Gå til innhold

Noen som har peiling på navneendring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg giftet meg så tok jeg etternavnet til mannen min. Men nå skal vi skilles så jeg vil ha etternavnet mitt tilbake. Søkte derfor på likningskontoret, men fikk til svar i dag at jeg må dokumenterer slekstskapelig tilknytning til navnet. Hadde et utenlandsk navn som ikke mange her i Norge har.

De henviser da til f.eks dåpsattesten. Men jeg er ikke døpt. Men jeg har da en gammel fødselsattest fra landet jeg ble født i og har navneendrings skjemaet da jeg byttet fra mitt etternavn til min eksmanns etternavn. Er disse dokumentene godkjent for å få ta etternavnet mitt tilbake? Er det noen som har litt peiling på det?

Videoannonse
Annonse
Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet

Hvis du hadde det etternavnet og bodde i Norge, så burde det jo være registrert i folkeregisteret at du har hatt et annet etternavn tidligere? Jeg ville sendt dem en epost eller ringt for å forklart litt nærmere, om hva de egentlig ber om...

Skrevet

Ja, skal ta en ny tur til skattekontoret. Men vil bare være klar med dokumentene. Trodde at det ikke skulle bli noe problemer siden jeg har hatt mitt gamle etternavn i over 20 år.

HI

Skrevet

Har du et gammelt pass med pikenavnet ditt i?

Skrevet

Ja, det har jeg...kan det brukes? Har tatt vare på alle gamle passene mine.

Skrevet

I passet ditt er det jo dokumentert at du har hatt etternavnet før. Gamle pass er ikke gyldige som legetimasjon lenger, men bør holde i dette tilfellet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...