Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #1 Skrevet 15. mars 2012 Noen erfaringer om ungane deres reagerer om noen spise mat med egg, og deler skiver i to med en kniv, for så å bruke samme kniv i smøret. Men ungen som ikke tåler egg, bruker av samme smøret. ?
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #2 Skrevet 15. mars 2012 Hvilke erfaringer vil du ha? Jeg er kokk i bhg og om en av ungene med egg allergi hadde blitt utsatt for det du beskriver ville de blitt utrolig syke og i verste fall dødd.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #3 Skrevet 15. mars 2012 ja, lurer om noen vet at det har skjedd, og hvordan ungen reagerte. Mi jente har eggallergi. I ei periode på 1-2 år. Har hun kommet hjem fra b-hagen. Sur, slapp, grinette, lat, med eksem (hun er atopisk), vond mage (kan klage litt, men løs mage med den værste prompelukten) avogtil små hevelser og rødt rundt øyne. Hun har vært utredet for lupus, og tatt masse blodprøver pga desse symptom. OM hun spiser en halv bolle penslet med egg. får hun alle desse sypmt bare enda sterker, + hun spyr. Hun har aldri spist rent egg. Bare egg som har vært behandlet. så ingen vet hvordan hun vil reagere (hun er 6 år og for allergisk siden 1år) Vet en gang hun spiste is av et fat det hadde vært is(m eggpå fra før) Då fikk hun små hvelser og eksem. Kom plutselig på, om barnehagen er flink å tenke over bestikk, og det å bruke rent bestikk ned i samme pålegg som alle bruker.
3småtroll♥ Skrevet 15. mars 2012 #4 Skrevet 15. mars 2012 Nå har ikke våre barn allergi mot egg, men to av de har cøliaki. Den problemstillingen du tar opp her har jeg vært borti... Da jentene gikk i barnehagen hadde de først bare smøremåltider på fredager. Hver helg hadde vi sutrete, trøtte, slappe barn som ikke hadde det bra. Det tok en stund før jeg skjønte hva det var, men da jeg snakket med de ansatte viste det seg at barna delte smør, kniver, brødkurv (!) og annet. Da jeg ble enige med de om at jentene skulle ha eget smør, prim etc og selvfølgelig egen brødkurv, ble plutselig helgene like fine som hverdagene Så ta det opp med de du
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #5 Skrevet 15. mars 2012 Så reaksjonen på ene ungen som fikk veldig liten mengde egg i seg ved ett uhell. Hun så ut som hun var "full" vi mistet kontakten med henne og kroppen begynte å bryte ned. Vi fikk satt adrenaline penn og ringte ambulanse. Fryktelig skremmende. Vet de der jeg jobber også reagerer ved kun kontakt på hud og ene ved at egg er på samme bord som han sitter. Altså bare av at han puster det inn blir han uvel. Er sikker ikke alle som reagerer like mye, men dere bør absolutt fått sjekket det opp. Jo mer en med allergi blir utsatt for det jo sterkere kan allergien bli på sikt.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #6 Skrevet 15. mars 2012 Ja, de skal få lage en egen kurv med pålegg som er hennes. Så ser vi om der hjelper fremmover. Hun har fått i seg egg ca 5 ganger siden hun var 1 år. OG reaksjonen har blitt kraftigere og anerledes hver gang. Hun har en epi-pen klar over alt hun er. (der er også fordi hun har aldri fått i seg rått egg som vi vet som er det kraftigste)
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #7 Skrevet 15. mars 2012 Ja, de skal få lage en egen kurv med pålegg som er hennes. Så ser vi om der hjelper fremmover. Hun har fått i seg egg ca 5 ganger siden hun var 1 år. OG reaksjonen har blitt kraftigere og anerledes hver gang. Hun har en epi-pen klar over alt hun er. (der er også fordi hun har aldri fått i seg rått egg som vi vet som er det kraftigste) #6 er du HI?
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #9 Skrevet 15. mars 2012 Dette må du absolutt samme med avdelingsleder om. Jenta di trenger ikke egen kurv med pålegg, men alt av egg i bhg må holdes helt separat og aldri komme i kontakt med ungen din.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #10 Skrevet 15. mars 2012 De er flinke å holde henne unna. men problemet er om et barn som har majones på skiva, og deler den skiva i to. Så lager han en ny skive og dypper kniven i smøret (som har da majones på i smøret) Og mi jente tar smør på sin skive. Slikt klarer de ikke å holde unna. HI
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #12 Skrevet 15. mars 2012 De er flinke å holde henne unna. men problemet er om et barn som har majones på skiva, og deler den skiva i to. Så lager han en ny skive og dypper kniven i smøret (som har da majones på i smøret) Og mi jente tar smør på sin skive. Slikt klarer de ikke å holde unna. HI Ser den. Forstår at ikke alle bhg har like bra rutiner som vi har angående allergi. Ikke alle forstår at det må tas på alvor.
herewego Skrevet 15. mars 2012 #13 Skrevet 15. mars 2012 Har ikke vært borti denne problemstillingen, men har et barn på avdelingen som kun skal ha halalmat, vi har bare smøremåltider i barnehagen og det er ikke værre enn at han alltid har en egen kniv som dermed aldri kommer borti leverpostei, skinkeost osv... Vi lager også et eget påleggsfat med kjøttvarer på det bordet han sitter. Vet at når det har vært barn med allergier på andre avdelinger har vi hatt ulik mat merket med barnets navn i kjøleskapet og mange barn reagerer på f.eks sitrusfrukt så dette blir alltid skjært opp til sist og lagt på eget fat til fruktmåltidene. Kan ikke se at det skulle være noe vanskelig å få til en god løsning for jenta di, snakk med avdelingsleder eller evt styrer i barnehagen du
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #14 Skrevet 15. mars 2012 Jeg er ikke sikker på rutinene til barnehagen. Var noe jeg kompå som jeg ikke har sjekket. (dumt da sia hun har gått 5 år i b-hagen) HI Men er spent om det kan evt hjelpe.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #15 Skrevet 15. mars 2012 Vi har gluten og melkeallergi hos oss. De barna har egen boks i kjøleskapet med eget pålegg. Smøres på egne tallerkner
MrsMilla Skrevet 15. mars 2012 #16 Skrevet 15. mars 2012 Noen erfaringer om ungane deres reagerer om noen spise mat med egg, og deler skiver i to med en kniv, for så å bruke samme kniv i smøret. Men ungen som ikke tåler egg, bruker av samme smøret. ? Ja, det går jo ikke!
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #17 Skrevet 15. mars 2012 Der hvor barnet mitt går, er det et barn med eggallergi, og der har de overhodet ikke mat som inneholder egg i det hele tatt. Jeg synes det virker lurt, i og med at eggallergi er såpass farlig... (Selvsagt kjedelig ikke å kunne spise egg for de som liker det og tåler det, men sikkerhet bør komme først!)
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #18 Skrevet 15. mars 2012 Jeg var vikar to dager i en barnehage som hadde et barn med eggallergi. Jeg fikk streng beskjed før jeg kom dit, om at jeg ikke måtte spise noe som inneholdt egg i det hele tatt de to dagene jeg skulle være der. Ikke til frokost hjemme heller. Der tok de allergien på alvor og hadde total eggefri barnehage!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå