Gå til innhold

Emmaljunga eller Simo? Og bagstørrelse..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er sånn i tvil om hvilken barnevogn jeg skal kjøpe. Håper det er noen som kan gi litt tips og råd :) vil ha duovogn, pga størrelsen på bagdelen tror jeg. Har termin 6 juli så jeg trenger bagen til å vare utover vinteren. Bor i Møre og Romsdal, så her er det både kaldt og stormfullt og regn/snø om vinteren. Hvor lenge har dere brukt bagdelen til feks Simo kombi vognen? Eller duoen? Eller Emmaljunga duo bagen? Er veldig i tvil, og har ikke fått så bra rådgiving i butikken her...

Veldig fint dersom noen har tips, råd eller erfaringer :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fått store barn og alltid brukt simo kombi de første årene som hovedvogn.

Den bagen som er med her holder til ca 5 mnd. Fordelen er at denne kan enkelt løftes opp, og barnet bæres inn i hus eller liknende selv om det sover.

Etter 5-6 mnd er det forsåvidt enkelt å bruke sportsvognen som en "bagvogn" siden den er flat om man ønsker, og man kan sette opp slik at den ser omtrentlig ut som en bagvogn. Men erfaringsmessig så vil barna opp og se litt i den tida, og da er det også greit å kunne sette opp ryggen sånn litt innimellom slik at de får sett litt.

Jeg har nettopp kjøpt meg enda en simo kombivogn fordi jeg var så fornøyd med den første (som ble brukt til utslitt).

Simo har fantastisk fjæring - slik at om du treffer stein, kanter etc så vugges bare barnet - ikke rister - og den er steintung slik at barna ikke klarer å velte den når de blir større (veldig solid og trygg). Minuset er selvsagt at den er tung - men for meg veier sikkerhet og behagelig for barnet mer enn akkurat at den er liten og nett.

Skrevet

Veldig nyttig informasjon, tusen takk MrsMilla :) tenker akkurat det samme ang sikkerhet osv..

Er litt i tvil om 5.mnd holder for bruk av bagen. Første var også lang ved fødsel (55 cm), så håpte jeg skulle klare å bruke bagen i 6-7 mnd for å komme over den verste vinterkulda..

Skrevet

Om du velger en hel skinnpose i vogna til høst/vinter så har det ikke så mye å si at bagen er for liten ved 6-7 mnd.. Slike poser er så grundig varme at barna kan ligge i de i minusgrader barføtt og være god og varm på beina.....husk masse gode myke pledd mot hals etc.

Jeg får sånne unger som du hehe :-) "i godt hold"....

Skrevet

Ja du har rett i det.. Har hengt meg litt opp i at jeg må ha bag til februar mars-tidene tror jeg... Føler meg nesten som førstegangs pga at det er 6 år siden sist :)

Ja "i godt hold" kan du si ;) var en smule forskjell på mi og noen av de minste på føden den gangen ja ;)

Skrevet

Dei alle 3 du har nevnt er jo nesten like i bagstørrelse. Er ikke store forskjeller i cm, litt i bredde på den der simo kombi kanskje. Men det er smak og behag hvilken av dem du tar. Jeg liker selv veldig godt simo duo. Jeg synes den simo kombi er litt tullete med den lille bagen som kan tas ut men det er bare min mening ;)

Da skulle jeg stått mellom simo duo eller emaljunga.

Jeg elsker fjæringa på simo og den er den eneste av vogn som er vanntett.

Men så har emmaljunga masse mere farger (det er ikke noe jeg bryr meg om da).

Skrevet

Fant tilfeldigvis ut at bagen på Simo Duo 2012 er nesten 10 cm MINDRE enn 2011 modellen.

Har akkurat fått tak i en 2011 modell og er veldig fornøyd med både vogn og størrelse :)

Skrevet

Fant tilfeldigvis ut at bagen på Simo Duo 2012 er nesten 10 cm MINDRE enn 2011 modellen.

Har akkurat fått tak i en 2011 modell og er veldig fornøyd med både vogn og størrelse :)

Stemmer det? Har hørt om det men har ikke funna noe om det på nettet. Det er jo mye!!! Mindre, mener du da kortere eller?

Skrevet

Stemmer det? Har hørt om det men har ikke funna noe om det på nettet. Det er jo mye!!! Mindre, mener du da kortere eller?

Ja det stemmer, den har blitt litt tyngre og fått mindre bag -desverre:(

Ta en titt her, god oversikt:

http://shoppemamma.com/2010/08/hvor-stor-er-bagen-pa/

Skrevet

Veldig bra tabell ja :) Men ifølge tabellen er Simo Kombi bagen 83 cm lang.. Det er jo 4 cm lenger enn Emmaljunga sin.. Og lengre enn Simo duo, kan det stemme da?

Skrevet

Tabellen er jo litt gammel.

Skrevet

Hei!

Har selv hatt Simo kombi, veldig fornøyd med den... Men ja, de nye har blitt kortere i bagen, men lettere. Var faktisk i butikken her om dagen, da hadde vi målt vår, og den i butikken var kortere, altså den nye 2012.. Veldig synd at de gjør det, for Simo er jo kjent for romslige bager!

Er ikke noe særlig forskjell i bredde heller på vognene, de i butikken målte når jeg skulle kjøpe min Simo.. Men Simo er vel de lengste, eller var i alle fall :)

Håper du finner ut av det. Lykke til! Venter nr 3 nå, men får jo aldri bestemt meg på hva slags vogn jeg vil ha... Vil ha alt jeg! Hehe..

Skrevet

Veldig bra tabell ja :) Men ifølge tabellen er Simo Kombi bagen 83 cm lang.. Det er jo 4 cm lenger enn Emmaljunga sin.. Og lengre enn Simo duo, kan det stemme da?

Kombi bagen er lenger enn duo bagen og emmaljunga sine ja, men den er jo en del smalere, noe som gjør det trangt med pose om vinteren.

Simo duo bag har blitt mindre fra 2012 ja, og vognen har blitt litt tyngre. Dette fordi det er brio som har kjøpt opp simo og de har gjort en del endringer. Det vil jo si at simo er ikke simo lenger, desverre:(

Så skal man kjøpe helt ny vogn nå er det emmaljunga mondial og Edge som har de største bagene av de som er nevnt her, men jeg hadde heller prøvd å få tak i en pent brukt simo duo fra 2009-2011, synes den er penest:)

Skrevet

Ja det er den, men det meste stemmer fortsatt, er vel bare simo sine som er endret.

Skrevet

Hei! Har Simo, og er kjempefornøyd. Alt er bra, og jeg har kjøpt softline tilbehør som jeg synes er veldig fint:) Eneste minus må være tyngden. Måtte anskaffe ei lett trille for shopping/reising etc. Ser at dei nye modellene har liggeinnermål 77 cm mens den jeg har (kjøpt for ett år siden) er 83 cm. Bruker den enda til min baby på 7,5 mnd, og det ser ut for at den kan brukes helt til hun kan sitte og bruke sportsvogna. Hun er lang - ligger to hakk over midtlinja på måleskjema. Ett annet pluss er prisen... Kjøpte på tilbud til 5000 inkl vendbart understell. Emaljunga er så å si aldri på tilbud og koster også i utgangspunktet mer.

Lykke til med baby og vognkjøp:)

Skrevet

Hei!

Har selv hatt Simo kombi, veldig fornøyd med den... Men ja, de nye har blitt kortere i bagen, men lettere. Var faktisk i butikken her om dagen, da hadde vi målt vår, og den i butikken var kortere, altså den nye 2012.. Veldig synd at de gjør det, for Simo er jo kjent for romslige bager!

Er ikke noe særlig forskjell i bredde heller på vognene, de i butikken målte når jeg skulle kjøpe min Simo.. Men Simo er vel de lengste,

eller var i alle fall :)

Håper du finner ut av det. Lykke til! Venter nr 3 nå, men får jo aldri bestemt meg på hva slags vogn jeg vil ha... Vil ha alt jeg! Hehe..

;) jeg klarer jo heller ikke å bestemme meg.. Blir man mer kresen og kravstor når man blir eldre? :) var liksom ikke så viktig forrige gang hvilken vogn osv.. Men tusen takk for råd, og lykke til til deg også ;)

Skrevet

Hei! Har Simo, og er kjempefornøyd. Alt er bra, og jeg har kjøpt softline tilbehør som jeg synes er veldig fint:) Eneste minus må være tyngden. Måtte anskaffe ei lett trille for shopping/reising etc. Ser at dei nye modellene har liggeinnermål 77 cm mens den jeg har (kjøpt for ett år siden) er 83 cm. Bruker den enda til min baby på 7,5 mnd, og det ser ut for at den kan brukes helt til hun kan sitte og bruke sportsvogna. Hun er lang - ligger to hakk over midtlinja på måleskjema. Ett annet pluss er prisen... Kjøpte på tilbud til 5000 inkl vendbart understell. Emaljunga er så å si aldri på tilbud og koster også i utgangspunktet mer.

Lykke til med baby og vognkjøp:)

Da er det jo ikke så veldig stor forskjell på størrelse da, men i pris :) tusen takk for veldig nyttig informasjon :)

Skrevet

Ville abre tipse om at du burde se på denne - spesielt om du får store barn, og kan tenke deg å bruke bagen ei stund :) Disse store danske vognene, er ikke så mye verre enn simoen mtp vekt - og det er større bag og lengre sittedel på sportsdelen! Syntes de er knallfine (elsker bagvogner...). Skal selv ha den varianten med svingbare hjul foran til nestemann..

http://www.vognverden.no/default.asp?menu=430&product=1184

Skrevet

Ville abre tipse om at du burde se på denne - spesielt om du får store barn, og kan tenke deg å bruke bagen ei stund :) Disse store danske vognene, er ikke så mye verre enn simoen mtp vekt - og det er større bag og lengre sittedel på sportsdelen! Syntes de er knallfine (elsker bagvogner...). Skal selv ha den varianten med svingbare hjul foran til nestemann..

http://www.vognverde...30&product=1184

- OG denne har en mindre bag inni den større duobagen, slik at i nyfødttiden får man fordelen med å kunne bære inn sovende barn i bagen uansett :)

Skrevet

Det var også et godt tips ja :) veldig stor bag som er bra! Vet du om de også finnes i noen butikker? Er litt greit å kunne prøvetrille og legge sammen vogna osv før man kjøper ;)

Skrevet

Er super fornøyd med vår Simo duo fra 2008. Vesla brukte bagdelen til hun var 6 mnd. Da ville hun ikke ligge på ryggen lenger, så vi byttet til sittedelen. Det var fortsatt bra med plass i bagen selv med voksipose. Nå gleder jeg meg til å ta vogna i brukt igjen :-)

Skrevet

Det var også et godt tips ja :) veldig stor bag som er bra! Vet du om de også finnes i noen butikker? Er litt greit å kunne prøvetrille og legge sammen vogna osv før man kjøper ;)

- se på vognverden.no, mener man kan få komme til dem og prøve vogna. Bare ta kontakt med hun per mail og spør - hun virker veldig trivelig. her er også et blogginnlegg om vogna: http://vognverden.blogspot.com/2012/01/trille-hippa-duo-en-komplett-barnevogn.html

Se også den med svingbare hjul foran - en sånn SKAL jeg ha til nestemann!

Skrevet

- se på vognverden.no, mener man kan få komme til dem og prøve

vogna. Bare ta kontakt med hun per mail og spør - hun virker veldig trivelig. her er også et blogginnlegg om vogna:http://vognverden.blogspot.com/2012/01/trille-hippa-duo-en-komplett-barnevogn.html

:) har sendt Mail, er jo også et veldig bra tilbud på en hel barnevognpakke ser jeg.. Ser også fin ut den med svingbare hjul, men hvordan er den vel i snø og sørpe? :)

Skrevet

- se på vognverden.no, mener man kan få komme til dem og prøve

vogna. Bare ta kontakt med hun per mail og spør - hun virker veldig trivelig. her er også et blogginnlegg om vogna:http://vognverden.bl...-barnevogn.html

:) har sendt Mail, er jo også et veldig bra tilbud på en hel barnevognpakke ser jeg.. Ser også fin ut den med svingbare hjul, men hvordan er den vel i snø og sørpe? :)

Det lurer jeg også på :-D Men vil tro at den ikke er mye annerledes enn andre firhjulinger når man låser fremhjulene til å ikke snurre, for hjulene har ganske bra diameter! Vognverdenbloggen har skrevet flere innlegg om den vogna, og derav ett der hun sammenlikner den med Brio go tror jeg det var, og da ser man at hjulene er mye større og virker mer solide.. Disse to vognene er forresten like, bare med ulikt understell. Jeg har vært helfrelst på digre danske vogner etter at jeg så ei dame på bussen med en, men disse her er vel regnet som små bager etter dansk standard :-P

Vektmessig vil den vogna også være lettere enn vår emmaljunga duo edge med sportsunderstell.....

Skrevet

Simo sin duovogn og emmaljunga city cross er omtrent nøyaktig like store i lengde på bagdelen. Mens emmaljunga sin er litt bredere. Dette gjelder de nyeste modellene. De målte det for oss i butikken.

Ut over det synes jeg emmaljunga er finere vogner. Men det er da smak og behag. Lykke til med valget! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...