Gå til innhold

Samboerkontrakt / Foreldreansvar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av en annen tråd her, er jeg igang med å få fingeren ut og lage samboerkontrakt. Det blir ikke giftermål her med det første heller, og samboerkontrakt har vi snakket om lenge.

Jeg googlet og fikk opp et forslag på kontrakt på dinside.no. Jeg skal lete litt mer og lese andre forslag. Tar gjerne imot forslag hvis noen har erfaringer.

Men det jeg stusset på, er at det står i et punkt i den kontrakten: Har foreldrene felles foreldreansvar (ja/nei). Har foreldrene delt foreldreansvar (ja/nei). er avtalen om delt foreldreansvar meldt til folkeregisteret (ja/nei).

Og så står det:

Husk: Når samboere får barn sammen er det moren som får foreldreansvaret alene. Dette følger av Barnelovens § 35. En erkjennelse av farskapet innebærer aldri del i foreldreansvaret.

§ 35 sier imidlertid videre at foreldrene kan avtale at de skal ha delt foreldreansvar, eller at faren skal ha oreldreansvaret alene.En slik avtale må meldes til Folkeregisteret for å være gyldig.

Nå ble jeg veldig i stuss. Er dette noe man krysser av på når man erkjenner farskapet? Eller må man sende inn et eget brev? Jeg føler jeg burde vite dette, er jo ikke så lenge siden vi fikk barn.. Menjeg ante virkelig ikke at man ikke får delt foreldreansvar når man er samboere.

http://www.dinside.no/1025/samboerkontrakt

Hvordan kan jeg sjekke opp i dete?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det med at mor får det alene ved samboerskap, ble endret. Slik at barn født etter 1/1-06 får samboende foreldre med felles foreldreansvar.

For barn født før den datoen, så gjelder det du har funnet. SElv om foreldrene bodde sammen den gangen og de fortsatt gjør det i dag.

Farskap har ikke med foreldreansvar å gjøre. Man kan være far uten å ha del i foreldreansvaret.

Skrevet

Takk for svar! Det var oppklarende. Jeg prøvde å finne datoen for når den kontrakten jeg fant var lagt ut, men fant ikke. Vi fikk barn i 2010, så da er det ikke noe å tenke på.

Jeg fant for øvrig en samboerkontrakt på Gjensidige.no som jeg synes virket bedre enn den på dinside.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...