Gå til innhold

Er det bare vi som leier bolig, og venter tredjemann?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det føles såå håpløst.

 

Fikk avslag på startlån i går. Jeg er jo hormonell og gren meg i søvn igår-helt forferdelig følelse. Og jeg griner sjeldent. Syns veldig synd på oss selv medandreord..:)

Vi kan søke igjen om 1,5 år og kommer da innenfor rammene, men det føles likevel så lenge til.

Jeg er så uendelig lei av gjeld, søknadsprosesser og vanskelige byråkrater. Fikk nettopp gjeldsordning hos namsmannen. Dvs at all gjeld blir betalt ned på 7 år (jeg beholder livsopphld av lønn dvs 17500,-, så går resten til kreditorer) så jeg har det mye bedre enn før. kreditorene får mao ikke så mye igjen for det, og vi får et liv.

 

Jeg vet at det er vår feil og ingen syns synd på oss. Gjeld er tabu i Norge. og tro meg vi har gått med dette hengende over oss i mange år, med kanskje 3000 til overs i mnd etter alle regninger er betalt, så jeg tror vi har tatt straffen vi fortjener.

En annen faktor er jo det at alle rundt oss eier bolig. Og de lurer selvsagt på hvorfor vi ikke kjøper.. Det er ikke så lett å forklare da. At man har masse gjeld og ikke kan kjøpe.. Og mange dømmer oss og spør og graver. De tror rett og slett vi er dumme og at "har lyst å leie".. he he:) Så de prøver å forklare osss fordelene med å eie..."mhm..det visste vi ikke, du."

 

Som familie har vi det veldig bra og er lykkelige. Og det er det viktigste. Jeg fokuserer på det, men akkurat nå føler jeg meg litt knekt.

 

Vi angrer så inderlig på all lån og gjeld vi har satt oss i og har vært kjempedumme, og vet at vi ikke får sympati fra noen pga dette. Gjeld er tabu.

Det er 10år siden vi opprettet denne gjelden og det ballet på seg da vi kjøpte leilighet og ble rammet av finanskrisen. . Jeg tenker på dette hver eneste dag og har hatt mange svarte dager. Heldigvis er alt over om 7 år og vi kan leve som normale mennesker.

 

jeg bare føler for å høre om noen andre som er i vanskelige situasjoner.

Det hjelper liksom litt å høre at ikke alle har det rosenrødt,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg og samboern min har hus sammen, men har er eldre og har opparbeidet seg veldig :) Så her falt det helt som normalt, og det gikk fint med lån jeg er bare 24 MEN!!! Hør her:

 

Det virker som at ALLE har hus, men det er oppskrytt, veldig mange som leier fremdeles, og det er ingen skam. Det å ha gjort feil her i livet må man bøte med selv som du ser, men det er ikke folks rett å vite hvorfor dere leier eller ikke:)

 

Få vekk gjelden, så ordner deg seg etterhvert.

 

Ikke føl deg unormal :) Mange som har gjeld! Dem med hus, har GJELD dem og, bare dem betaler det ned å får igjen penger, men likvel. Sånn er det bare..

 

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leier også, og venter nummer tre...Vi solgte leiligheten vi hadde, for å stå fritt til å kjøpe når vi kan det...Nå har vi nettopp søkt om startlån, men aner ikke om vi får det...Banken har gitt oss lån, men uten egenkapital blir det jo ingenting av det...Vi har grei økonomi, høyskoleutdannet begge to og ingen gjeld annet enn studielån og billån...men likevel ser det ut som om det er vanskelig å komme seg inn på boligmarkedet....

Men så lenge man har en plass å bo, er det jo slettes ikke noe problem å få barn!! Har man det fint sammen, har nok penger til å klare seg så er jo det det viktigste...men klart jeg tenker som deg, ALLE andre har klart det men ikke vi....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg forstår at det er frustrerende, men stå på. Dere retter oppigjen feil dere har begått og kommer nok aldri til å gjøre det igjen. Det er veldig mange som leier også. Den dagen dere sitter med eget hus, så kan dere være veldig stolte av dere selv. Dere har da greid å jobbe dere opp, og vil kanskje sette enda mer pris på det dere har da, enn hva mange andre gjør. Enkelte vet jo ikke hva motgang er og den gangen det skjer noe med disse menneskene så har nok de større problemer med å takle det, enn dere som har hatt det litt "tøft" en periode. Se på det som noe positivt. Og den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves:) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk rundt og var naiv, og trodde at ALLE på min alder (er 26) hadde klart å kjøpt seg hus osv helt av seg selv, men etter at jeg har pratet med de aller fleste jeg kjenner, så har faktisk samtlige brukt både en og to kausjonister.. Så, da følte jeg meg ikke så "dum" lenger.. Jeg og samboeren min må betale ned lån, og spinke og spare sammen egenkapital, fordi vi har ingen som kan hjelpe oss med penger eller stille opp som kausjonister, men den dagen vi sitter der med egen leilighet/hus, så kommer det til å være så deilig å vite at det har vi klart HELT selv, og da er det verdt det!

 

Men, vi kommer nok til å måtte leie i noen år til, og det er vel flere av oss enn det man kanskje tror.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...