Anonym bruker Skrevet 13. mars 2012 #1 Skrevet 13. mars 2012 Jeg har en samboer som fortalte meg for litt siden at han har 200 000 kr i gjeld pga forbrukslån. Han sliter med å betale de ned, og gjelden blir ikke akkurat noe mindre. Han får utbetalt ca 18000 i mnd, og 14000 av de går til gjeld. Vi har tre barn i barnehage, så jeg står for alt barna trenger, barnehage, lånet på leiligheten og maten. Jeg er student, men jobber ved siden av. Så får ca 20000 i mnd ink lånekassen og barnetrygden. Han snakker om å melde seg konkurs...Han går i minus hver mnd. Han står da for forsikring, bil, og husleie. Føler meg så frustrert og lei. vet ikke helt hvordan vi skal komme oss ut av dette. Noen som har noe å komme med av råd eller egne erfaringer?
Prøverpåentil Skrevet 13. mars 2012 #2 Skrevet 13. mars 2012 Nå vet jeg ikke hvordan kredittverdigheten hans er.. kanskje ikke så veldig bra når han har såpass "problemer" men jeg hadde en periode mange små utgifter til diverse... f.eks mastercard, hennes og mauritzkonto, osv... isteden for å betale 500 kr til hvert sted fikk jeg samlet et lån i banken slik at jeg fikk betalt alt det diverse, og samlet gjelden et sted.. da trenger jeg bare å betale 800 kr i mnd på det.. han har ikke mulighet til noe sånt da? Virker veldig mye å betale 14000 i gjeld..
mamma_til_gutt Skrevet 13. mars 2012 #3 Skrevet 13. mars 2012 Om han betaler 14.000 i måneden og ikke klarer å redusere gjelden, så er han enten uærlig om hva han bruker penger på, eller så har han mye mer enn 200.000 i lån. Selv med de groveste rentesatsene vil 14.000 i måneden gi en ganske hurtig nedbetaling altså....
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2012 #4 Skrevet 13. mars 2012 Jeg hadde gjeld på over 400 000, men betalte ned 14-18 000 i måneden og klarte å bli gjeldfri på 2 år. Enten lyver han om hvor mye gjeld han har eller så lyver han om avdragene...
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2012 #5 Skrevet 14. mars 2012 Takk for svar! Hans gjeld var visst på 500 000, og ikke 200 000 som jeg trodde.....
Isola&Lille+julegave Skrevet 14. mars 2012 #6 Skrevet 14. mars 2012 Luksusfellen?? Huff! Lykke til!! Vanskelig situasjon. Hadde jeg skulle vært med på å betale på det der hadde jeg krevet å fått full styring over all økonomi. Skjuler han mer? Noe mer han har "glemt"?? Ring kreditorer for å få ordnet nedbetalingsplan og forsøk å få et billigere lån (refinnansiere huset?) sett opp ett ordentlig budsjett. Hvis du låner han penger, få det skriftelig. Dokumenter allt du bidrar med. Du må sikkre deg selv også!
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2012 #7 Skrevet 14. mars 2012 Men hvordan har han greid å samle opp så mye gjeld? Iom dere har 3 barn sammen så må man jo ha en viss oversikt over inntekt de siste årene kontra utgifter. Det er jo ett utrolig svik da. 500.000 er jo helt utrolig mye penger! Hva har disse pengene gått til? gambling? Hvis han har kjøpt masse ting så må dere jo rettogslett forsøke å få solgt det igjen. Forsøk å få kontakt med en rådgiver som kan hjelpe dere. Eller meld han på luksusfellen?
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2012 #8 Skrevet 14. mars 2012 Han skaffet seg det meste av gjelda før vi traff hverandre, og da tatt opp flere slike kort underveis. Han har vært på fotballturer og tippet. Rett og slett sløst bort det som er. Det er alltid jeg som har betalt for tinga vi har, prøver å spare selv og til barna. Jeg er kjempe skuffet, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Han står som deleier på leiligheten, men bilen og oppussing er det jeg som står for. Jeg har sikkert vært blind for veldig mye, men har egentlig mer enn nok med barn, skole, hjem og jobb. Han har en sønn til, som jeg kjøper bursdagsgaver og julegaver til. For han har aldri hatt råd. Jeg vil jo ikke at barna skal vite hvordan han er. Han sier jo også det hvis han må flytte alene, vil han ha barna 50/50. Noe jeg synes er helt utenkelig. Det er jo jeg som har stått for alt, og jeg synes den ordningen er vanskelig. Det er tre barn under 4 år, så synes de er for små til det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå