Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #1 Skrevet 15. mars 2012 Er ikke det en ganske kraftig karakteristikk?
GuttemammaX3 Skrevet 15. mars 2012 #2 Skrevet 15. mars 2012 Kommer helt an på konteksten. I mitt yrke er det nesten et krav å være kynisk i varierende grad, hvis man innehar for mye empati for alt og alle dukker man fort under. Så jeg har tatt det som et kompliment.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #3 Skrevet 15. mars 2012 Da hadde jeg tenkt at de i mange tilfeller har helt rett. Det annser jeg som et kompliment.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #4 Skrevet 15. mars 2012 Jeg tenker realist, og å ha evne til å bruke fornuft mer enn følelser i avgjørelser. Men man kan vel kanskje bruke det negativt, på den måten at man er kynisk OG egoistisk. Altså at valgene er basert på egen vinning. Men da er det mer enn kynisk.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #5 Skrevet 15. mars 2012 Jeg ville nok føle meg litt truffet og ille til mote, men samtidig vet jeg at jeg er nødt for å overleve. For egentlig er jeg altfor følsom, så jeg må stenge av for veldig mye.
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 15. mars 2012 #6 Skrevet 15. mars 2012 Kyniker er for meg et negativt ladet ord. Jeg ville blitt fornærmet hvis noen kalte meg for det, både i jobbsammenheng og privat. Ikkje brrrraaaa...:-P
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #7 Skrevet 15. mars 2012 For meg så tenker jeg på en kyniker som det motsatte av empatisk. Forbinder det med følelseskald, og en person som kun bryr seg om seg selv og gjerne utnytter andre uten å blunke. Derfor synes jeg ikke det ville vært noe kompliment.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #8 Skrevet 15. mars 2012 Hvis jeg hadde kalt noen kynisk, hadde det ikke vært positivt ment.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #9 Skrevet 15. mars 2012 jeg blir kaldt det ganske så ofte. jeg tenker at de som sier det ofte har en formening om at hele verden skal sirkles rundt dem og at lovene skal lages for dem, og skjer ikke det. nei da er man kynsik
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #10 Skrevet 15. mars 2012 Ofte #9? Og det er alltid andres motiver det er noe galt med ? Da vil jeg nok heller påstå at du mangler fleksibilitet og noe annet vesentlig i topplokket.
Gjest Antarctica Skrevet 15. mars 2012 #11 Skrevet 15. mars 2012 Å være kynisk er Å være hardkokt og lite pÅvirkelig av andres følelser, og i min verden betyr dette ordet at man er ganske kaldblodig og ikke kjærlig eller vennlig, at man tar avgjørelser basert pÅ ren nyttetenkning for eksempel. Det er IKKE positivt.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #12 Skrevet 16. mars 2012 Om noen hadde kalt meg kynisk hadde jeg blitt lei meg, for det er jeg absolutt ikke. Og jeg er nok så langt fra kynisk som man kan komme.. he he..
Gjest sug lut Skrevet 16. mars 2012 #13 Skrevet 16. mars 2012 At det neppe er ment som ros, men at det kjennes helt ok.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #14 Skrevet 16. mars 2012 Jeg forbinder det å være kynisk med evnen til å ta velloverveide avgjørelser. I en krisesituasjon vil en kynisk person gjerne være den som klarer å gå forbi et menneske som ikke kan reddes for å nå frem til de 20 som faktisk kan reddes. Dette i motsettning til den empatiske som vill legge hele sin innsats i å forsøke å hjelpe den første uten tanke på de 20 han eller hun ikke har sett. Jeg tenker at en empatisk person veldig lett blir påvirket av enkeltpersoner uten å se det store bildet, mens en kynisk person bedre klarer å ta avgjørelser som er gode for flere og på lengre sikt, selv om det betyr å ofre noe eller noen for å nå et viktigere mål.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå