Gå til innhold

Dere med glutenallergi/cøliaki!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får besøk av en neste uke som har det. Hva kan jeg servere til lunsj? Noe som er litt lettvint å lage og spise da jeg er høygravid og det kommer endel babyer som skal passes på ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kyllingsalat, omelett m enten glutenfritt brød eller salat, evt bare glutenfritt brød m pålegg ;) husk å ikke skjær salat eller glutenfritt brød på fjøl som det er smuler på!!!!! :)

Skrevet

Min søster har søliaki, du kan lage toro muffins, mener dem er glutenfri.alt som ikke er gluten/hvetemel i kan du servere

Skrevet

Denne siden er ganske kjekk, med mange oppskrifter /ideer :)

http://www.allergikokken.no/oppskriftsamling-/

-Men kylling salat (bruk evt stekte kyllingfileter da krydderet på ferdigstekt kyling kan inneholde gluten!!) eller lign er jo knall enkelt da ;)

Finnes også 1mill allergimat blogger der ute, som har mye bra :)

Skrevet

Oppskrift på supergod, og enkel "varm" salat:

Ingredienser:

Brokkoli

Blomkål

Gulrot

Kyllingfilet i biter(Gjerne marinert)

Bacon

Sopp

Glutenfri pasta (Får du kjøpt på de fleste dagligvarebutikker)

(Til dressing: Et rømmebeger, litt majones, en skvett olje, salt og pepper, pluss et par små fedd hvitløk som finkhakkes)

Stek alt, og kok pasta og bland sammen. Bland alle ingrediensene til dressingen :) Dette er kjempegodt, og ganske lett å lage.

Du kan eventuelt servere baguetter som er glutenfri ved siden av, men salaten pluss dressing er ganske mektig, så jeg tror det greier seg uten ;) Er så dyrt med glutenfri varer..

Skrevet

Min søster har søliaki, du kan lage toro muffins, mener dem er glutenfri.alt som ikke er gluten/hvetemel i kan du servere

Det er ikke bare hvetemel man må se etter, er en lang liste over ting som inneholder gluten desverre..

Følgende ingredienser inneholder gluten

bygg - couscous - dinkelhvete - durumhvete fullkornsmel grynmel grahamsmel - (vanlig) havre - havrekli-havrekorn - havremel - hvete - hvetekim hveteprotein - kamut (egypt.hvete) - kavring - kim - kli - korn - kostfiber kruskablanding - malt - nudler - puffet havre - puffet hvete - rug - rugmel - rugmalt - semulegryn - spelthvete - strøkavring - strømel - tritikale

Følgende ingredienser kan inneholde gluten

(oftest spor, kan som regel brukes av cøliakere)

ølgjær - maltekstrakt - glukosesirup av hvete evt. spor - maltsirup - hvetefiber - hvetestivelse (20ppm) - hvetestivelse (100ppm)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...