og vriert kosthold, med saat hver dag, mye grønnsaker, og mye rent kjøtt og rein fisk.

Vi spiser altid middag sammen hele famiien, og vi har det altid hyggelig rundt bordet.

Vi kommer hjem rundt 16:45, og pleier spise middag ca 17:15. Så såiser hun ikke middag er det jo kveldsmat ca 19:99, og hun spiser jo på SFO i 15 tiden, så hun sulter jo ikke.

Hun spiser vitaminbjørdner, og litt omega3 fisker innimeom når jeg får det i ho, og hun er frisk og rask og nesten aldrig syk.

Men hva ska jeg gjøre, skal hun fortsette å få prim på alle brødskivene på skolen?

Og på heg, da er det også prim og nugatti det går på.....

Blir jo veldig usunt da..........huff........

Noen som har gode, eler mindre gode råd....jeg tar hva som helst nesten.....Er fortvilt..........

Eler er det ikke noe å være fortvilt over?

Jeg har prøvd å ha kokt skinke, og leverpostei, og trønderfår på maten men da kommer hun hjem med ful matboks.

Hun spiser ikke smør.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff så trist for henne da og ikke like noe annet.

Men har du spurt henne om hvorfor hun ikke liker noe ennet en prim og nugatti?

Jeg vet ikke hva jeg kan råde deg til. Kan du belønne henne på noen måte?

en skive med nugatti når hun har spist den andre maten?

hva spiser hun på SFO da?

Skrevet

kanskje søke råd og hjelp hos barnelege eller ernæringsfysiolog? Mange barn er jo sånn en periode, men det virker som jenta di har vært selektiv på maten lenge til tross for at dere har gode måltidsrutiner og variert kost hjemme. Det er vanskelige saker, nytter jo ikke å tvinge og true heller. Men siden hun er så stor som 6 år så går det jo i allefall an å prøve å prate med henne om det. Kanskje det finnes noe litteratur tilpasset barn som kan forklare de litt om hva kroppen trenger av næring osv. Lykke til!

Gjest yrild
Skrevet

Hvis dere ikke har syltetøy, prim og nugatti i hus en stund da? Regner med at hun spiser når hun blir sulten... det er ihvertfall det de sier i barnehagen til sønnen vår at barn ofte er kresne hjemme og spiser det de får i barnehagen fordi de ikke har noe annet tilbud...

Skrevet

ikke gi henne noe alternativ tenker jeg, dette er maten, til slutt spiser de

Skrevet

Hei. Vi har samme problemet med vår 8-åring. Men han spiser ikke noe særlig søtt heller. Det går i tørre flatbrød og grøt - knapt nok det. Han henger seg veldig opp i en type matvare, for så å forkaste denne for godt.

Tvinger vi han til å spise så brekker han seg.

Han ble småspist og kresen etter sin første omgangssyke rett før 3 år, I tillegg har han refluks.

Det at barna spiser bare de er sulten nok og mangler alternativer er bare tull her i gården. Mao er det ikke snakk om vanlig kresenhet.

Jeg har snakket med eksperter på området og de sier det ikke er helt uvanlig at barn får spisevegring grunnet eksempel sykdom. Noen får til og med spisevegring allerede som nyfødt på sykehuset fordi de f.eks blir presset til puppen av hardhendte barnepleiere..

Jeg har fått besked om at vi pr i dag skal servere han det han liker og ikke fokusere på mat i det hele tatt. F.eks kan jeg servere han chips etter skolen hvis han er sulten, ikke bare flatbrød. Så lenge han får i seg mat er det et pluss. Hva han får i seg skal vi ikke fokusere på.

Kan legge til at gutten vår er aktiv som bare det og er aldri syk til tross for kostholdet.

Vil anbefale deg å ta kontakt med fastlege så kan han henvise deg videre til eksperter.

Skrevet

Vi hadde ei slik jente i hus Jeg kastet ut nugattiboksen, om hun ikke villle ha tørt brød måtte hun finne seg noe i kjøleskapet å ha på.

Middag måtte hun fint smake på, hun måtte smake på alt før hun kunne si hun ikke likte. Hun måtte ta noe av alt vi hadde. Og var det ingenting hun likte så måtte hun sitte fint og vente til alle var ferdige å spise, og vi hadde dekket av bordet. Da kunne hun gå og ordne seg en brødskive. Hun måtte selv ordne denne brødskiven (ferdig oppkuttet brød og hun klarte fint å gjøre det selv)

På en uke så fikk vi en unge som fant mye nytt pålegg hun likte og hun spiste variert middag, for hun gadd til slutt ikke å sitte ved bordet til alle vi andre var ferdige (vi brukte ekstra tid når hun ikke likte noe, men plutselig var det spist opp for da ville hun leke eller gjøre noe annet gøy)

Min mann sa jeg var steinhard den uka, jeg rikka meg ikke en tomme. Hun prøvde seg veldig, lå på gulvet og hylte den første dagen. Sint og sur. Men reglene gjalt for alle her i huset, alle fikk vite de nye mat reglene så det var ikke noe som bare gjalt en. Ungene får lov å pelle ut ting de ikke liker av maten sin, de må ikke spise opp men de må spise seg mette. Frukt settes frem minst en gang om dagen, men spises det ikke middag får de ikke, de får ikke spise seg mette på frukt helle dagen.

Min mann trakk seg veldig tilbake denne uka, han klarer ikke å gjennomføre slikt. Han gir etter i første sving.

Men etter den uka har vi ikke hatt en unge som nesten ikke har spist, hun lar ikke være å spise selv om hun ikke får nugatti på skiva.

Vi har tatt nugattien inn i varmen igjen, men det er veldig sjeldent vi har det. Ungene glemmer det, siden det står i ett skap de ikke kommer så godt til.

Det er ikke sikkert det hadde gått, men vi gjorde ett forsøk og det var veldig vellykket.

Skrevet

Mi skolejente kan spise litt andre ting hjemme, men på skolen gjelder KUN sjokade på Istid-brødskiver......

ALT annet kommer bare i retur hjem, urørt. Hun er også kresen, og det oppstod nok i en peroide hun hadde kronisk obstipasjon, og var dermed mye kvalm, som småbarn. Så har hun ikke helt klart å utvide matvariasjonen etter dette noe særlig.

Så jeg hadde valgt å sende med det ungen spiser, og ikke brydd meg mer med "samvittigheten" innen sunnhet. For faktisk er mat viktigere enn sunn mat, med tanke på læring. Helt ærlig - det er jo skive med pålegg, og det er jo det alle andre også har i matpakken, vanligvis......

Skrevet

Nå er min sønn foreløpig bare 8 mnd så har ikke så mye erfaring med kresene barn så skal ikke svare skråsikkert på dette men var som liten ganske kresen sjøl. Husker noe av det værste jeg fikk var ferdigsmørte brødskiver i matpakka. Så mitt tips til det er å lage matpakka litt anderledes, hva med wraps, med kylling for eks? Hva med å lage grove kanelsnurrer med litt skinke og ost?

Når det gjelder grønnsaker, har du prøvd å kutte opp i biter og ha dipp til? Når det gjelder middag har jeg igrunn ikke så mange tips, unntatt og oppfordre til å smake. Du har sikkert prøvd å ta henne med på matlaging, ofte spiser barn mer av mat de har vært med å lage selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...