Anonym bruker Skrevet 14. mars 2012 #1 Skrevet 14. mars 2012 Måtte bare sjekket Sifo-tallene og en jente på 20-50 år har utgifter (og da er ikke leie og strøm inkludert) på 7260 i mnd, en mann har 7500 kroner. Hvordan overlever de da på studielån? Hvordan er det mulig? Hvorfor legger ikke staten seg etter sifo-tallene?
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2012 #2 Skrevet 14. mars 2012 For det er normalt å jobbe litt ved siden av. Mange jobber jo med noe relevant til studiet, eller butikk osv.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2012 #3 Skrevet 14. mars 2012 Neii, det er ikke mulig, hvis man ikke jobber litt vedsiden av da. Jeg er student. Har mann og to barn. Har det ikke vært for at mannen min (haha, kjæresten min ) har såppas god inntekt har det ikke gått rundt.
L-8 Skrevet 14. mars 2012 #4 Skrevet 14. mars 2012 Kontantstøtte, barnetrygd og bostøtte hjelper mye... Her er vi studenter begge to!
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2012 #5 Skrevet 14. mars 2012 Man klarer det man må. Vi var studenter begge to når eldste ble født. Husleie å¨6000kr i tilegg til strøm, mat, barnehage og alle andre normale utgifter... Hadde ingen stønader utenom det vi mottok fra lånekassen (og barnetrygden). Det gikk, var ikke noe liv i sus og dus. Men man børr apsolutt justere opp stønadene fra lånekassen. I vertfall når man sier man vil ha heltidsstudent, som ikke har jobb vedsiden av..
☆☆☆ Skrevet 14. mars 2012 #6 Skrevet 14. mars 2012 SIFO-budsjettet legger opp til en mer enn grei levestandard, som student må man legge lista lavere. Første året som student levde jeg kun på studielån og pengene fra sommerjobben. Det var ikke luksus akkurat, men det gikk greit. Tre siste årene jobbet jeg 13% stilling ved siden av, mer enn overkommelig å jobbe hver tredje helg. Da vart det nesten romslig økonomisk..
MrsMilla Skrevet 14. mars 2012 #7 Skrevet 14. mars 2012 Måtte bare sjekket Sifo-tallene og en jente på 20-50 år har utgifter (og da er ikke leie og strøm inkludert) på 7260 i mnd, en mann har 7500 kroner. Hvordan overlever de da på studielån? Hvordan er det mulig? Hvorfor legger ikke staten seg etter sifo-tallene? Man jobber ved siden av. Krever litt mer siden man må belage seg på mindre fri, men samtidig har man ofte mer tid som student også. Jeg jobbet ca 40% ved siden av økonomistudiene, 120% i sommerferiene. Greit å lære litt selvdisiplin uansett synes jeg.
Magia Skrevet 14. mars 2012 #8 Skrevet 14. mars 2012 Det er faktisk mulig. Man må jo legge lista ganske lavt, og tenke litt økonomisk, men det er fullt mulig. Jeg levde på borteboerstipend (var vel rett under 6000 kr) en god stund jeg, med helt vanlige utgifter. Hadde middag hver dag osv, og drakk til og med alkohol i helger.
Gjest sug lut Skrevet 14. mars 2012 #10 Skrevet 14. mars 2012 Hvem sa at studenter skal ha full pakke med alt av forbruks- og luksusvarer, dyre klær, elektronisk utstyr, superfon, snacksy solbriller, konsertbilletter og et aktivt uteliv, reiser, fester, kjøpekaffe og kjøpelunsj hver dag, samt likegodt mann og unger? Hva skjedde med å innse at samfunnet ikke skylder deg en dritt og at det er mulig å senke krava? Hva skjedd med å planlegge livet sitt etter det man faktisk har og legge forbruket deretter?
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2012 #11 Skrevet 14. mars 2012 tingen er vel egentlig at å være student er egentlig en fulltidsjobb. Man skal ikke beregne å jobbe dersom man studerer. Tok utdannelsen i Utlandet og det lønte seg veldig. Levde veldig romslig da.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2012 #12 Skrevet 14. mars 2012 Jeg er student og har to barn. Jeg er nødt til å jobbe ved siden av studiene. Vi lever absolutt ikke fett og har egentlig ikke tid til å jobbe. (Merker at jobbing går utover studiene) Dessuten er det slik at hvis jeg tjener over 140 000 i året, sitter jeg igjen med ca 18 kr pr. tjente hundrelapp...
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2012 #13 Skrevet 14. mars 2012 Studenter har to måneders sommer ferie hvor de kan jobbe, dessuten greier de fleste å ha en liten jobb ved siden av studier. Mange bor i kollektiv. Der jeg studere har mange av studentene ytterjakker i 6000-7000 kronersklassen så det ser ut som de overlever!
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #14 Skrevet 15. mars 2012 Som student kan man ikke leve som konger. også lurer jeg veldig på hva slags forbruk sifo går etter. hørtes sinnsykt mye ut med 7000 kr i mnd. her studerer samboeren mens jeg jobber 75% som assistent i helsevesenet. han jobber minimalt ved siden av studiene. syns vi klarer oss fint jeg. man må bare tilpasse seg litt.
Matrosen og Meg:) Skrevet 15. mars 2012 #15 Skrevet 15. mars 2012 Jeg er student og mannen jobber. Vi har et barn på 7 mnd, leier en leilighet til 8000 i mnd, pluss strøm,internett og tv. Jeg setter av 4000 hver mnd, og mannen 5000. Stipendet jeg får går til husleie, litt bensinpenger til bilen, telefonregning og da sitter jeg igjen med 1000 kr sånn ca. Jeg er avhengig av en jobb ved siden av, og jobber sånn at jeg ca får 4000 utbetalt i mnd. Når barnet vårt skal begynne i barnehagen, skal mannen jobbe to ekstra søndager i mnd, da har vi dekt denne utgiften. Vi har alt vi trenger, det eneste vi evt handler sånn utenom mat og husholdningsting, er ting barnet vårt trenger. Her har vi satt av litt penger hver mnd, sånn at vi har en konto vi kan ta penger av om det skulle være noe spesielt. Det handler mye om prioriteringer. vi handler mat 1 gang i uka, da blir det ikke så mye små handling, vi handler ikke klær dersom vi ikke trenger noe nytt, som vi sjeldent gjør. Mannen har en jobb hvor han kan ta på seg ekstravakter. Vi arver mye til barnet vårt, da jeg har en søster med en sønn som er tre mnd eldre. Vi lever ikke i sus og dus. Men vi prioriterer et fint sted for barnet vårt å vokse opp, har derfor flyttet et stykke unna oslo hvor jeg studerer. Vi prioriterer at både jeg og mannen skal ha bil, fordi uten ville jeg vært helt låst hjemme når mannen er på jobb. Det blir nok et tøft år økonomisk sett, da jeg har 1 år igjen av studiet. MEN, man får det jo til å gå! Det handler nok mye om prioriteringer.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #16 Skrevet 15. mars 2012 Da jeg studerte var det så mye daffing og innholdsløse forelesninger at jeg like så godt jobbet over 50% ved siden av. Nå har jeg fast jobb, men også flere utgifter, og det føles som jeg hadde ganske god råd de årene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå