Gå til innhold

En litt "knaber" måned...Noen med gode sparetips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Akkurat fått lønning og har betalt alt av regninger. Hus, barnehage, veiavgift, telefon og tv-lisens + endel småregninger som alltids dukker opp.

Vi har to inntekter, men stort sett er det jeg som står for matinnkjøp (alt til husholdning), og mannen min betaler en større andel på hus og diverse andre ting. Selvsagt bidrar han også til matbudsjettet når jeg begynner å bli tom:)

Jeg har nå 4800 kr igjen til fri disposisjon - deriblant maten. Det er lite til vår familie. Vi er to voksne og to bleiebarn ei uke og har en "voksen" til andre uka;) (spiser iallfall som en voksen...eller to)

Ingen av ungene trenger noe denne mnd av klær ol.

Trenger tips til rimelige, gode og sunne middager.

Kan ikke servere spaghetti og kjøttdeig hver dag;) eller frossenpizza som er på tilbud.

noen som vet om kjeder med gode tilbud på eks frukt, grønt, fisk, kjøtt?

Baker brød selv, så der sparer jeg nok litt.

Helt ærlig, så er vi ikke vant med å kikke på prisen når vi handler, så der kan vi bli mye flinkere!

Er det feks en ost av billigmerke som er god på smak? Her går det i Jarlsberg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kutt ned på kjøtt til fordel for egg og bønner/linser. Gode proteiner til en billig penge.

Kjøp grønnsaker og fisk fra frysedisken.

Bak brødet selv.

Vær bevisst på påleggspriser.

Kjøp frukten som er på tilbud.

Kutt ut godteri, snacks og brus.

Ikke lag mer middag enn dere spiser.

Skrevet

Tja.. vi har ikke all verdens butikker å velge mellom her jeg bor, så vi må tenke litt annerledes. Når det er tilbud, så handler vi det, selvfølgelig, men som oftest har vi myyye dyrere mat enn i byene p.g.a. mangel på konkurranse...

Men jeg tenker sånn:

Det trenger ikke være kjøtt/fisk/kylling hver dag. Fisk er forresten kjempedyrt!! Vi lager en del suppe, gjerne med linser eller kikerter som er rimelig proteinkilde. Friske grønnsaker er ikke dyrt. Blomkålsuppe er godt, med en grov scones til er det bra middag...

De frosne grønnsakene er ofte ganske billige, og ligger ikke langt unna på næringsinnhold..

Jeg kjøper 2 kg frossen kyllingfilet fra et eller annet billigmerke, og så bruker vi det som tilbehør til suppene, er dere 4 så bruk 2, del opp i små biter og server ved siden av... Det forsvinner ikke i suppen og ser mer ut;)

Skrevet

ÅÅÅÅ nÅ glemte jeg det viktigste: tømme frysen!! Bruk detdu har i frysen. Tenk at der skal ha en uke der dere bare spiser hovedretter fra frysen. Da er det bare tilbehør som kjøpes inn;)

Skrevet

Anbefaler dere en felles matkonto med eget kort. Her har hver av oss ansvar for å sette inn 4000/ mnd, evt 3000 om det kniper. Dette skal gå til mat til oss tre og klær til mini. Den matkontoen har gjort alt mye enklere for oss.

Vi handler som regel på Rema, og vi ser ikke alltid på kassalappen vi heller. Men denne måneden er stri for de fleste av oss. Det blir den for dere også når jeg ser på matbudsjettet.

Rema er den billigste butikken og har også de beste leverandørene, særlig innen fisk og hvitt kjøtt :) Feks kan du kjøpe billige middager som: Fiskeboller, fiskekaker, fiskepudding, kyllingwienetter, lunchkaker, grøt osv. Da handler du av Remas leverandører, de er kjempegode :) Ikke kjempesunt men helt greit :P

Rema sin ost skal være helt grei har jeg hørt :)

Skrevet

Handle en gang hver 14 dag. Og planlegg middagene for resten av månenden allerede :)

Skrevet

suppe

grøt

bokslapskaus

egg på brød,

fiskepinner på brød

karbonader og potetmos

dette er det jeg kommer på i farta som er billig.

Skrevet

Takk for svar! Fikk endel tips her.

Tar gjerne imot flere...

HI

Skrevet

Fisk er ikke så dyrt hvis du gjør som jeg, og kjøper en hel ørret :) Kjempegodt! Frossen ørret pakket i plast (med hode og det hele) koster 50 kr kiloen, i motsetning til filet som koster ca 160 kr kiloen. Det er ikke såååå mye inni fisken som skal ut, og hodet er ikke stort på ørret, så det er value for money.

Ellers så anbefaler jeg å koke en stor balje med risgrøt og ha over flere dager. Koster ikke allverden og ungene her i huset elsker grøt.

Skrevet

Grønnsaks- eller tomatsuppe er billig, raskt og sunt. (om du lager de fra bunnen av)

Kyllingkjøttdeig er ofte veldig billig. Kan lages mye spennende av det.

Pannekaker er veldig rimelig, særlig om du sløyfer bacon.

drikk vann! Helt gratis hehe :)

Skrevet

Noen butikker har halvpris på kjøttvarer som går ut på dato en eller to dager etterpå. Det er ikke noe problem så lenge en putter det i fryseren. Jeg kjøper mye det - kjøttdeig, koteletter, kjøttkaker, strimlet svinekjøtt o.s.v.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...