Gå til innhold

jenta vår har lungebetennelse:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

har ei jente på 2 år som har vært "av og på" syk i 3 uker nå, vært til legen 2 ganger før og idag fant turnuslegen ut at hun hadde "lungebakterier" så han mente det var lungebetennelse og satte henne på pencillinkur...

Jeg vet ikke hva godt jeg kan gjøre for henne, hun hoster og hoster og skriker:S Hun får ikke sovet særlig på natta, bare hoster:(

Noen tips?(Hun har i tillegg barneastma)

Et spm. til:

hvordan er det med "sykt barn dagene"?Jeg har vært hjemme med henne 2 ganger på 2 uker og levert inn et slikt skjema(2 ganger), men det er vel en grense for hvor ofte man kan være hjemme med sykt barn iløpet av så og så lang tid?

(far har ikke mulighet å være hjemme med barnet...)

i tillegg har jeg levert egenmelding en gang denne mnd...

noen som har peiling?:S

Takker på forhånd :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

10 dager per forelder i året. Kalenderår. Har ingenting å si hvor tett på hverandre dagene er. Far har ikke mulighet? Hvis det er en reell grunn til det kan du muligens søke om å overta hans dager, men da skal grunnen være god.

Vi har også hatt lungebetennelse i år, og det går fort over når man først har fått starta på antibiotika. Frisk luft, litt hevet seng (hodeenden), paracet ved ubehag, masse drikke og trøst. God bedring!

Skrevet

Dere har 10 sykt barn-dager hver i løpet av et kalenderår. Men har hun astma har dere rett på flere dager. Mener det er inntil 15. Få legen hennes til å skrive en bekreftelse som du leverer hos NAV.

Men kan jeg spørre hvorfor din mann ikke kan være hjemme med henne når hun er syk? Da "mister" dere jo hans dager, og jeg synes det blir litt feil at menn skal være mer uunnværlige på arbeidsplassen sin enn kvinner.. Dere er to om å få barn, -to om å ta ansvar.

God bedring til lille jenta di, -håper hun blir fort frisk igjen! :)

Skrevet

Tusen takk for svar :)

okei, tenkte at det var en grense per.mnd eller noe slikt...men da er jo alt greit:)

Jeg har hevet hodeenden på senga og hun får paracet ved behov:)håper det går fort over her også(og at jeg får i henne medisin da...)

Skrevet

har man krav på mere sykt barn dager ved astma diagnose?det var jeg ikke klar over.

Mannen min KAN ta seg fri, men da kan vi ende opp med å tape 20.000 på _en_ dag pga jobben hans...(litt spesiell situasjon)...så da er det jeg som blir hjemme når barnet er syk...

Skrevet

har man krav på mere sykt barn dager ved astma diagnose?det var jeg ikke klar over.

Mannen min KAN ta seg fri, men da kan vi ende opp med å tape 20.000 på _en_ dag pga jobben hans...(litt spesiell situasjon)...så da er det jeg som blir hjemme når barnet er syk...

Man får ikke automatisk flere sykt barn dager bare pga en diagnose.. Men om barnet er oftere sykt pga en diagnose kan dere søke om å få utvidet antall sykt barn dager... Det er opp til nav om dette innvilges, men det er absolutt verdt et forsøk...

Skrevet

-Dersom dere har inntil 2 barn under 12 år har dere rett på 10 stønadsdager hver pr. kalenderår.

- Det har ingenting å si hvor ofte det er, og det er ikke samme regler ved egenmelding ved sykt barn som det er på egenmelding ved egen sykdom

- din arbeidsgiver kan kreve legeerklæring fra 4. dag (ved sammenhengende sykdom hos barnet)

- dersom ditt barn har en kronisk sykdom og denne sykdommen fører til mer fravær fra jobb kan du søke om øket antall stønadsdager. Det finnes et eget skjema til dette på nav.no. Der er det et felt som fastlegen skal fylle ut.

- det er visse diagnosekriterier for å få flere dager, og astma går inne under disse kriteriene.

- får du det innvilget får dere 10 ekstra dager hver pr. kalenderår

- barnets far kan ikke overføre dagene til deg pga arbeidssituasjon.

- er han selvstendig næringsdrivende (?) har han heller ikke rett på omsorgsdager. Men det betyr ikke at den andre forelderen får alle dagene.

Håper dette var noe oppklarende. God bedring til barnet ditt! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...