Gå til innhold

Inspirert: Hvor ofte bader/dusjer/vaskes barna dine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvor gamle er de?

Videoannonse
Annonse
Gjest 5 andre
Skrevet

De vaskes med klut morgen og kveld

Bade/dusje/vaske håret gjør de 2 ganger i uken

De er 5,4 og 2 år

Skrevet

De bader eller dusjer 1-2 ganger i uka (etter behov).

Vaskes selvsagt hver dag i ansikt, på hender og nedentil.

De er 6 og 4 år.

Skrevet

Jeg bader ungene hver 3.dag. Vasker hender, ansikt og nedentil morgen og kveld hver dag. De er 4 og 2 år.

Skrevet

Hun dusjer hver 3 dag, men vanlig intimhygiene daglig. Hun er 4 år.

Gjest Miryks
Skrevet

Dusje/bade 1-2 ganger i uka, evt etter behov, vasker ansikt, hender og nedentil hver dag.

Skrevet

Bader i badekar hver dag. Er 1 år. Men bruker ikke såpe, bare vann! På hele kroppen. Ingen gnuing og gnikking med klut, bare innimellom, ofte så drar jeg hånden over for å fjerne evt smuler osv, synes det er mer skånsomt enn klut. Blir ren nok av å sitte i vann i badekaret + dusjen til å "vaske" rygg, nakke og hår. Og shampo bare en gang i uka.

Vasker selvfølgelig nedentil hver gang det er bæsjbleie, av og til etter tissebleie også hvis det lukter veldig urin.

Skrevet

Min er 3 år og dusjer/bader stort sett 3 ganger i uka. Vanlig vask ellers daglig.

Skrevet

Bader hver kveld, vasker håret 2-3 ganger i uka. De er 3 og 6 år

Skrevet

han dusjer/badr 1-3ganger i uka, og ellers ved behov. Er mer skitten om sommeren enn vinteren.

De dagene han ikke dusjer så blir han vasket med klut i ansikt og nedentil. han er snart 2år. Hendene vaskes i springen.

Skrevet

Min dusjer 2 ganger i uken, og vasker seg i ansiktet hver kveld og morgen.

Skrevet

Jente 6 og gutt 8, dusjer ca 2-3 ganger i uka. På sommeren stort sett hver kveld pga sand/solkrem osv osv..

Skrevet

Gutt 4 år, bader ca annenhver dag, vasker håret ved behov og vasker seg hver dag.

Skrevet

Gutt på 3 år og jente på 6 måneder. Vi bader dem to ganger i uken, og vasker ansikt og hender hver dag. Begge er bleiebarn, så stumpen blir vasket i forbindelse med bleieskift.

Skrevet

De to minste på 3 og 4 år dusjer/bader to ganger i uken, noen ganger tre. Vaskes med klut hver morgen.

De to eldste på 8 og 10 år dusjer nok 5 ganger i uken omtrent, begge trener to-tre ettermiddager i uken hvor de naturlig nok dusjer etterpå i tillegg til svømming og gym på skolen.

Skrevet (endret)

Da ønsker jeg å spørre et spørsmål...

Min stedatter er 7.5 år, og adoptert fra Etiopia. Hun vasker håret på kjøkkenbenken hjemme hos mor, og tør ikke vaske det hos oss (mye pga at mamma er streng og har lagt ned forbud mot at vi rører håret, Ikke engang hårstrikk kan skiftes...) Mor dusjer selv så og si hver eneste dag, mens jenta sjelden dusjer annet enn hos oss (annen hver helg når det blir gjort). Håret vaskes annen hver, evt tredje hver uke, og kroppen hennes vaskes med våtservietter. Begrunnelsen som blir gitt, er at jenta er fra Afrika, og at håret ikke tåler å bli vasket oftere. Det samme sies om huden hennes.. Dette er utrolig frustrerende for oss som nærmest må oppdra ungen på nytt hver gang vi har henne, og jenta er ofte grå av skit og tørr hud.. Når hun er sammen med oss over tid, dusjer/ bader hun ca hver tredje dag, og hun smøres jevnlig med fuktighetskrem. Huden hennes gløder nærmest, og hun er så fin. Det samme med håret de få gangene vi får trumfet gjennom å vaske det (noe vi sjelden får, da det er rene krigen hver gang. Jenta blir jo redd vann også når hun behandles på denne måten..). Hva tenker dere om denne saken? Er dette normalt? Er det bra? Vet ikke hva jeg vil med dette innlegget, men jeg kjenner bare jeg må spørre nå når dere diskuterer hygiene hos barn.. Jenta gruer seg nå til å begynne i tredje klasse, da hun vet at dette gjør at hun må dusje selv etter gymtimen. Er vel ikke sånn det skal være, men hva hjelper vel det når mor nekter å lære ungen å være 7..!? *river seg i håret* Vi har henne så sjelden, at det er som å begynne oppdragelsen på nytt hver gang vi prøver.. Utrolig frustrerende!

På forhånd takk! :)

Endret av Leia81
Skrevet

Våre er 1, 2 og 3 år og vi dusjer de ca hver tredje dag. Og etter behov da :)

Skrevet

Jente på 3 år. Dusjer/bader 2 ganger i uken. Vasker ansikt og hender hver morgen, ansikt, hender og nedentil hver kveld - hender før (og etter) hvert måltid og ellers ved behov. Hun hater å være skitten - og vasker hender og ansikt støtt og stadig hvis hun blir skitten/klissete :)

Skrevet

Min stedatter er 7.5 år, og adoptert fra Etiopia. Hun vasker håret på kjøkkenbenken hjemme hos mor, og tør ikke vaske det hos oss (mye pga at mamma er streng og har lagt ned forbud mot at vi rører håret, Ikke engang hårstrikk kan skiftes...) Mor dusjer selv så og si hver eneste dag, mens jenta sjelden dusjer annet enn hos oss (annen hver helg når det blir gjort). Håret vaskes annen hver, evt tredje hver uke, og kroppen hennes vaskes med våtservietter. Begrunnelsen som blir gitt, er at jenta er fra Afrika, og at håret ikke tåler å bli vasket oftere. Det samme sies om huden hennes.. Dette er utrolig frustrerende for oss som nærmest må oppdra ungen på nytt hver gang vi har henne, og jenta er ofte grå av skit og tørr hud.. Når hun er sammen med oss over tid, dusjer/ bader hun ca hver tredje dag, og hun smøres jevnlig med fuktighetskrem. Huden hennes gløder nærmest, og hun er så fin. Det samme med håret de få gangene vi får trumfet gjennom å vaske det (noe vi sjelden får, da det er rene krigen hver gang. Jenta blir jo redd vann også når hun behandles på denne måten..). Hva tenker dere om denne saken? Er dette normalt? Er det bra? Vet ikke hva jeg vil med dette innlegget, men jeg kjenner bare jeg må spørre nå når dere diskuterer hygiene hos barn.. Jenta gruer seg nå til å begynne i tredje klasse, da hun vet at dette gjør at hun må dusje selv etter gymtimen. Er vel ikke sånn det skal være, men hva hjelper vel det når mor nekter å lære ungen å være 7..!? *river seg i håret* Vi har henne så sjelden, at det er som å begynne oppdragelsen på nytt hver gang vi prøver.. Utrolig frustrerende!

På forhånd takk! smile.png

å bli vasket av bare våtservietter synes jeg høres ubehagelig ut. De er litt kalde, og såpen blir jo liggende igjen på kroppen. Om hun ble vasket med klut ville jeg ikke reagert så på. Lukter hun? Selv om hun ikke dusjer er det kanskje på tide å få inn rutine på å vaske seg under armene og i underlivet daglig.

Det er svært sjelden nødvendig å vaske håret hver dag, så om håret hennes ikke blir fett eller lukter vondt trenger hun jo heller ikke å vaske det oftere.

Når det er sagt føler jeg det blir helt feil av mor å diktere hvordan ting blir gjort hjemme hos dere.

Dere (far) kan jo sette dere ned med jenta neste gang hun kommer, og fortelle henne at nå er det nye regler, og at hun fra nå av skal dusje og vaske håret hver tredje dag når hun er hos dere. Om hun lager bråk kan dere jo lage et belønningssystem.

Skrevet

21 mnd, bader annenhver dag, ikke hver gang vi vasker håret, får se da om det blir litt skjeldnere når lillebror kommer :P

Skrevet

Ville tatt en telefon til barneværnet. Dette er ikke bra

Skrevet

Ville rett og slett tatt med jenta til en av disse "afrika-butikkene" jeg.

Her i byen er det bare en slik, og det er afrikanere som driver en kombinert frisørsalong og butikk, hvor de selger ting fra hjemlandet.

I klassen til sønnen min går det en gutt som er adoptert fra afrika og mammaen hans kjøper sjampo og hårprodukter til denne gutten (8 år) i den butikken. De har jo produkter og ikke minst gode råd om hvordan afrohår skal behandles..

Om jenta får bli med kan dere spørre om råd, både om hårstell og hudprodukter. Vet at i Oslo og de fleste andre byer er det slike innvandrerbutikker/frisørsalonger (de fletter gjerne hår også) og min erfaring er at dette er superhyggelige og hjelpsomme mennesker. Kanskje det er godt for jenta å få rad fra noen som har akkurat likt hår som henne selv?

Vet at gutten som går i klassen til sønnen min dusjer mange ganger i uken (spiller fotball) og er med på svømming på skolen osv, selvfølgelig sier nå jeg. Hvorfor i alle dager skal afrikansk hud være med sensitiv og følsom enn nordisk, ville heller tenkt at det var omvendt jeg...

Skrevet

Vi har allerede vært i kontakt med barnevern, bup og familievernkontor når det gjelder flere faktorer rundt jenta, men de stiller ingen krav til mor annet enn å bekrefte ovenfor oss at det ikke er bra med hårvask på kjøkkenbenken, vask med våtservietter ol. Mulig det er fordi mor selv jobber i barnevernet, men likevel. Som vi pleier å si til den lille når hun nekter og kommer med disse "innlærte" unnskyldningene; Det er kun èn grunn til at de ikke vasker håret og kroppen så ofte i Afrika. De har ikke/ så lite vann. Hun ser selv hvor fin hun blir når hun dusjer og vasker håret, og selv om det kan være en krig å få henne i dusjen, syns hun det er deilig når hun først står der inne. Hårvask derimot er det verre med. Hun tror nærmest at vann i ansiktet dreper.. De gangene vi har vunnet denne kampen derimot, har hun vært stolt og følt mestring etterpå. Bra for henne, men ikke så bra når hun kommer hjem til mor. Da blir nemlig mamma sur.. *Hurra*

Nei, det er håpløse tilstander. Håper vi slipper rettssak, men det kan virke som om det er eneste mulighet. Det som er synd oppi dette, er at mor nekter ungen å bli større. Hun skal liksom beholde henne som baby med denne behandlingen, og det ødelegger mye for den lille. Tanteungen min på samme alder, både dusjer og vasker håret sitt selv. Mamma står selvfølgelig utenfor å hjelper til om det er nødvendig, men hun ordner seg likevel selv. Hvor gøy kan det være for en snart 8-åring å være som en 3-åring i utvikling hva dusjing, hårvask, samsoving ol. angår!? Nei, håper mor tar til vett snart, selv om jeg dessverre aldri tror det vil skje.. Bare noe så enkelt som hårklipp. Når vi for noen år siden ønsket å ta jenta med til en slik afrofrisør, spurte mor hvorfor det!? De kan da ikke klippe.. Selv klipper hun håret til jenta når hun mener det er behov, og da er det ofte etter vi har vasket det en sjelden gang. Da er det nemlig tørt og ødelagt, siden vi ikke vet hvordan vi skal vaske håret hennes. La meg da si at min samboer alene vasket og stelte med jenta når de bodde sammen, og at jeg selv har hatt langt hår hele mitt liv. Jeg vet hvordan jeg skal både vaske og stelle hår, og min samboer var alene om disse oppgavene (sett bort fra fletting) når de bodde sammen.. Vet ikke hvem som er mest skikket til å ta seg av jenta og hennes hygiene, jeg. Syns hvertfall denne dama bør begynne å skjerpe seg snart, før hun ødelegger ungen fullstendig!! :/

Og takk for innspill. Vi har selv bedt om vask med klut og vann/ såpe, men det går dessverre ikke inn, så lenge det ikke er mor selv som kommer med forslaget.. Våtservietter vaskes ikke babyen vår med engang. Det er kun til bruk på hytta, turer ute i det fri ol. Klut og vann er mye mer skånsomt for huden til de små så lenge man er hjemme og heller kan bruke det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...