Gå til innhold

koster det å gå på universitet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å ta en bachelor, men det er vanskelig økonomisk. Jeg kan heller ikke begrunne mitt valg med at jeg vil tjene så mye mer med det enn uten, for med studielån på toppen av det hele vil jeg nok totalt sett tape økonomisk. Selv om graden vil gi mulighet til bedre betalte jobber også selvfølgelig. Men vil det koste noe å gå på skolen i tilegg til tapt inntekt? Tenker på semesteravgifter, eksamensavgifter osv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må betale for bøker og semesteravgift.

Skrevet

Men det skal sies at semesteravgiften er veldig lav sammenlignet med f.eks. private høgskoler.

Skrevet

semesteravgiften er rundt 500-600 kr her i byen :)

Så det er sånnsett ikke dyrt, og klarer du en del egenstudie så kan du jobbe så mye du vil...

Pappa tok ferdig siviløkonom utdanningen med 100% jobb i en annen by :)

Skrevet

Synes å huske at det er noe som 350-400 kr i semesteravgift og så x antall kr i bøker, kommer helt an på hva slags studie du tar og om du får kjøpt brukt. Og dett var dett, betaler ikke noe for å ta eksamen på høyskoler eller universitet. :)

Skrevet

det var godt å høre, da er ikke det noe problem iallefall :)

Skrevet

Avhenger veldig av hvilket studium du tar og hvor mange dyre/bøker du må ha. Vanligvis ligger studentavgift på 400-600 kroner per. semester (litt mer på høgskolen, der kan det være f.eks. 2000, kommer igjen an på hva du studerer).

Jeg har studert fag som har hatt rimelig mange pensumbøker som har kostet litt, og hvis jeg kjøper alle (som jeg ikke alltid gjør, ser litt an) er nok utgiftene på 4000-6000 per semester i bokutgifter. Men man kan jo låne bøker fra biblioteket hvis man er tidlig ute og ikke vil eie.

Skrevet

jeg tenkte på vernepleie :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...