Gå til innhold

Hvordan overtale en overlege til å få KS?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De kan vel ikke tvinge meg til å føde vaginalt?

Hva gjør de om jeg klikker under riene? Og undersøkelsene?

Kommer til å gråte, ikke snakke, ikke svare. Bare føle meg forlatt i en situasjon jeg klarer å være i.

Skal på en slags "siste" samtale snart.

Må vite hva som skal til for at hun forstår jeg virkelig mener/vet at Ks er det beste for meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen kan tvinge deg til å føde vaginalt. Det er ditt valg. De kan ikke nekte deg. Skulle de likevel forsøke, kan du bytte sykehus. Det er fritt sykehusvalg, du vil da få ks på et annet sykehus. (og kan klage til pasientombudet på det første)

Gjest Heartbroken
Skrevet

Ingen kan tvinge deg til å føde vaginalt. Det er ditt valg. De kan ikke nekte deg. Skulle de likevel forsøke, kan du bytte sykehus. Det er fritt sykehusvalg, du vil da få ks på et annet sykehus. (og kan klage til pasientombudet på det første)

Det stemmer absolutt ikke ifølge min lege. Hun sa at man tar ikke ks om det ikke er medisinsk grunnlag, så de kan nok nekte deg ks, men alle er jo interessert i at du skal få en ok fødselsopplevelse og hører på ønskene dine.

Men det er nok ingen menneskerett å få ks.

Skrevet

Mange får ks uten at det er medisinske grunner, meg selv inkludert! Noen sykehus er vanskeligere enn andre, men ytterst få nekter deg. Og hvis du har uttalelse fra psykolog eller andre spesialister veier dette tungt! Ingen menneskerett nei, men absolutt fullt mulig å få til. Akkurat som når man ikke blir gravid på egenhånd..

Skrevet

Mange får ks uten at det er medisinske grunner, meg selv inkludert! Noen sykehus er vanskeligere enn andre, men ytterst få nekter deg. Og hvis du har uttalelse fra psykolog eller andre spesialister veier dette tungt! Ingen menneskerett nei, men absolutt fullt mulig å få til. Akkurat som når man ikke blir gravid på egenhånd..

Enig med siste her. Man får dersom man virkelig vil. De aller fleste sykehus vil gå langt for å prøve å overtale deg. Står du fast på ditt så går det som regel slik. Vis at du vet hva det innebærer å ta ks. lykke til!!!

Skrevet

Har gått til to jordmødre som begge mener jeg bør få det invilget. Men overlegen vil sikkert bare vente med å gi meg svar til siste liten. (tilfelle hun klarer å overtale meg)

Har fått mange kriterier:

Om fødelsriene varer lengre enn 24 timer: ks

Om barnet er over 3700: Ks

Om det viser seg tidlig at fødselsforøpet (åping) tar tid (husker ikke helt)KS

Jeg skal ha en erfaren jordmor. lite undersøkesler.

Om barnet får lav puls: Ks

Om de tror de må bli vakum: Ks

Mener jeg bere kan få det invilget, istaden for alle de reglene. jeg makter det ikke. Og blir sikkert ks uansett. Ingen kan spå en fødsel eller love det som står på papir. Har dårlig erfaring fra de to andre.

Vet egentlig ikke hva overlegen tenker. Så er kjempe spent til møte som er i neste mnd.

Men ønsker innspill på hva som er smart å si eller ikke.

HI

Skrevet

Du sier: jeg har gjort dette to ganger før, jeg vet hva jeg går til. Jeg kjenner meg selv godt, jeg er ganske sikker på at jeg vil få panikk og ikke klare å samarbeide under fødselen. Jeg er redd for min psykiske helse i etterkant av fødselen, fordi jeg er sikker på at den psykiske belastningen med vaginal fødselviø bli for stor. Jeg greier ikke stole på avtalene du forsøker å lage for meg, fordi jeg vet at mye kan skje og den dagen jeg føder kan være en dag hvor det meste er vanskelig å få til. Jeg vet at dersom det er fare for andres liv, vil jeg ikke kunne prioriteres, og dette gjør meg livredd, utrygg og desperat etter å få til en annen løsning -ks.

Skrevet

Ja de er fakta det.

Men såg på tv2 nå, og ks til hun som hadde morkakesvikt.

Er jo ikke akkurat en ønske situasjon. Men denne gangen mener jeg og tro at det er det beste for meg. HI

Skrevet

Hvilke sykdomstegn har du, og hvilke kan du kmme til å få.

Sover du? Er du nervøs? Gir dette seg utslag? Er humøret ditt påvirket? Er du redd? Fører det til at du føler deg hysterisk eller apatisk?

Skrevet

Ja de er fakta det.

Men såg på tv2 nå, og ks til hun som hadde morkakesvikt.

Er jo ikke akkurat en ønske situasjon. Men denne gangen mener jeg og tro at det er det beste for meg. HI

Nei, ingen ønskesituasjon. Men du vet hva som er best for deg, du har gjort det før. Dessuten er planlagt ks og hastesnitt to ulike ting.

Lykke til :)

Skrevet

Følelser blir for mye å skrive. De som vet alt. skjønner ikke hvorfor sykehuset på død og liv ikke vil love meg ks. Men utsetter spørsmålet til nye samtaler.

Jeg har bestemt meg.

Var på en vaginal undersøkelse for 14 dager siden. Jordmor var begymret om jeg var i modning (uke 26)

Vart kvalm, svimmel og sint.

Gråt under hele undersøkelsen og klarte ikke svare på spørsmålet om det gjekk bra. Låste meg helt inne. Skalv en god stund etterpå.

Venninnen min som ble med, vart skremt av oppførselen min. Hun sa at jeg må no forstå at jeg ikke er klar for å gå gjennom en vaginal fødsel. Og at jeg må bli strengere med å få overlegen til å forstå mine plager og følelser.

Mitt sist fødsel (5år siden) Har jeg beskrevet her mange ganger før.

Den var som et overgrep for meg. Sykehuset har på en måte beklaget seg, og jeg vet det ikke vil skje igjen. Men skaden for meg er gjort. Fysisk og mest Psykisk.

Skrevet

Hun hadde ikke morkakesvikt men var i faresonen for å få det. å det var et planlagt ks på hun fikk i uke 38.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...