Gå til innhold

Kul bak øret!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 1 år har vært sjuk nå over en uke! Feber i fem dager, legen mener det er en øvre luftveis infeksjon! Er bekymret for han siden har enda får 40 i feber når paraceten går utav kroppen :/

Men i ste fant jeg en kul bak høyre øret hans, den er litt myk og kan flytte litt på den!

Tør nesten ikke søke på nett og finne kreft, kreft, kreft over alt :( noen som har opplevd dette før?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette har sønnen min hatt også. En kul på skrått mot nakken bak øret. Dette var helt ufarlig. Hoven lymfekjertel. Når man er syk kan disse hovne opp for oppgaven til disse kjertlene er å beskytte oss mot infeksjoner :) Men er du bekymret ville jeg tatt kontakt med lege hvis ikke den forsvinner. Men tenk på at det som regel er helt ufarlig :)

Gjest mela<3
Skrevet

Hvor stor er den? Min gutt(6 mnd) hadde en slik i fjor og var på det største 3 cm i diameter, og har en del av den enda dessverre..

Men jeg skal ikke uroe deg altså! Følg med, vokser den må du dra til lege å få medisin. Hvis den ikke går ned kan du kreve ultralyd av kulen på sykehuset. I verste tilfelle opereres den vekk, men de tømmer dem også.

Kulen til gutten min doblet seg i størrelse på noen timer, det var ekstrem forandring bare så du har noe å sammenligne med.. Betennelse i lymfekjertel.

Skrevet

Kul bak øret kan være mastoiditt - en alvorlig komplikasjon ved ørebetennelse. Da må dere rett til lege og sannsynligvis sykehus! :(

Se her om det kan stemme med symptomene:

http://nhi.no/sykdommer/ore-nese-hals/mellomore/mastoiditt-18781.html

Det haster fordi det kan spre seg til hjernehinnene.

Håper det er noe annet og mindre dramatisk, men få det sjekket ut!

Skrevet

Datteren vår hadde mastoiditt ved 14 måneders alder, og hun var helt symptomfri for sykdom før det. Det var ikke bare en liten kul bak øret, men ene øret sto rett og slett utover pga hevelsen i det benet man kjenner bak øret.

Vi kom raskt til behandling på barneklinikk. De stakk hull på trommehinnen hennes og hun fikk antibiotika intravenøst i fire dager. Det var planen å opererer morgenen etter, men heldigvis responderte hun så bra på antibiotikabehandlingen at hun slapp det. Men det hastet hele veien! :(

Det er sjelden å se mastoiditt nå når antibiotikaen er kommet, men tidligere var det en ikke sjelden dødsårsak for barn pga at det sprer seg videre til hjernehinner etc. Mulig ikke alle leger tenker på mastoiditt med det første, for det sees sjelden.

Skrevet

Hi her.

Takk for gode svar, har går allerede på peniclin kur! Side legen først trodde ham hadde halsebetennelse eller skalagens feber! Men var på sjekk igjen i går! Da hadde han ingen av delene. Men har hatt feber i fem dager. :/

Kulen er ca 1 cm trur æ, litt avlang! Kan røre litt rundt på den! Snakket med legen, han mente d var en hoven lymfekjertel!

Håpe bare lille guttn min blir frisk fort!

Gjest mela<3
Skrevet

Hi her.

Takk for gode svar, har går allerede på peniclin kur! Side legen først trodde ham hadde halsebetennelse eller skalagens feber! Men var på sjekk igjen i går! Da hadde han ingen av delene. Men har hatt feber i fem dager. :/

Kulen er ca 1 cm trur æ, litt avlang! Kan røre litt rundt på den! Snakket med legen, han mente d var en hoven lymfekjertel!

Håpe bare lille guttn min blir frisk fort!

Min gutt gikk på medisin da legen hadde funnet en liten ørebetennelse, kulen var da ca 1 cm (og avlang) Han var ikke synlig syk foruten kulen, sov godt og var ikke forkjølet.

Men kulen vokste raskt selv på medisin.

Så du må bare følge med, hevelsen skal gå ned, hvis ikke - rett til lege igjen;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...