NoraLill82 Skrevet 14. mars 2012 #1 Skrevet 14. mars 2012 Jeg er i ferd med å gå fra vettet... Hvorfor sover ikke barnet mitt?? Det har alltid vært vanskelig å legge henne, både dag og natt. Aldri vært en baby som sovner i bilstolen eller på teppet sitt. De 4 første mnd var hun våken i 6-7 timer på ettermiddag/kveld, før hun sovna rundt midnatt. Nå har vi klart å få leggetiden ned til ca kl 19, men kveldsstellet er ferdig kl 18. Det tar en time å få henne til å sovne. Hun våkner 3 ganger fra 19 til 04, er da våken 1-2 timer. Komplett umulig å få henne til å sove før. Kl 4 sovner hun ikke igjen, da er det morgen. Hun virker veldig våken og opplagt, men veldig "stressa" da. På dagen sov hun til hun var 3 mnd kun 30-40 minutter av gangen, 3 lurer. Så jobba vi intenst med å lære henne å sove lenger, og fikk det til. De siste ukene har vi falt tilbake til gammelt mønster igjen. Hun sover ca 2 timer fordelt på 3 lurer på dagen, og 6-7 timer på natten, i korte økter. Vi har utelukket sykdom som refluks, låsninger, magevondt osv. Hun får 2 måltider med fast føde, men får ikke i henne så mye siden hun ikke er så interessert. Vi har faste rutiner for kveldsstellet, og også før sovetidene på dagen. Vi har forsøkt å la henne gråte (prøvde 2 kvelder med 1-5 min mellom hver gang vi gikk inn, etter 5 min begynte vi på nytt), men jeg orket ikke. Det ble til slutt umulig å roe henne når vi kom inn, og hun gråt så intenst at hun ikke klarte å trekke pusten til slutt. Det fungerte tidligere å pakke henne inn i et teppe og bysse til hun sovna, men etter gråteprosjektet går ikke det heller. Det er 3 uker siden. Jeg sitter her og gråter av fortvilelse... Noen kloke mammaer som har noen trøstende ord?
Kanelbulle Skrevet 14. mars 2012 #2 Skrevet 14. mars 2012 Kanskje ringe 'Sove-Karin'? Vet mange desperate som fått hjelp av henne. Hun kommer jo dessuten på hjembesøk hvis ønskelig.
Kanelbulle Skrevet 14. mars 2012 #3 Skrevet 14. mars 2012 Her er lenke hvis interessant: http://sovekarin.no/omoss.html Håper det blir bedre snart!!
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2012 #4 Skrevet 14. mars 2012 Sov hun like lite og like urolig før dere begynte med fast føde? Kan det være noe hun reagerer allergisk mot? I min vennekrets har babyer som har hatt så store søvnproblemer fått påvist allergi (to tilfeller), så jeg ville bedt om vurdering hos spesialist. Hvordan er hun på dagtid da? Virker det som noe plager henne da? Det er forresten ikke uvanlig at de bare sover 30-40 min på dagen, og mange babyer sover bare 2 timer eller mindre (min erfaring). Men nattesøvnen hørtes veldig kort ut. Blir det noe bedre når hun sover med dere?
NoraLill82 Skrevet 14. mars 2012 Forfatter #5 Skrevet 14. mars 2012 Takk for svar! Vi har boken til sovekarin. Hennes hysj-metode får vi ikke til å bruke da vi ikke klarer å roe henne når hun ligger i senga. Alle andre råd har vi prøvd- trangt rundt hodet, temperatur i rommet, legge henne senest 2,5 time etter siste soving osv. Hun kommer ikke hit vi bor, for langt unna Hun har alltid vært vanskelig å legge, fra første natta. Jeg har systematisk unngått diverse matvarer mens vi har ført nøye logg over soving og annet. Klarte ikke se noe mønster. Hun fikk MME en periode også for å se om det hjalp, men heller ikke noe mønster der. På dagen er hun blid og utrolig aktiv. Hun kryper og reiser seg opp på knærne allerede, og har vært først ut med "alt" det fysiske i vår barselgruppe. Så egentlig tror jeg det er det. At hun er en urolig og utålmodig sjel, med mye driv. Jeg bare skulle ønske vi klarte å lære henne å finne roen snart..
NoraLill82 Skrevet 14. mars 2012 Forfatter #6 Skrevet 14. mars 2012 Jeg har noen dager hatt henne i vår seng fra andre gangen hun våkner. Et par ganger har hun sovna på puppen og sovet ca 2 timer. Jeg sover ikke så godt da, men heller det enn å bruke 2 timer på å roe henne. Så ja, å sove sammen går litt bedre. Men bare før kl 4!
lille sprelle Skrevet 14. mars 2012 #7 Skrevet 14. mars 2012 Jeg er glad for at du har kuttet ut skrikekurer. Jeg anbefaler deg å kjøpe et bæresjal og se om nærheten til deg eller pappaen (eller en annen bærer) kan roe ned barnet. Jeg ville forsøkt å utelukke allergi, men det meste annet har du tydeligvis allerede utelukket. Husk at dere må dele på dette og passe på at dere begge får noen sammenhengende timer søvn, ellers så vil det gå utover både helse og forhold. Sjekk også om det er noen i nærmeste omkrets som kan ta i et tak. Dette er ikke din/deres skyld! Jeg hadde eventuelt også sjekket med kommunen (spør hs) om de har noe tilbud i forhold til avlastning noen timer i uka, så du får en pustepause og får hvilt deg litt. Lykke til!
NoraLill82 Skrevet 14. mars 2012 Forfatter #8 Skrevet 14. mars 2012 Takk for svar lille sprelle! Bæresjal ja, det brukte vi mye da hun var nyfødt, med god effekt. Det skal jeg jammen ta fram igjen. Kanskje det roer henne bedre..
Guttemor77 Skrevet 15. mars 2012 #9 Skrevet 15. mars 2012 Hvis hun er blid og fornøyd på dagen er hun nok bare en unge som trenger lite søvn... Mine har også vært litt sånn som babyer (kanskje ikke like ille, men aldri hatt sovebaby). Min erfaring er at det blir bedre når de blir litt større, og du går over til bare én soveøkt på dagtid. Mine sover mer nå (5 år og 7 år) enn da de var babyer...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå