Gå til innhold

Base barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Positivt eller negativt?

Har en jente som har fylt 16 mnd når hun begynner i bhg, men jeg er veldig usikker på om jeg skal takke ja til plassen..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Datteren min går i basebarnehage og jeg var ganske skeptisk til det, men jeg er svært fornøyd :)

De har sine faste baser, inndelt etter alder, og så er det noe sammen med de andre basene (det er 4 baser. To for de minste og to for de største barna). Det er ikke fri flyt der ungene selv kan bestemme hvor de vil være og det er godt med rutiner.

Inne er de stort sett på hver sine baser, men ute er de mye sammen.

Det er helt sikkert mange ulike ordninger, men slik det er lagt opp i vår barnehage er jeg veldig fornøyd.

Skrevet

Mine barn går i basebarnehage. Er nok både positive og negative ting ved dette som med alt annet.

Negativt: Det blir lite samhandling med yngre og eldre barn. De besøker jo ofte de andre basene men det blir ikke de samme.

Positivt: Alle på basen er omtrent på samme alder og på samme nivå ift modenhet. Dersom det er en veldig markant forskjell i modenheten til et barn så blir dette barnet gjerne flyttet til en base som passer bedre. Barna forstår hverandre og det er veldig god samhandling mellom dem.

Skrevet

Takk for svar! :)

I denne barnehagen er det 4 baser, såkalte søskengrupper, så det er barn i ulik alder i hver base. Det er 20-26 barn og 5 voksne i hver base...

Hun er veldig skeptisk, sjenert og stille, så jeg er bare redd hun skal bli helt "overkjørt" av de andre, eldre barna..

Skrevet

Jeg har med viten og vilje valgt avdelingsbarnehage til mine barn, jeg liker småbarnsavdelingene med 9 barn og 3 voksne hvor dagen og aktivitetene er lagt opp for å passe småbarn som trenger mer ro, trygghet, hvile midt på dagen osv.

Så ser jeg også at det har vært veldig greit å begynne på stor avdeling når de blir 3 år, det er både gøy og spennende å begynne på ny avdeling, ny barnegruppe (selv om mange er de samme blir de jo mange flere) og ikke minst nye voksne.

Mine to eldste barn har kjedet seg siste året i barnehage før skolen, ser for meg at det hadde vært enda værre om de skulle gått alle barnehageårene i samme base med de samme voksne. Den variasjonen de får ved å bli "store barn" og begynne på ny avdeling når de fyller 3 har bare vært positiv for oss.

Jeg har en venninne som er førskolelærer i en basebarnehage, og de slet første årene. Men etter at ting kom skikkelig på plass, de fikk en god struktur og god ledelse sier hun det fungerer veldig bra. Men en basabarnehage er veldig avhengig av god planlegging, gode rutiner og god planlegging.

Skrevet

Min datter går i en basebhg med søskengrupper. Tidligere gikk hun i en vanlig bhg med søskengrupper. Jeg syns sistnevnte virket mye bedre og ryddigere for de små barna. Det er mye mulig at basebhg vår har gode rutiner og et system, men det synes ikke når man henter og leverer. Det er barn overalt, kaos, små barn som tusler rundt for seg selv eller gråter. Jeg kan virkelig se for at de små barna blir overkjørt. Videre aner jeg virkelig ikke hvilke barn som går på datterens base, selv etter 1,5 år. I tidligere bhg har jeg alltid hatt full oversikt og visst hvem de aller fleste barna var. Nå kan jeg knapt navnet på en eneste føles det som..

Skrevet

Jeg vil jo at hun skal gå i en avdelingsbarnehage, og jeg vet ikke hvordan jeg har klart å unngå å lese at denne bhg er base..

Er skikkelig fortvilet..har ikke lyst å levere henne ifra meg i en bhg jeg ikke egentlig vil at hun skal gå i. Og hvis vi takker nei havner vi bakerst i køen og kan risikere å få en base bhg alikevel...

HI

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Kommer nok helt ann på de ansatte. har ei venninne som jobber i en, der er det helt fantastiske. Også har jeg sønnen min i en annen, og de klarer ikke å få det til å fungere...

Skrevet

Ja, det kommer helt an på de ansatte. Vi var storfornøyd m vår basebarnehage, de to årene vi hadde barn der. Flotte ansatte med god kontroll på ungene, og barn som stortrivdes! De var ofte oppdelt i grupper, så det var ikke fri flyt av barn, heller. Mindre kaos der enn i den tradisjonelle avdelingsbarnehagen vi etterhvert måtte bytte til;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...