Gå til innhold

øyedråper i barnehagen!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når barnet har startet behandling for øyebetennelse så kan de i barnehagen dagen etter. (i mange bhg`er er regelen slik i alle fall)

Men når ansatte ikke kan gi dråper i løpet av dagen, så mister jo barnet viktig behandling! Skal ha 4 dager ila dagen, det blir vanskelig å rekke det når ikke h*n får en gang i bhg. Ikke kan de visst vaske med øyedråpevann heller...

Så da må vel barnet være hjemme helt til behandlingen er over da??

Eller?

Hvilken praksis er det for medisinering i deres barnehage?

Blir litt oppgitt kjenner jeg...

Videoannonse
Annonse
Gjest mammaitvil
Skrevet

Mine barn har fått dråper i bhg om det har vært nødvendig. Null problem, tre forskjellige bhg.

Når det er sagt har det mange ganger vært slik at jeg ikke har sendt med i bhg og det har gått over likevel. Nå mener jo legene at det ikke trenger å beghandles også.. Har bhg regel om at de må medisineres så får de jammen påta seg å dryppe også! Det hadde jeg krevd. Kan ikke være borte en uke pga øyekatarr. Ene sønnen min hadde øyekatarr 4 ganger en vinter.. Vi har jo bare 10 sykedager med sykt barn. (20 tilsammen på foreldre)

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Vår barnehage var det ikke noe problem at de ansatte dryppet datteren min da hun hadde øyekatarr. Mener å huske at jeg måtte skrive på en liste hva hun skulle ha og når, og så signerte jeg. Og så dryppet de hver dag.

Gjest Østfold-80
Skrevet

I min barnehage(jobber i barnehage),så gir vi ansatte barna øyedråper ell hva de måtte trenge av medisiner. Foreldre må bare fylle ut et skjema på at de gir tillatelse til det.

Barnet kan gå i barnehage dagen etter starta behandling...

Sånn er det iallefall der.

Skrevet

de har vært greie og gitt det til datteren min i barnehagen. jeg ga henne en gang hjemme og de ga en gang i bhg. Så ga jeg to ganger i løpet av kvelden. men da hun fikk øyeverk på nytt etter kort tid så fikk hun den øyesalven isteden, skal på en gang i døgnet bare (eller var det morgen og kveld?). Uansett så kan det sikkert være et alternativ hvis det er vanskelig med øyedråper i bhg. Kan jo bli mye for de ansatte å passe på, spesielt med barn som IKKE vil ta øyedråper.

Skrevet

Jøss, kjenner jeg blir irritert jeg...veldig strengt i vår bhg da skjønner jeg.

Dere som jobber i bhg: er det blitt strengere nå ang medisinering og hva er i så fall grunnen?

hi

Gjest Østfold-80
Skrevet

Jeg trur det er mange barnehager som praktiserer det veldig forskjellig. Nå jobber jeg i en privat barnehage da...

Men som sagt,vi har ingen problemer med å gi barna medisin.

Så jeg har ikke opplevd at dette har blitt strengere,er på mitt 12år i barnehage. Jobbet i kommunal barnehage før,der var det også samme regler. Og når det gjelder sykdom etc,så følger vi kommune legen og gjeldende regler fra han.

Skrevet

Dere som jobber i bhg: er det blitt strengere nå ang medisinering og hva er i så fall grunnen?

hi

Skjønner jo forsåvidt at dere blir oppgitte, men prøv å se det fra barnehagens side.

Jeg jobber i barnehage og vi medisinerer ikke annet enn livsnødvendige medisiner og takk og lov for det.

Jobber på småbarnsavdeling og vi har et skap fullt av stikkpiller for epilepsi, astmamedisiner, forstøvere og medisinskjema. Noen skal ha flere typer, noen skal ha mange ganger til dagen, noen må ha med forstøvermaskin. Til sammen så gir vi medisiner minst 15 ganger om dagen. Og så har vi allergikerene som vi må passe på at ikke får i seg feil mat, og som må lages mat til etter egne prosedyrer - b.l.a cøliaki, laktoseintoleranse, melkeallergi og eggallergi. Det er mye å passe på, og dette skal vi gjøre i tillegg til alt det andre en gjør i løpet av dagen i en barnehage. Takk og lov for at vi ikke må dryppe 10 unger 2 ganger om dagen med øyedråper og.

Vi sier ikke nei for å være vanskelige, men vi er ikke helsepersonell og har nok med de livsnødvendige medisinene.

Skrevet

hi

Skjønner jo forsåvidt at dere blir oppgitte, men prøv å se det fra barnehagens side.

Jeg jobber i barnehage og vi medisinerer ikke annet enn livsnødvendige medisiner og takk og lov for det.

Jobber på småbarnsavdeling og vi har et skap fullt av stikkpiller for epilepsi, astmamedisiner, forstøvere og medisinskjema. Noen skal ha flere typer, noen skal ha mange ganger til dagen, noen må ha med forstøvermaskin. Til sammen så gir vi medisiner minst 15 ganger om dagen. Og så har vi allergikerene som vi må passe på at ikke får i seg feil mat, og som må lages mat til etter egne prosedyrer - b.l.a cøliaki, laktoseintoleranse, melkeallergi og eggallergi. Det er mye å passe på, og dette skal vi gjøre i tillegg til alt det andre en gjør i løpet av dagen i en barnehage. Takk og lov for at vi ikke må dryppe 10 unger 2 ganger om dagen med øyedråper og.

Vi sier ikke nei for å være vanskelige, men vi er ikke helsepersonell og har nok med de livsnødvendige medisinene.

Dette tror jeg må være ekstremtilfelle:-) Skjønner godt at dere føler det er nok ja!

Nå vet jeg at det ikke er sånn i denne bhg. De sier det er fordi de ikke har lov. Det er derfor jeg blir irritert for jeg føler de er firkantete. De har vært på kurs sier de og fått beskjed om at de ikke har lov. Var interessant å høre fra andre barnehager. Ikke alle som er like firkanter:-)

Må føye til at jeg selv har jobbet i bhg for en del år tilbake og det var ALDRI snakk om dette da. Derfor lurte jeg på om det hadde blitt strengere.

Hi

Skrevet

hi

Dette tror jeg må være ekstremtilfelle:-) Skjønner godt at dere føler det er nok ja!

Nå vet jeg at det ikke er sånn i denne bhg. De sier det er fordi de ikke har lov. Det er derfor jeg blir irritert for jeg føler de er firkantete. De har vært på kurs sier de og fått beskjed om at de ikke har lov. Var interessant å høre fra andre barnehager. Ikke alle som er like firkanter:-)

Må føye til at jeg selv har jobbet i bhg for en del år tilbake og det var ALDRI snakk om dette da. Derfor lurte jeg på om det hadde blitt strengere.

Hi

Du kan ikke vite at det ikke er sånn i ditt barns barnehage da de ansatte har tausehetsplikt

Skrevet

hi

Hi

Du kan ikke vite at det ikke er sånn i ditt barns barnehage da de ansatte har tausehetsplikt

Jo:-) Liten plass der alle kjenner alle:-) Så jeg vet:-)

Hi

Skrevet

Jeg jobber i kommunal barnehage, og jeg har aldri hørt om forbud mot å gi barna medisin, og ihvertfall ikke øyedråper.. Det stemmer at det har blitt strengere, men dette betyr at foreldrene skal fylle ut et skjema hvor det står hva barnet skal ha av medisiner og med signatur, ikke at vi ikke får lov å gi medisiner.. Dette bør gjelde for deres barnehage også..

Skrevet

I vår bhg får barna medisiner om de trenger.

Dere snakker om taushetsplikt, men er det ingen som har barn som forteller?

Vet de anasatte ble litt oppgitt da de slet med sykdom, og ett barn skulle ha dråper 5 ganger om dagen.

Kjenner dere ikke de andre i bhg, eller på avd til barna deres?'

Litt utenom, men ble bare nysgjerrig.

Skrevet

Vi får ikke lov å gi annet enn livsnødvendig medisin, dette fordi vi som privatpersoner står ansvarlig dersom barnet blir feilmedisinert. Dvs at vi må persolig ta "straffen" dersom barnet får en overdose eller feil medisniner. Det er grunnen til at vi ikke får lov å gi medisin til barna.

Gjest Filifjonka
Skrevet

Det finnes ingen sentrale retningslinjer eller regler for medisinering i barnehagen. Det er opp til hver enkelt kommune å bestemme sine egne retningslinjer. Noen kommuner har gjort det og andre ikke.

De ansatte i en barnehage er ikke utlært helsepersonell og de har lov å nekte å gi medisiner. Jeg vil tro, uten at jeg personlig kjenner alle barnehageansatte i Norge, at de ikke nekter for å være vanskelige. De nekter fordi de ikke har kompetanse og fordi konsekvensene av evt feilmedisinering kan bli såpass store. Og den enkelte ansatte vil stå igjen med ansvaret dersom noe går galt.

Nå er jo ikke øyedråper det farligste her i verden, og sånn sett ingen krise om det blir gitt til feil tidspunkt eller uteglemt en dose kanskje. Men det kan jo hende at HIs barnehage eller kommune har bestemt seg for å kjøre en streng linje på dette med medsininering, og at de derfor nekter alt - også øyedråper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...