Anonym bruker Skrevet 14. mars 2012 #1 Skrevet 14. mars 2012 Måtte bare sjekket Sifo-tallene og en jente på 20-50 år har utgifter (og da er ikke leie og strøm inkludert) på 7260 i mnd, en mann har 7500 kroner. Hvordan overlever de da på studielån? Hvordan er det mulig? Hvorfor legger ikke staten seg etter sifo-tallene?
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2012 #2 Skrevet 14. mars 2012 For det er normalt å jobbe litt ved siden av. Mange jobber jo med noe relevant til studiet, eller butikk osv.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2012 #3 Skrevet 14. mars 2012 Neii, det er ikke mulig, hvis man ikke jobber litt vedsiden av da. Jeg er student. Har mann og to barn. Har det ikke vært for at mannen min (haha, kjæresten min ) har såppas god inntekt har det ikke gått rundt.
L-8 Skrevet 14. mars 2012 #4 Skrevet 14. mars 2012 Kontantstøtte, barnetrygd og bostøtte hjelper mye... Her er vi studenter begge to!
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2012 #5 Skrevet 14. mars 2012 Man klarer det man må. Vi var studenter begge to når eldste ble født. Husleie å¨6000kr i tilegg til strøm, mat, barnehage og alle andre normale utgifter... Hadde ingen stønader utenom det vi mottok fra lånekassen (og barnetrygden). Det gikk, var ikke noe liv i sus og dus. Men man børr apsolutt justere opp stønadene fra lånekassen. I vertfall når man sier man vil ha heltidsstudent, som ikke har jobb vedsiden av..
☆☆☆ Skrevet 14. mars 2012 #6 Skrevet 14. mars 2012 SIFO-budsjettet legger opp til en mer enn grei levestandard, som student må man legge lista lavere. Første året som student levde jeg kun på studielån og pengene fra sommerjobben. Det var ikke luksus akkurat, men det gikk greit. Tre siste årene jobbet jeg 13% stilling ved siden av, mer enn overkommelig å jobbe hver tredje helg. Da vart det nesten romslig økonomisk..